Gå til innhold
  • Bli medlem

Det ultimate 3-sesongs kuppeltelt (2 pers) - lett, solid nok, bra fortelt

Globerotta

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Jakten på det ultimate 3-sesongstelt fortsetter. 😅

Krav/ønsker:

- lett, ikke mer enn ca 1,5 kg

- kuppel

- god plass til 1 person (ergo 2 personstelt?)

- innertelt og yttertelt settes opp samtidig

- stort nok fortelt til koking

Til nå har jeg prøvd (blanding av kuppel, tunnel og 1/2 personstelt)

Unna (4 sesong)   - for tungt, lite fortelt

Niak - lite fortelt, teit åpning ved regn

Ringstind  2 SL - tunnel

Reinsfjell 2 SL - for tungt

Snota Barents Outdoor - for liten plass innetelt, tunnel

Kikket litt på Trekkertent sin lettversjon av Unna, og  Tarptent ArcDome ultra. Er det andre modeller jeg bør vite om? 

Jeg er kun 164 cm høy, men liker å ha plass både i innertelt og yttertelt. 😁

Endret av Globerotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Globerotta skrev (10 minutter siden):

Trodde ikke Durston kunne settes opp med inner- og yttertelt samtidig? 

X-mid teltene settes opp med ytter- og innertelt samtidig.

Med X-Dome VET man ikke, men Hr Durston har indikert at dette vil være en prioritet også for X-Dome. Den som lever får se :D 

Edit:

IMG_0398.jpeg.6f88ee89ecc7f42f5087d08adc7df0f6.jpeg

Endret av langen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outsider kandidat...

Fikk endelig en grundig gjennomgang og sjekket alt ved dette teltet i sommer. Ble veldig misunnelig på turkompisen😅. Solid konstruksjon. Smarte løsninger, fine sømmer og latterlig lett å sette opp og ta ned. Egentlig litt rart at jeg ikke har sett flere Big Sky telt alle disse årene på tur.

https://bigskyinternational.com/en-no/products/big-sky-revolution-2p-tent

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (20 timer siden):

Outsider kandidat...

Fikk endelig en grundig gjennomgang og sjekket alt ved dette teltet i sommer. Ble veldig misunnelig på turkompisen😅. Solid konstruksjon. Smarte løsninger, fine sømmer og latterlig lett å sette opp og ta ned. Egentlig litt rart at jeg ikke har sett flere Big Sky telt alle disse årene på tur.

https://bigskyinternational.com/en-no/products/big-sky-revolution-2p-tent

Ikke dum den der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Ikke dum den der!

Enig, og BSI er regnet som kvalitetsprodusent med godt rykte. Likte absolutt det jeg så, og kan følge med på erfaringene turkompisen gjør seg med teltet fremover. Man får lignende telt konstruksjon fra billigmerkene Naturehike og Night cat. Prisen går selvsagt betraktelig ned, men vekta igjen øker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (12 timer siden):

Enig, og BSI er regnet som kvalitetsprodusent med godt rykte. Likte absolutt det jeg så, og kan følge med på erfaringene turkompisen gjør seg med teltet fremover. Man får lignende telt konstruksjon fra billigmerkene Naturehike og Night cat. Prisen går selvsagt betraktelig ned, men vekta igjen øker.

Ser at de har i 1,5 persons utgave også. Nå er rådyrene gode. 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (55 minutter siden):

Ser at de har i 1,5 persons utgave også. Nå er rådyrene gode. 🤗

Turkompisen valgte 2 person siden han er ganske høy. 1,5 person passer jo fint din høyde 🙂, og de opp til 1,80.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (6 timer siden):

Ser at de kun har med netting tilsalgs - både 1,5 og 2 prs utgaven. 🤔

Tror de er ganske populære, og dermed hørt flere som må vente en stund på akkurat den kombinasjonen av inner -og ytter telt de helst vil ha. For turkompisen sin del var det kun aktuelt med nettopp netting fordi det primært skal være sommerboligen.

Har selv ikke helt bestemt meg, men vurderer vanlig inner (solid) og heller sy inn netting der det er mest hensiktsmessig. Litt viktig å sjekke dimensjonen på de kryssende hovedstengerne, men mener de har en diameter på 8,4, som ikke er veldig solid. Disse kan sikkert byttes ut med f.eks. 9,0 for litt mer stabilitet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt Big Agnes Copper Spur UL2, med 1,6 kg så tikker det av mange av mine bokser. 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/3-manns-telt/big-agnes-copper-spur-hv-ul3?att=T3JhbmdlICgjREQ1NDM2KQ==&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgfm3BhBeEiwAFfxrG1pqucBQpXaf7o7FBZDrRea6MRnN0yz17Bnfhq0mUPvNiAP3r2LLKRoCemYQAvD_BwE

2 innganger gi fleksibilitet samt godt utsyn i 2 retninger på milde dager. Skal også ha mange gode løsninger for oppbevaring inne i teltet. Det anbefales å kjøpe med fotoprint, da berger du teltet fra slitasjeskader på bunnduk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolli_73 skrev (På 3.10.2024 den 19.30):

Jeg har valgt Big Agnes Copper Spur UL2, med 1,6 kg så tikker det av mange av mine bokser. 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/3-manns-telt/big-agnes-copper-spur-hv-ul3?att=T3JhbmdlICgjREQ1NDM2KQ==&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgfm3BhBeEiwAFfxrG1pqucBQpXaf7o7FBZDrRea6MRnN0yz17Bnfhq0mUPvNiAP3r2LLKRoCemYQAvD_BwE

2 innganger gi fleksibilitet samt godt utsyn i 2 retninger på milde dager. Skal også ha mange gode løsninger for oppbevaring inne i teltet. Det anbefales å kjøpe med fotoprint, da berger du teltet fra slitasjeskader på bunnduk

Har sett på dette. Men, innerteltet slås vel opp først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (28 minutter siden):

Som standard/enkleste oppsett så stemmer dette. Men skal være mulig å sette opp ytterteltet først, for så å hekte på innerteltet. Har ikke  prøvd, men er en video her som beskriver hvordan det gjøres:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (34 minutter siden):

Ja, ikke veldig praktisk her i nord. Man kan sette opp ytter først, og så inner, men hvem gidder enda et steg i drittvær før man kommer seg i, eh, telt? Alt i et oppsett gir erfaringsmessig mest mening her på berget. Styr unna!

Endret av Nikke
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolli_73 skrev (3 timer siden):

Som standard/enkleste oppsett så stemmer dette. Men skal være mulig å sette opp ytterteltet først, for så å hekte på innerteltet. Har ikke  prøvd, men er en video her som beskriver hvordan det gjøres:

Takk. Foretrekker dog en operasjon. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (3 timer siden):

Ja, ikke veldig praktisk her i nord. Man kan sette opp ytter først, og så inner, men hvem gidder enda et steg i drittvær før man kommer seg i, eh, telt? Alt i et oppsett gir erfaringsmessig mest mening her på berget. Styr unna!

Helt enig! Når drittværet er der vil man ha det enklest mulig. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.