GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Sko som flekser lite - til fjellski


Anbefalte innlegg

Hei dere😀

Jeg hÄper pÄ Ä fÄ kjÞpt meg nye ski til vinteren, men har litt utfordringer med Ä finne det riktige utstyret. Jeg har operert storetoa og har problemer med at skoene flekser mye/normalt. Det blir for stor belastning pÄ tÄleddet. 

Jeg har tidligere brukt 75mm bindinger.

Hvilket bindingsystem vil fungere best for meg?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om hva slags type tur du skal pÄ. 
Dersom det er topptur sÄ er jo rando et alternativ. Der flekser ikke skoen i det hele tatt. Skal du kunne svinge med lÞs hel (telemarksving) er dessverre fleksingen i tÄleddet helt nÞdvendig for Ä fÄ kontroll pÄ bakerste ski. For gÄing i flatere terreng vil jeg kanskje tro at bÄde NNN (BC) og Xplore tillater litt mer fleks i bindingen og altsÄ mindre i tÄleddet enn 75mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Eksilbergenseren skrev (Akkurat nÄ):

Du sier ikke noe om hva slags type tur du skal pÄ. 
Dersom det er topptur sÄ er jo rando et alternativ. Der flekser ikke skoen i det hele tatt. Skal du kunne svinge med lÞs hel (telemarksving) er dessverre fleksingen i tÄleddet helt nÞdvendig for Ä fÄ kontroll pÄ bakerste ski. For gÄing i flatere terreng vil jeg kanskje tro at bÄde NNN (BC) og Xplore tillater litt mer fleks i bindingen og altsÄ mindre i tÄleddet enn 75mm. 

Takk for svar,

Det blir generelle fjellturer. Noe i lÞype og noe pÄ utsida. Det blir toppturer, men det blir ikke noen heftig nedfarter. GÄr med sekk og sover ute i telt. Kanskje det blir pulk etterhvert. 

Kanskje NNN eller Xplore er veien Ä gÄ for meg. Da finnes det vel ganske mye brukt utstyr Ä fÄ tak i ogsÄ.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Xplore kan vÊre beste lÞsning for sÄlen pÄ de er temmelig stiv, og betydelig stivere enn NNN-BC. Overdelen bestemmer dog ogsÄ en del hvor stiv sÄlen blir, sÄ noen NNN-BC sko er betydelig stivere enn andre.

Xplore har ogsÄ gummisÄle sÄ den bÞyer noe, men jeg mÄ ha den stive fleksen for skikkelig Ä fÄ bÞyd sÄlen. Jeg byttet fra gode gamle 75mm sko og bindinger i desember 2021 og er godt fornÞyd med systemet. Bindingen er ogsÄ smalere enn 75mm, sÄ den passer bedre i skispor (samt pÄ turskÞyter) og en del sko gir god stÞtte ogsÄ pÄ bredere fjellski. Xplore er nok dog vanskeligere Ä fÄ tak i brukt og bindingene er betydelig dyrere enn NNN-BC, mens skoene koster fra litt til en del ekstra. Hvis du lurer pÄ noe spesielt om systemet kan det hende du finner det i fÞlgende trÄd:
https://www.fjellforum.no/topic/54116-ny-skibinding-rottefella-xplore/
Og hvis du er interessert i sko til systemet:
https://www.fjellforum.no/topic/58917-flere-sko-alternativ-til-xplore/

PÄ 75mm er vel Crispi Bre den eneste igjen med stiv sÄle, med mindre du fÄr tak i Alico fra utlandet. Hvor stiv sÄlen pÄ Bre er vet jeg ikke. De fleste andre 75mm skiskoene har den stÞpte gummisÄlen, som er relativt myk. Crispi Svartisen kan kanskje vÊre den stiveste av de, men jeg har ikke prÞvd den og er personlig ikke interessert i 75mm lengre.

 

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

rokkitan skrev (18 minutter siden):

Xplore kan vÊre beste lÞsning for sÄlen pÄ de er temmelig stiv, og betydelig stivere enn NNN-BC. Overdelen bestemmer dog ogsÄ en del hvor stiv sÄlen blir, sÄ noen NNN-BC sko er betydelig stivere enn andre.

