Gå til innhold
  • Bli medlem

En hyllest av en for varm sovepose


LitekH

Anbefalte innlegg

Å legge seg sliten og kald i en for varm sovepose, ja det er lykke. Gradvis kjenner man varmen kommer tilbake. Dette skjer selvom man kanskje har spist litt lite, undertøyet er fuktig og kroppen er kald.

Jeg bærer gjerne en litt tyngre pose, for å ha posekos på lur. Du kan spare litt vekt, med en tynnere pose, men da må du gjøre noen triks for å bli varm. Orker du høye harehopp, varmeflaske, et stort måltid før du legger deg? Ja da klarer du deg fint med den tynne posen. Jeg derimot bærer litt ekstra med glede.

20240929_074954.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du ikke for varm sovepose bikker over på klamt ubehag som kan bli vanskelig å regulere? På årets påsketur i vinterfjellet angret jeg bittert på at jeg tok med vintersoveposen og ikke 3-sesongsposen med temperaturer som sjeldent falt under 0 grader. Det ble sykt varmt og klamt, og desverre har ikke soveposen gode reguleringsmulighetene med bare to dragere på glidelåsen.

Så i så fall: Hyllest av soveposer med 3 stk. dragere! Da kan man lage seg en liten luftelomme midt på posen, uten å ende opp med kalde skuldre. Min neste vinterpose blir nok med dette. Det er en funksjon jeg ikke visste jeg kom til å sette såppass høyt når jeg fikk det på Norrøna Falketind (3sesongs)-dunposen min.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung hadde de færreste av oss eget telt mm, dermed måtte den som hadde det dele med oss andre. Sovepose hadde de fleste jeg var på tur med, men kun en, som ble brukt på alt av turer. Så perspektivet har endret seg. 

En hyllest blir da til selve livet som voksen i et rikt vestlig land der man er så heldig at man kan ha et utvalg av både soveposer, telt, primuser og liggeunderlag osv til enhver type tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (11 timer siden):

Som ung hadde de færreste av oss eget telt mm, dermed måtte den som hadde det dele med oss andre. Sovepose hadde de fleste jeg var på tur med, men kun en, som ble brukt på alt av turer. Så perspektivet har endret seg. 

En hyllest blir da til selve livet som voksen i et rikt vestlig land der man er så heldig at man kan ha et utvalg av både soveposer, telt, primuser og liggeunderlag osv til enhver type tur.

En liten avsporing, men veldig «spikeren på hodet» den der.

I min tur-gjeng var det bare en som hadde telt fram til vi var noen-og-tjue. Det var heldigvis ett 4-person telt, som vi normalt fylte med 3-4 personer. Sommer og vinter. En vintertur på Dovre lå vi 5 personer i det teltet. Mann blir godt kjent på sånne turer :D

Den første soveposen min var en syntetisk Helsport-pose for sommerbruk, så når tiden kom for å dra på første vintertur (tidlig påske riktignok, men kaldt læll) virket det litt optimistisk selv for en ungdom i sin beste alder, så da falt valget naturlig nok på en Fjellduken thermo xtrem som ble med hjem etter førstegangstjeneste. Xtrem i navnet var ikke nok til å holde meg varm, så det ble noen xtremt kalde og ubehagelige netter.

Heldigvis har mann dårligst råd når mann tåler mest og den sosiale komfortsonen er minst. Selv med fancy utstyr blir det færre turer nå enn i ungdomstiden, og enda mindre hadde det nok blitt med kald sovepose og ett sprengfullt felles-telt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.