Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært så heldig å bli invitert på denne turen i april:

https://ut.no/turforslag/1112176511/rundtur-pa-ski-over-hardangerjkulen-fra-finsehytta

Problemet er bare det at jeg aldri før har forsøkt fjellski, eller gått på ski på denne måten og lurer på om jeg da burde takke nei?

Er ellers i god form og har god helse. Er ikke rask, men er seig, utholdende og sta! Men likevel, sikkerhet og turglede for turfølget framfor min stahet. 

Noen tanker?

Endret av Kristin40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis du har lyst så har du god tid til å bestemme deg eller ombestemme deg før april, og hvis du kjøper ski nå og bruker dem jevnt utover vinteren vil du innen april være kvalifisert til å svare på spørsmålet selv.

Så det store spørsmålet er ikke om du vil klare det eller ikke, men om du har lyst til å kjøpe deg fjellski.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får du til. Det er lenge til April, så hvis du starter forberedelsene nå går det nok fint. Du får tid til flere testturer av form, teknikk og utstyr før den turen.   Er turfølget ditt erfarne folk som har kontroll på ruta og utstyr så kan de hjelpe deg med forberedelser. Kan tenke meg de ikke hadde invitert deg med dersom du ikke var egnet for turen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått denne turen alene i 2017. Det hadde vært bedre om det ikke hadde vært for tåken oppe på breen.

Mine tanker:

Hvis du, som du sier, er i god form og har god helse, bør du ikke ha noen problemer ved oppstigningen til breen og med å krysse breen (den er stort sett flat!). Du trenger imidlertid feller for oppstigningen. Jeg brukte feller i full lengde, og spesielt for noen med lite erfaring med fjellski vil jeg anbefale full lengde, som helt sikkert vil gi bedre grep på denne stigningen enn kortfeller, fiskeskjeller (no-wax) eller smøring. Du trenger ikke fellene etter at du har kommet opp til breen.

Nedkjøringen er en annen sak, og vil sannsynligvis være ganske utfordrende for en med liten erfaring med fjellski. Det er en bre, så du må kunne kjøre ned veldig nærme kvistene og ikke kjøre i lange grunne traverser (som du kan i åpne ikke-brebakker) på grunn av bresprekkfaren. Jeg har angitt de bratte partiene på kartet.

April er på slutten av skisesongen, så du vil ha god tid før turen til å kjøpe, låne eller leie fjellski og trene nedover i blå eller røde bakker på et alpinanlegg. Hvis du synes det er for vanskelig, har du fortsatt tid til å kansellere turen før april.

Når du kommer opp til breen er det en liten nødhytta (Jøkulhytta) hvor du kan spise lunsj ute av vinden. Beskrivelsen på UT-nettsiden gir totaldistansen til 22,3km, og hvis jeg husker rett var det omtrent det samme på GPS-loggen min. Uansett er det en heldagstur og beina vil sannsynligvis føles litt tunge når du krysser Finsevatnet på slutten........ men hvis det har vært en god opplevelse vil du være tenker på neste fjellskitur før du kommer tilbake til Finse.

spacer.png

Endret av Swiss John
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Swiss John skrev (På 27.9.2024 den 10.08):

Jeg har gått denne turen alene i 2017. Det hadde vært bedre om det ikke hadde vært for tåken oppe på breen.

Mine tanker:

Hvis du, som du sier, er i god form og har god helse, bør du ikke ha noen problemer ved oppstigningen til breen og med å krysse breen (den er stort sett flat!). Du trenger imidlertid feller for oppstigningen. Jeg brukte feller i full lengde, og spesielt for noen med lite erfaring med fjellski vil jeg anbefale full lengde, som helt sikkert vil gi bedre grep på denne stigningen enn kortfeller, fiskeskjeller (no-wax) eller smøring. Du trenger ikke fellene etter at du har kommet opp til breen.

Nedkjøringen er en annen sak, og vil sannsynligvis være ganske utfordrende for en med liten erfaring med fjellski. Det er en bre, så du må kunne kjøre ned veldig nærme kvistene og ikke kjøre i lange grunne traverser (som du kan i åpne ikke-brebakker) på grunn av bresprekkfaren. Jeg har angitt de bratte partiene på kartet.

April er på slutten av skisesongen, så du vil ha god tid før turen til å kjøpe, låne eller leie fjellski og trene nedover i blå eller røde bakker på et alpinanlegg. Hvis du synes det er for vanskelig, har du fortsatt tid til å kansellere turen før april.

Når du kommer opp til breen er det en liten nødhytta (Jøkulhytta) hvor du kan spise lunsj ute av vinden. Beskrivelsen på UT-nettsiden gir totaldistansen til 22,3km, og hvis jeg husker rett var det omtrent det samme på GPS-loggen min. Uansett er det en heldagstur og beina vil sannsynligvis føles litt tunge når du krysser Finsevatnet på slutten........ men hvis det har vært en god opplevelse vil du være tenker på neste fjellskitur før du kommer tilbake til Finse.

spacer.png

Tusen hjertelig takk for meget god, utfyllende og ekstremt hjelpsom tilbakemelding ❤️ Jeg så denne melding rett før jeg dro på høstferie og etter det datt den rett i glemselens dal. Beklager at det så ut som jeg aldri satte pris på denne veldig omfattende tilbakemeldingen. Dette var til stor hjelp mot veien til å bestemme meg. Jeg skal følge akkurat de rådene du gir og sjekke om dette faktisk er en tur som er forsvarlig for meg å være med på. Har skikkelig lyst, så da gjenstår det bare innsats og evne. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du har en BUA i nærheten kan det hende, at du kan teste ut ulike skityper gratis! Men de pleier så å ha relativt lite utvalg i fjellski. Her lokalt et vistt noen Fischer backcoutnry med NNN backcountry bindinger - og så har de ikke støvler større enn str 45. Hvilket utelukker meg.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Hei

Hvis du har en BUA i nærheten kan det hende, at du kan teste ut ulike skityper gratis! Men de pleier så å ha relativt lite utvalg i fjellski. Her lokalt et vistt noen Fischer backcoutnry med NNN backcountry bindinger - og så har de ikke støvler større enn str 45. Hvilket utelukker meg.

Elgen

Jeg har faktisk sjekket det allerede, men det er steder som Trysil, Valdres, Geilo, Gol osv som tilbyr fjellski, så vidt jeg kan se. Kanskje ikke så rart med tanke på beliggenhet. Har bare sjekket online, så jeg kan ta noen telefoner også i tilfelle det ikke stemmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en flott tur, om været er på din side. Selv synes jeg det har vært greit med fjellski, som jeg også kan gå i spor med/ oppkjørte løyper i lavlandet. Da har jeg gleden av å få brukt dem på mer enn noen fjellturer. Vel og merke kjøpte jeg noen "litt for" lange, men det var med tanke på å gå med sekk...slik at bæreevnen var der. Litt vanskelig med lange ski å gå i terreng med. Så tenk på lengde og....for kontroll. Stødige skisko er og viktig...mtp å følge kvista løype under nedfart. Støvler som er stive, gir mer stabilitet ved svinger og oppbremsing.

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.