Xplore har ogsÄ gummisÄle sÄ den bÞyer noe, men jeg mÄ ha den stive fleksen for skikkelig Ä fÄ bÞyd sÄlen. Jeg byttet fra gode gamle 75mm sko og bindinger i desember 2021 og er godt fornÞyd med systemet. Bindingen er ogsÄ smalere enn 75mm, sÄ den passer bedre i skispor (samt pÄ turskÞyter) og en del sko gir god stÞtte ogsÄ pÄ bredere fjellski. Xplore er nok dog vanskeligere Ä fÄ tak i brukt og bindingene er betydelig dyrere enn NNN-BC, mens skoene koster fra litt til en del ekstra. Hvis du lurer pÄ noe spesielt om systemet kan det hende du finner det i fÞlgende trÄd:
https://www.fjellforum.no/topic/54116-ny-skibinding-rottefella-xplore/
Og hvis du er interessert i sko til systemet:
https://www.fjellforum.no/topic/58917-flere-sko-alternativ-til-xplore/

PÄ 75mm er vel Crispi Bre den eneste igjen med stiv sÄle, med mindre du fÄr tak i Alico fra utlandet. Hvor stiv sÄlen pÄ Bre er vet jeg ikke. De fleste andre 75mm skiskoene har den stÞpte gummisÄlen, som er relativt myk. Crispi Svartisen kan kanskje vÊre den stiveste av de, men jeg har ikke prÞvd den og er personlig ikke interessert i 75mm lengre.

 

Her var det nyttig info👍

Jeg leser meg opp pÄ trÄdene og blir litt klokere.

Takk

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det jeg forstÄr er at Xplore er et enda mer stabilt system, men at NNN Bc kan funke bra i de fleste tilfeller hvis jeg bruker den rette 'knotten' i bindingen. Slik at skien fÄr den rette styrbarheten i nedfarten.

Det er stor forskjell i stivheten til stÞvlene. Det er vel kanskje det som er det viktigste for meg. Minimalt med flex. 

Hvorfor jeg heller mot NNN Bc er at prisen er en helt annen og det at jeg kan mye lettere finne meg brukt utstyr. Trenger Ă„ finne ut hva som kan funke for meg.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har ikke brukt NNN-BC, kun vanlig NNN, samt 75mm og Xplore. Hvis du ser pÄ brukt utstyr sÄ er utvalget stÞrst pÄ NNN-BC, sÄ det kan vÊre lurt Ä se pÄ det systemet, men det kommer helt an pÄ hva som er tilgjengelig.

Jeg tror ikke jeg hadde sett etter den stivere fleksen til NNN-BC for den vil gi mer bÞying av sÄlen, samt bare litt mer kraft ned i skiene og motstand mot Ä falle framover. PÄ Xplore forandrer den harde fleksen bindingsaksjonen, og hjelper med Ä bÞye den ganske stive sÄlen og gi ganske mye kraft ned i skien. SÄ stivere flekser vil du vel helst unngÄ i fÞrste omgang, men de kan vÊre et alternativ pÄ lengre sikt. Det meste av styrbarheten/stÞtten kommer dog fra skoen med sÄle, overdel og skaft, sÄ se etter en sko med god stÞtte som passer foten din. Alpina Alaska BC er stÞdige, men ganske smale sÄ de passer ikke alle. Crispi Svartisen og Stetind er vel de neste med ganske god stÞtte, samt kanskje Madshus Panorama og Alpina Outlander med flere. Alfa sine NNN-BC sko virker litt lave og myke, men er kanskje bedre enn jeg tror. Fischer har ogsÄ noen skisko som det er verd Ä se pÄ. Det viktigste med sko er uansett at de passer foten din, sÄ prÞv de forskjellige pÄ foten din.

Kanskje du ogsÄ kan si noe om 75mm utstyret ditt sÄ vi forstÄr hvorfor det ikke fungerer og kan komme med bedre forslag til deg. Hvis du har Alfa Greenland 75mm eller lignende sÄ skjÞnner jeg problemet med bÞying av skoen, for sÄlen og overdelen pÄ den var veldig myk.  Noen 75 mm sko har stiv sÄle og kan ogsÄ vÊre et alternativ med de skiene og bindingene du har, f.eks. Alpina Alaska 75, Crispi Svartisen 75, Crispi Bre, samt kanskje Fischer Transnordic 75. Det hÞres ut som du vil prioritere stÞtte/stÞdighet framfor lav vekt og komfort oppover/bortover? De fleste tenker at toppturer som oftest innebÊrer feller oppover til toppen og sÄ relativt bratt nedkjÞring, i motsetning til en tur som bÄde inneholder varierende oppoverbakker, bortover og nedoverbakker. Kanskje du kan si litt mer om hvor du vil gÄ pÄ tur og hvor mye erfaring du har, sÄ kan det hende noen har bedre tips? ForhÄpentligvis blir tÄen din bedre, og sÄ nytt utstyr skal forhÄpentligvis ogsÄ fungere etter det. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Westgaard skrev (5 timer siden):

Det jeg forstÄr er at Xplore er et enda mer stabilt system, men at NNN Bc kan funke bra i de fleste tilfeller hvis jeg bruker den rette 'knotten' i bindingen. Slik at skien fÄr den rette styrbarheten i nedfarten.

