Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindsekk eller fjellduk for 1-2 personer-anbefaling?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Er det noen kloke hoder som har noen innspill på om de ville valgt en vindsekk eller fjellduk for å liggende i sekken «for sikkerhetsskyld» og til bruk for pauser på fjellturer om det blåser godt? Og hvilke merke er eventuelt å anbefale?

Bruksområde er hovedsakelig i fjellet/over tre grensen til en person. Men jeg vil gjerne ha en som har plass til 2 eller en hund om det er en skikkelig krise. 

Jeg ser på Fjellsport at Lifesystems, Hilleberg og Helsport har noen varianter. Noen ser ut som de er laget hovedsakelig for å sitte i, andre kan fungere som sovepose.  Om noen har noen erfaringer eller innspill å komme med, sier jeg takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bokhylla skrev (3 timer siden):

Bruksområde er hovedsakelig i fjellet/over tre grensen til en person. Men jeg vil gjerne ha en som har plass til 2 eller en hund om det er en skikkelig krise. 

Jeg bruker å ha en Exped Bivybag DUO UL med i sekken: exped.com/en/products/bivybags/bivybag-duo-ul Er laget for to, med med meg og en Norrøna Recon Syncroflex sekk på 125L inni blir det ikke plass til  "gjester" syns jeg. Men er det du som skal bruke den alene 90% av tiden vil jeg tro at den duger også til to personer når det kniper og om dere lar sekkene og bikkja bli igjen utenfor. Tenk litt på vekt også her. Denne veier 260g, minste (standard) Fjellduken veier vel 650g, og mer skal du ha en større en, ev. en med for)

Avbildet på websiden ser du to stykker som hhv ligger og sitter i den. De ligger da med hodet ut der jeg ellers vil ha beina når jeg trer den på meg. Der de har beina finner du hull til hode og armer når du "kler den på deg". Har ikke sovet i den, men primært brukt til ly ved dårlig vær og rast, samt som poncho når jeg har blitt overrasket av regnvær (lønner seg da ha å med ei snor eller reim for å snøre rundt livet).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det gått i en Jervenduk (orginal). Denne er relativt lett, men ikke like lett som de dedikerte vindsekkene. Egner seg også egentlig bare til å stå eller sitte i, men jeg skulle nok klart å ligge i fosterstilling i den om jeg måtte. Jeg kunne også brukt Jerven Exclusive duken jeg har liggende, men jeg synes den blir litt for tung og upraktisk stor for å være noe man sjeldent bruker. Den kan man i hvert fall fint ligge på langs i.

En liten fordel med Jervenduken min er at jeg har festet barduner i alle hjørner så den enkelt kan brukes som tarp også.

Uprøvd bruksområde, men jeg har sett for meg at hvis det står ordentlig ille ute og man må grave seg rett ned i snøen (om man ikke finner en god skavel å grave seg inn i fra siden), så ville duken også fungert som raskt tak over lyet om hjørnene ankres ned med snøplugger eller snøblokker.

Som en reell sikkerhetspose fungerer jerven fjellduken som en dampsperre, som kanskje er den viktige funksjonen for å holde seg varm. Er vanlige vindsekker _like_ tette?

For å omtrent halvere vekten har jeg vurdert Fjällrävens vindsekk for 1 person, men det har blitt med tanken inntil videre.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 2 eller 3 telys inne i duken når jeg sitter på post på kalde dager. Husk å ha nesen utenfor så man slipper å gå tom for oksygen. Blir raskt 10-15 grader opp i forhold til utetemp. Bruker en helsport pro duk. Tente lys tar også kondensen som danner seg på innsiden.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin vindsekk kan, i tillegg til å fungere som vindskjerm og skisegl, brukes som enkelt telt/ gapahuk, ved å feste stang i hempe eller trekke en tråd gjennom hempene. Med pakkpose veier denne 633g, så bør ha en flerbruks funksjon om jeg skal velge å ha den med på tur. Vannsøyle på 5000mm.IMG_20240930_085341789.thumb.jpg.620025839b857fabb85b11be41524008.jpg

Tidligere har jeg hatt god bruk for Helsport sin eldre poncho pro, med avtagbar hette og ermer. Men gått over til lettere løsninger i sommerhalvåret med UL liten tarp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.