Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av multifuel løsning


SkogensPappa

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke vært på skikkelig tur siden årene mine i Forsvaret med Optimus og har lyst sånn smått å begynne igjen, spesielt siden man har fått seg barn og tenker jo at det er fint at både far og barn stirrer mindre i skjermen, samt får seg litt frisk luft.

Jeg tenker at det blir dagsturer og kanskje en overnatting eller to på sikt, sesongmessig blir det vår og høst som jeg har tenkt at det blir noen turer, men også noe på sommeren.

Jeg har kikket litt på gass og multifuel, liker ikke tanken på beholdere man ikke helt vet om holder til behovene på turen og miljøsvinn rundt dette, så valget har egentlig falt på en løsning hvor jeg kan primært brenne med bensin/tennvæske/parafin. Jeg liker tanken på at jeg kan også bruke gass, selv om jeg antageligvis aldri kommer til å gjøre det. Liker også tanken på at jeg kan ha en backup måte å lage mat på/varme litt hvis strømmen skulle bli borte, derfor et innkjøp av en multifuel også.
Primært blir det til å varme opp vann på tur til kaffe og kakao, men også litt enklere matlaging (les: one-pot gryter med noe bønner, kjøtt og ris), ser også for meg å bruke den som varmekilde i teltet før man legger seg og når man står opp på de kaldeste nettene. Kommer antageligvis ikke til å brukes på vinteren.

Har sett endel på youtube og har lest endel her, antageligvis så overkompliserer jeg ting, da alle brennerne jeg har sett på sikkert er like gode. Nå er det jo også noen tilbud på de, så tenkte at jeg kanskje skulle slå til og bli kjent med å bruke og skru på utstyret til høsten før det blir en tur til våren neste år. Tenkte å bruke en Optimus terra weekend HE "potte" som oppbevaring for brenneren pakket inn i en absorbentmatte.
 

Det jeg har sett ut i prioritert rekkefølge

  1. Primus Omnifuel II - Valgt som nr 1 da jeg har lest at denne er noe mer solid, har god regulering og virker egentlig som et bra valg. Pris er 1799 med flaske.
  2. Optimus Optifuel - Liker også denne, det som trekker ned er at jeg er litt skeptisk til en "fungerer på alt drivstoff" mtp effektivitet. Synes konseptet med "automatisk" rensing høres fint ut, men om det har noe å si hvis jeg uansett renser etter hver tur, vet jeg ikke...Pris er 1999 med flaske.
  3. Primus Omnilite Ti - Lest at denne kan være litt mer skjør enn Omnifuel II, ellers ganske lik som nr 1. Pris er 2149 med flaske.
  4. MSR Dragonfly - Også lest mye bra om denne, men er litt usikker på om den får plass i "potta" jeg har tenkt til også ser det ut som slangen er litt kort og lite fleksibel som kan skape litt issues. Pris er 2274 med flaske.

Jeg har lyst til å ha noe som varer lenge og er pålitelig med vedlikehold etter hver tur, ser ikke for meg at dette er noe jeg kommer til å bytte til nytt hvert x antall år.

Er det noen som har innspill rundt tankene mine her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ganske stor størrelsesforskjell mellom Omnifuel II og Omnilite Ti. Sistnevnte er vel så solid i mine øyne (har en selv som er brukt mye). Ut i fra bruket du skisserer ville jeg gått for Omnilite Ti som er mindre, lettere og mer gnien på fuelforbruket.

Jeg ville ikke gått for Trangia X2-brenneren som foreslås. Den har jeg også. Det er vel egentlig bare en Primus Multifuel (3?) forkledd i litt annen kropp. Denne kan ikke justere effekt i noen særlig god grad, og er mer eller mindre ikke brukbar for matlaging med mindre du vil kokkelere veldig aktivt med å holde gryte/kjele lenger vekk fra flammen. Til forskjell kan Omnilite Ti justeres veldig pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Det er en ganske stor størrelsesforskjell mellom Omnifuel II og Omnilite Ti. Sistnevnte er vel så solid i mine øyne (har en selv som er brukt mye). Ut i fra bruket du skisserer ville jeg gått for Omnilite Ti som er mindre, lettere og mer gnien på fuelforbruket.

Takk for innspill.
Hvordan er det å brenne parafin/tennvæske på den? 

Ser den også er oppgitt med lavere effekt, kanskje derfor den er litt mer gnien på drivstoff, men det har kanskje ingen praktisk betydning?

Ser også at den har en 350ml flaske, kan også være en fordel å kjøpe en på 600ml og heller bruke den lille til rødsprit for forvaltning?

ser også i ettertid at den er snillere på CO med kjelen som jeg tenkte å bruke til vannkoking.

Endret av SkogensPappa
Glemt ett spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.