Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimstien etappe 6 på ut.no - Gjendesheim - Liomseter

peik

Anbefalte innlegg

Fire dagers fottur fra Maurvangen (ved Gjendesheim) til Dokkvatnet (15 km sør Liomseter). Prøvde meg med amerikansk lettpakkerstil. Fungerer på et vis i plussgrader, men ettlags superluftig telt er ikke det helt store i -5 grader etter to dager med øsregn. Området er såpass myrlendt og med mye gjørmete sti at grovere fjellstøvler hadde vært mer egnet. Ca 8 kg basisvekt på sekk pluss mat for 6-7 dager (7 kg) i tilfelle man blir liggende værfast eller skadet eller jeg hadde valgt å gå lengere. Det ble fire dager og 80 km. Gikk 15 km på grusvei fra Liomseter før jeg fikk haik med første bil som passerte, en hyggelig utenlandsk fotturgjeng som jeg satt på med helt til Lillehammer stasjon. Deretter tog videre. På vei opp tok jeg Valdresekspressen til Maurvangen

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg frøs faktisk ikke på føttene. Jeg brukte gåstaver de to første dagene, men jeg ble altfor kald på hendene og la dem i sekken dag tre da det var regn, vind og to grader hele dagen. Det hadde absolutt vært bedre med tolags telt. Zpacks  Duplex-teltet går heller egentlig ikke ned til bakken og er dermed veldig trekkfullt. Det går an å justere gåstavene ned, men da blir det trangt. Kondensen skal renne av på innsiden og gjennom en netting nede ved "badekargulvet" (bath tub floor). Senker man teltet kommer nese og tær opp i duken og det er lett å bli våt,  i hvert fall når man er over 1,90 høy. Kan trygt konkludere med at det egner seg bedre i skogen i noe varmere vær. Har sovet ca 70 netter i det masse dårlig vær på Appalachian Trail. Fungerte bra der, og det veier under 700 g. Om man ikke bruker gåstaver kan man kjøpe stenger som veier 150 g for to stenger

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.