Gå til innhold
  • Bli medlem

Oktobertur i heia i flott høstvær.


REJOHN

Anbefalte innlegg

 

En høst-tur som vil bli husket.

Det er ikke lenge siden jeg gikk i sommerklær og badet i kaldt fjellvann. Denne uka har gradestokken sunket betraktelig, og det var snø og sludd forrige helg.

Hjemme var det godt under ti grader da jeg gjorde meg klar for en ny tur til Blåfjellenden. For første gang i år fant jeg fram vintertøy. Varm fleecejakke og lang under...

Værmeldingen for de neste dagene var egentlig veldig god. Det var snakk om sol og blå himmel, og nesten ikke vind. Virkelig gode forhold for en fjelltur i oktober. Det ble likevel nevnt mulighet for nattefrost og kalde dager.

Det tok ikke lang tid oppover bakkene fra parkeringsplassen før det ble stopp og lettelse i antrekket. Den tunge fleecjakken kom av og i sekken. Der ble den for resten av turen, og både inn og tilbake ble en tur i bare ullblusen. Det var nesten sommertemperatur i sola. Det er mye kjekkere å gå lett kledd, enn med tunge vinterklær.

Nå var jeg ikke alene som ville på tur denne dagen. Jeg kunne se spor innover, og etter en stund kunne jeg også se folk foran meg. Jeg holdt litt høyere tempo, og tok igjen et par litt over halvveis mot Blåfjellenden.

Det viste seg å være kjentfolk, og det var ikke lenge siden vi hadde vært på hytte sammen. Vi tok følge en stund, og de var ikke langt bak meg ned til hytta. Det var sol på terrassen. Med te for min del og kaffe til de andre fikk vi en koselig stund i sola.

I skyggen og i trekken var det kaldt, og det lå også is på gangveiene i skyggen nedover lia. Det var ikke direkte sommer temperatur, men virkelig bra i sola.

Det kom flere folk og ut på kvelden kom også Mikkel rev ruslende forbi. Jeg så spor i rimen på gangveien, og trodde det var hund, men ved nærmere ettersyn viste det seg at det var spor av rev. De hadde vært utenfor hytta da vi satt og pratet innenfor. På vei mot annekset i mørket, ble det en stopp for å sjekke stjerner og melkeveien. Det er et ganske flott syn.

Det var flott å stå opp til en ny fantastisk morgen på Blåfjellenden. Det var litt for kaldt i trekken til å ta frokosten utenfor, men det gikk greit å sitte inn og se ut. Det var et flott syn. Myra hadde flotte farger og sola kom så vidt over kanten og lyste opp tjernet som lå nesten speilblankt.

Jeg hadde det ikke travelt denne morgenen heller. Det var ikke noe jeg skulle nå hjemme, og det kunne passe bra på mange måter at det tinte litt i nordhellingen. Nå var det mindre is enn jeg hadde ventet da jeg kom meg avgårde, men det passet greit å vente likevel.

Det dukket opp noe som absolutt måtte gjøres. Noen (en skoleklasse fra en ungdomsskole) hadde satt igjen tallerkener som ikke var helt rene – og fuktige. Slikt måtte rengjøres – og tørkes.

Det var sol og flott vær da jeg tok mot Hunnedalen. Sola sto ikke spesielt høyt på himmelen, og den kalde trekken kom bakfra. Jeg var glad for skyggelua, men sekken på ryggen holdt meg varm nok. Det ble en flott tur i godt vær tilbake. En høst-tur som nok vil bli husket.

Nesten nede ved Fossebekken gikk jeg på kjente. Det var folk fra Fidjastølen som hadde vært på ettersanking og funnet en sau og to lam. De hadde brukt to lange dager på å få dyra først til stølen og nå var de på vei til tilhengeren. Sauen hadde vandret et godt stykke ut av sitt område, og kommer nok ikke på heia flere ganger.

Det hadde – igjen – vært en virkelig flott to-dagers tur. Været var det aller beste så sent på året, og etterhvert er det helst overskyet og lett regn som gjelder. Blå himmel gir fort kalde forhold.

20241003_095358.jpg

20241003_101952_014.jpg

PA026919.JPG

PA026941.JPG

PA036961.JPG

PA036965.JPG

PA036974.JPG

PA036986.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.