Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL Avstand Pr Dag


Mountainking

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke gått Norge på Langs, men har forsøkt meg på noen langturer litt tilbake. Alt kommer jo an på hvordan kroppen din er satt sammen og hvor god form du er i. Min erfaring er at 30kg sekk og rett på 20km pr dag betyr skader, vondter og risiko for avbrutt tur/lengre hvile perioder. Jeg ville definitivt forsøkt å holde vekta godt under 30kg og startet svært pent om vekta faktisk blir såpass høy. Det er sikkert mulig å bevege seg 30km i lett terreng når man har gått seg i form med den sekken, men tror ikke du skal ha det som et snitt. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden gir en ganske god oversikt over mange ulike NPL-turer og hvor mange dager de har brukt.

https://norgepaalangs.info/

Regn med ca. 2700 kilometer (give or take, avhengig av ruten du velger selvfølgelig), og del på antall dager du er komfortabel med.

30 km med 30 kg kontinuerlig over flere dager høres hinsides ut slitasjemessig, selv i toppform. Jeg planlegger selv Norge på Langs neste år og fokuserer ganske hardt på vektreduksjon for å kunne gå lett og lekent, da med dagsetapper på ca. 30 km etter en litt roligere start den første perioden for å gå inn kroppen litt. På det absolutt aller meste kommer nok ikke sekken til å overstige 20kg, og det er med mat for 13-14 dager i sekken. Det blir kun enkelte deler av turen dette blir modusen. Gjennomsnittet blir nok mer noe sånt som 13-15 kg et sted.

Vi tenker å gjennomføre på 101 dager, da er noen hviledager regnet inn.

Mer om min planlegging har jeg skrevet her:

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en del av Norlandsruta i høst, 166 km på 7,5 dager. Startvekt på sekken med mat for 9 dager 17,4 kg. Mat for 9 dager, snacks inkludert veide 5,3 kg.

Korteste etappe var 9 km, lengste 32 km. De fleste etappene lå på 22-25 km.  Neste år skal vi gå resten, dvs ca 50mil og da skal sekkene ikke være tyngre. Med lettere sekk kan du også bruke lettere skotøy.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk NPL med to kg tyngre sekk enn sofasliter og snittet på 25 km per dag inklusive vilodagar. Hadde mye nytt och ganske lett med mig. Men jag hadde köpt enda mer nytt og enda lettere om jag gjort det på nytt. Det er jo ingen tung eller farlig tur, bare lang. Man kan legge opp den så att den blir en lang rekke av ukes- eller halvukesturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (3 timer siden):

Mange gode svar her. Generelt sett. På en ukestur så ligger vekten på sekken min på minimum 20 kg. Som oftest 24 kg.. Grunnen til dette må være at jeg bruker syntet soveposen bl.a. Jondyrere utstyr jo mindre veier det, ofte.

Beste måten å finne ut presist er å veie hver eneste ting individuelt. Da finner man fort ting man kanskje kunne klart seg uten. Mange vektreduksjonstiltak trenger ikke koste massevis, men det er ingen hemmelighet at lettere utstyr også gjerne blir en del dyrere.

NPL-sekken min er mye lettere enn hva jeg går med på vanlige helgeturer. Da unner jeg meg litt mer komfort og luksus som jeg fint kan hoppe over når det skal gåes laaaangt. For eksempel mer robust sekk, større og mer komplett kokeutstyr, matboks i metall (vs ingen matboks) osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kg høres unødvendig tungt ut. Basisvekt bør være godt under 10 kg. Mat utgjør gjerne ca 1 kg/dag (jeg er 1,93 m). Med lettere sekk blir det lengre dagsetapper. Jeg startet Appalachian Trail med 15,5 kg inkl ekstra skopar, flipflops, mat for 5 dager og vandrestaver, dvs ca 10 kg basisvekt. Etter å ha kvittet meg med vinterutstyr, unødvendig tøy og sko og optimalisert kokeutstyret var jeg nok nede på 6-7 kg basisvekt. Alt blir en balansering mellom comfort og hvor lange dagsetapper man ønsker å gå. Jeg gikk med Hyperlite Mountain Gear Southwest 70 L sekk (både robust og lett). De fleste jeg møtte hadde mindre sekk, mange brukte 55 L sekk. Er man mindre av vekst blir selvfølgelig utrustning og mat lettere

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.