Gå til innhold
  • Bli medlem

JOTRON SA20, ny PLB på markedet.


Gabs88

Anbefalte innlegg

For de som ikke er kjent med det står PLB for Personal Locator Beacon, hvis du ønsker å ha en PLB i Norge må du søke om det til NKOM, men godkjenning er raskt og enkelt og du får da utdelt en personlig frekvens slik at de vet hvem som har trykt på knappen om du skulle behøve hjelp.

I motsetning til feks Garmin Inreach så kan man ikke sende meldinger med en PLB, kun er nødsignal. Men til gjengjeld koster der kun 560 kroner i året å ha den. En annen fordel er at batteriet på PLB enheter varer i årevis, med feks ResQMe og Ocean Signal PLB1 som varer i 5 og 7 år.

Det var nettopp dette som overrasket meg når jeg fant denne nyheten, for de lover 11 års levetid på batteriet. Det betyr altså da at man kan ha denne i sekken i over 10 år uten noensinne å lade den, for så at man fremdeles kan forvente at den vil fungere i en nødsituasjon.

I følge båtmagasinet bruker den også kun 2 minutter på å sende posisjonen, kontra 30-40 minutter som er nødvendig på eldre PLB sendere. https://www.batmagasinet.no/gps-nytt-nyttig-nod/rekordrask-nodpeilesender/889087

Den er på størrelse med en fyrstikkeske. 90mmx65mmx30mm og veier kun 150 gram.

https://jotron.com/product/tron-sa20-plb-personal-locator-beacon/

For min del så virker dette som er veldig intressant produkt som jeg kan ende opp med å kjøpe til neste år.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som vanlige mobiltelefoner begynner å få mulighet for satellitt-kommunikasjon tenker jeg at PLB blir ett stadig mer relevant alternativ som dedikert nødsender.

Har forstått det som at iPhone f.eks. ikke har veldig bra satellitt-dekning her oppe i nord (upålitelig >62°N ref. Apple support), men det er jo til å leve med om man har en PLB i tillegg. Og kanskje blir det bedre med tida.

Jeg har vurdert InReach lenge, men fortsatt ikke kommet ned fra gjerdet. Nå ser det mer og mer ut som jeg hopper over dette alternativet og går for en PLB/mobil-kombo.
Foreløpig har jeg gammel mobil også, så jeg må lese meg litt opp på hvor realistisk dette er før det tas en avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Har forstått det som at iPhone f.eks. ikke har veldig bra satellitt-dekning her oppe i nord (upålitelig >62°N ref. Apple support), men det er jo til å leve med om man har en PLB i tillegg. Og kanskje blir det bedre med tida.

Du får vel ikke nødmelding via satelitt i Norge med iPhone enda?
Testet i Spania (med testfunksjon), med norsk telefon. Men her i Norge så får jeg ingen mulighet til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, aico said:

Nå som vanlige mobiltelefoner begynner å få mulighet for satellitt-kommunikasjon tenker jeg at PLB blir ett stadig mer relevant alternativ som dedikert nødsender.

Har forstått det som at iPhone f.eks. ikke har veldig bra satellitt-dekning her oppe i nord (upålitelig >62°N ref. Apple support), men det er jo til å leve med om man har en PLB i tillegg. Og kanskje blir det bedre med tida.

Jeg har vurdert InReach lenge, men fortsatt ikke kommet ned fra gjerdet. Nå ser det mer og mer ut som jeg hopper over dette alternativet og går for en PLB/mobil-kombo.
Foreløpig har jeg gammel mobil også, så jeg må lese meg litt opp på hvor realistisk dette er før det tas en avgjørelse.

PLB enhetene kobler seg til Cospas Sarsat nettverket som skal være det nettverket med best dekning og nøyaktighet. Dette er et nettverk spesifikt laget for nødsituasjoner. Har feks vert borti sjøfolk som når de er på sjøen hele tiden må ha med seg PLB enheter i tilfelle de for eksempel faller over bord.

 

Apple enheter har vistnok ikke noen som helst nødfunksjon for Satelitt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Du får vel ikke nødmelding via satelitt i Norge med iPhone enda?
Testet i Spania (med testfunksjon), med norsk telefon. Men her i Norge så får jeg ingen mulighet til dette.

Jeg er fortsatt på en iPhone 11 som lever i beste velgående, så jeg aner ikke. Ingen mulighet til å teste. Apple skriver at det skal virke til 62°N

Sitat

Satellite connectivity might not work in places above 62° latitude, such as northern parts of Alaska

Noe jeg tolker som at det bør fungere sør i Norge (sør for Dovre ca.), men at for mesteparten av landet er det bare flaks hvis det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant produkt, spesielt med tanke på størrelse, vekt og lang batterilevetid.