Det er stor forskjell i stivheten til stÞvlene. Det er vel kanskje det som er det viktigste for meg. Minimalt med flex. 

Hvorfor jeg heller mot NNN Bc er at prisen er en helt annen og det at jeg kan mye lettere finne meg brukt utstyr. Trenger Ă„ finne ut hva som kan funke for meg.

Jeg har BC-binding og har brukt bÄde den stive (rÞde), og den standard myke (sorte) "knotten". Med den stive sÄ fÄr ikke skoen like stort gÄutslag, og jeg fÄr mye mer bÞy i tÄleddet mens jeg gÄr (samt lettere gnagsÄr). Siden tÄleddet er ditt problem, sÄ er det bare Ä gÄ med standarden, selv om den gir noe dÄrligere kontroll nedover. 

Som nevnt av andre sÄ er det stor forskjell pÄ sko. For noen Är siden byttet jeg til Fischer BCX, som er mye stivere enn mine tidligere. Den bÞyer seg langt mindre i tÄleddet enn de jeg hadde fÞr. Det samme kan du garantert oppleve med skomodeller fra andre produsenter ogsÄ, sÄ finn en butikk som har flere modeller du kan sammenligne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg skal prÞve Ä beskrive utfordringen jeg har nÄr det gjelder Ä finne et fungerende skiutstyr.

For 20 Är siden sÄ fikk jeg et tretthetsbrudd i storetoa etter en fjelltur i Jotunheimen. Jeg hadde altfor tung sekk og resultetet ble at jeg splintret sesambeinet (toa). Det ble operert ut etterhvert, men brusk og leddet var skadet. SÄ det har blitt permanent Þdelagt, men det funker greit nok til daglig. Jeg gÄr masse i fjellet og det har blitt kjÞpt inn ganske stive sko og endel lett utstyr. Trenger spesialsÄler sÄ jeg mÄ en bred lest pÄ skiskoene. Jeg mÄ ha en stiv stÞvel for Ä unngÄ flex. Det hÞres veldig fornuftig Ä ha et mykt oppsett pÄ bindingen.

For omtrent 10 Ă„r siden sĂ„ prĂžvde jeg Ă„ lage en lĂžsning pĂ„ de samme problemene jeg beskriver. KjĂžpte Åsnes Ingstad ski, 75mm binding med wire og skallstĂžvler fra Scarpa. Dessverre sĂ„ var det pĂ„ en tid da jeg hadde en haug med smĂ„barn og skiopplegget mitt ble nedprioritert Har derfor ikke noen klar formening om hva jeg skal gĂ„ for.

Hittil iÄr sÄ har jeg 10 turer i fjellet og trives best i hÞyfjellet. Sover alltid i telt og fortsetter med det utover. Behovet er derfor ski som egner seg bÄde i og utenfor lÞypa (ikke for brede), en stÞvel som er bred, passe stiv og stabil.

Tror dette er en litt bedre beskrivelse pÄ utfordringene og kanskje pÄ hva jeg trenger. Som sagt sÄ har jeg ikke superpeiling, men tenker at det er fornuftig Ä ikke legge mange mange tusen i nytt utstyr hvis det kanskje ikke funker for meg med ski.

Sitat

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk. da hÄper jeg noen kan komme med gode forslag. Utvalg av binding og sko har jeg vel dekket, men hvis det er noen som har erfaring og kan anbefale brede sko med stiv sÄle sÄ er det nok fint.

De eneste nye skiskoene jeg har personlig erfaring med er Alfa Skaget pÄ Xplore. De er stÞdige, ganske romslige og har den stive Xplore sÄlen, men har ikke membran hvis det betyr noe. Du kan ogsÄ se pÄ Alfa Outback og Crispi Svalbard nÄr hoveddelen av turene dine er med telt. Mange liker den typen skisko til det, og jeg tror de er relativt romslige.

Ski som passer bĂ„de i spor og utenfor er Åsnes Amundsen, Ousland og Gamme. Fischer har Transnordic 66 og Outback 86. Madshus har ogsĂ„ noen ski som det kan vĂŠre verd Ă„ se pĂ„, men dem kjenner jeg ikke sĂ„ godt til. Amundsen og Outback 68 er vel best bortover, mens de andre er bedre hvis du liker og kan svinge. Transnordic 66 er samme som/arvtageren til Europa 99.

Åsnes Sverdrup og Fischer Traverse 78/Transnordic 82 passer i spor hvis de er utgĂ„tte, men ikke i nylig kjĂžrte med maskin. Traverse er best bortover, mens de to andre svinger bedre. Lykke til.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Sko som flekser lite - til fjellski

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.