Jeg har hatt en PLB på fjellturer siden 2011 og en Garmin InReach MINI (samt PLB) siden 2018. Jeg bruker denne PLB fra McMurdo: https://www.boatoon.com/de/shop/mcmurdo-fastfind- 210-plb-mit-gps-1985.html

Sammenlignet med dette nye produktet er vekten den samme (150g), men den nye er mindre og har mye lengre batterilevetid (11 år sammenlignet med 6 år). Batteritiden er også en kostnadsfaktor, da enheten skal sendes inn til nasjonal distributør og gjennomgår en full funksjonstest etter batteribytte (kostnad her i Sveits CHF 174 i 2018 = ca. NOK 2,170). En nyere versjon fra McMurdo har «ReturnLink»-funksjonen, det vil si at du mottar en bekreftelse på at signalet ditt er mottatt. FastFind 210 og 220 har ikke denne funksjonen. Jeg har akkurat nå sett etter McMurdo-nettstedet, men finner det ikke lenger – noe som virker rart. Kanskje et forummedlem kan kaste lys over dette.

Batteriet til FastFind 210 skal nå fornyes, og jeg ville blitt fristet til å kjøpe en ny PLB i stedet for å betale den høye prisen for fornyelse.

Endret av Swiss John
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 26.9.2024 den 2.35):

For de som ikke er kjent med det står PLB for Personal Locator Beacon, hvis du ønsker å ha en PLB i Norge må du søke om det til NKOM, men godkjenning er raskt og enkelt og du får da utdelt en personlig frekvens slik at de vet hvem som har trykt på knappen om du skulle behøve hjelp.

I motsetning til feks Garmin Inreach så kan man ikke sende meldinger med en PLB, kun er nødsignal. Men til gjengjeld koster der kun 560 kroner i året å ha den. En annen fordel er at batteriet på PLB enheter varer i årevis, med feks ResQMe og Ocean Signal PLB1 som varer i 5 og 7 år.

Det var nettopp dette som overrasket meg når jeg fant denne nyheten, for de lover 11 års levetid på batteriet. Det betyr altså da at man kan ha denne i sekken i over 10 år uten noensinne å lade den, for så at man fremdeles kan forvente at den vil fungere i en nødsituasjon.

I følge båtmagasinet bruker den også kun 2 minutter på å sende posisjonen, kontra 30-40 minutter som er nødvendig på eldre PLB sendere. https://www.batmagasinet.no/gps-nytt-nyttig-nod/rekordrask-nodpeilesender/889087

Den er på størrelse med en fyrstikkeske. 90mmx65mmx30mm og veier kun 150 gram.

https://jotron.com/product/tron-sa20-plb-personal-locator-beacon/

For min del så virker dette som er veldig intressant produkt som jeg kan ende opp med å kjøpe til neste år.

 

Jøss.

 

jeg skal skifte batteri i min ocean signal om ett par år. Da skal den jo på service, pakkes om, og trykktestes samtidig. Kanskje like greit å oppgradere i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Jøss.

 

jeg skal skifte batteri i min ocean signal om ett par år. Da skal den jo på service, pakkes om, og trykktestes samtidig. Kanskje like greit å oppgradere i stedet?

Godt mulig, hvis denne holder det som den lover så vil den være en verdig oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

Godt mulig, hvis denne holder det som den lover så vil den være en verdig oppgradering.

Men hvor lang tid bruker en Ocean signal PLB på å sende posisjon? Den er jo relativt moderne, så det er kanskje ikke store forskjellen, annet enn at batteritiden går fra 7-11 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2024 at 8:35 AM, Marius Engelsen said:

Men hvor lang tid bruker en Ocean signal PLB på å sende posisjon? Den er jo relativt moderne, så det er kanskje ikke store forskjellen, annet enn at batteritiden går fra 7-11 år?

Usikker, og det er jo også veldig avhengig av signalstyrke der du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Gabs88 said:
On 9/29/2024 at 8:35 AM, Marius Engelsen said:

Men hvor lang tid bruker en Ocean signal PLB på å sende posisjon? Den er jo relativt moderne, så det er kanskje ikke store forskjellen, annet enn at batteritiden går fra 7-11 år?

Usikker, og det er jo også veldig avhengig av signalstyrke der du er.

Det har ingenting å gjøre med signalstyrken som for en PLB som sender på 406 MHz er standardisert til 5w utgangseffekt. Siden 2017 må alle nye PLBer overføre posisjonsdata (GPS-posisjon).

Dersom man aktiverer en PLB i Sør-Norge bør tiden det tar fra aktivering til signal mottas ved Joint Rescue Coordination Center (JRCC) i Sola/Stavanger være mindre enn 10 minutter. Hvis man ønsker bekreftelse på dette er det ingenting i veien for å sende en e-post til Sola og spørre dem:

https://www.hovedredningssentralen.no/

En redning i Nord-Norge vil normalt bli koordinert av JRCC i Bodø, men hver av de to JRCC-ene kan overta arbeidet til den andre dersom den andre er opptatt av en større redning, som for eksempel Viking Sky-hendelsen i mars 2019, da et turistcruiseskip kom i vanskeligheter i tung sjø utenfor kysten ved Hustadvika:

https://www.vg.no/spesial/2019/viking-sky-evakuering/

Endret av Swiss John
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.