Gå til innhold
  • Bli medlem

Samojed vs Border Collie


Malin.

Anbefalte innlegg

Jeg skal anskaffe meg hund, men er usikker om jeg skal ha Border Collie eller Samojed. 

Jeg er an aktiv turgåer både på sommertid og vinterstid. Hver sommer går jeg en månedstur, men på vinteren er det maks en ukestur. Generelt er det mer tur på sommeren enn vinteren, men når jeg får hund tenker jeg uansett å gå mer ski på vinteren også! 

Grunnen for BC: Lærevillig, kan trenes på å ikke reagerer på sau, spiser mindre mat, smartere og aktiv hund. Men ulempen er at den ikke tåler like mye kulde, samt at jeg ikke skal bruke den til gjeting. 

Grunnen for Samojed: Utholden, trekkegenskaper (bra til vinteren), god kløvhund, tåler kulde og ikke gjeteregenskaper. Ulempen med raser er jaktinnstinktet på sau (kan aldri ha løs) og at den lager noe mer lyd. 

 

Noen som har noen tanker? Jeg har vurdert andre hunderaser, men er disse to jeg står mellom. Kjenner godt til begge rasene (gått mye teltturer med både Samojed og BC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er jo hvordan dyret fungerer på tur, noe annet er hvordan det fungerer til hverdags med jobb og bosituasjon. Jeg ville kanskje vektlagt det hverdagslige mer enn hvor barsk hunden er på tur. Men Samojed er en fin hund, så lenge du ikke bruker svarte klær til hverdags 🫣

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Grønlandshund og ikkje kjennskap til andre raser enn den, samt husky. Men, eg vil følgje opp litt det sporet som @Fiskepaddeer inne på, om kvardag. 

Kvar bur du, og korleis ser du føre deg kvardagen? For det er flest av dei for dei aller fleste. Ser du føre deg at du tek på samojeden ein sele, og går ein tur med dekk eller kjetting for at den får trekke? (Også onsdag kveld etter jobb i sidelengs regn?). Eller ser du føre deg å ta med deg BCen til hundeklubbens arealar for at den skal få hjernetrim?

Eg ser føre meg (mogleg feil) at BC treng meir hjernetrim i tillegg til fysisk aktivitet. Samojeden har eg inntrykk av er meir slik som andre polare rasar, at dersom den får brukt kroppen godt så er det det viktigaste (så er det bra for alle bikkjer å bruke hovudet litt altså, forskjellen ligg vel i om det er nødvendig for ha ei fornøgd bikkje). 

Eg må også vere ærleg å seie at eg i hovudsak synes bikkjer skal bli brukt til det dei er avla til, både for bikkje og eigar sin del, det gjer livet så mykje lettare og betre for alle partar. BC tiltalar meg, men eg synes liksom ein gjetarhund skal få gjete og ein trekkhund trekke 😅.

Eg ser likevel at det er mange BC som ser lukkelege ut utan å gjete, grunna bevisste eigarar som greier å stimulere dei nok på andre vis. Så kanskje er det aller viktigaste å vere bevisst kva det krev og vere klar til å yte det? Og det virkar no som du er bevisst :)

Å la ein samojed trekke ser eg føre meg er ei litt lettare oppgåve i kvardagen enn å utfordrar hovudet til ein BC, men det kjem no heilt an på kva ein interesserer seg for. 

Velvel, dette var mine særdeles ukvalifiserte tankar, håper du får nokre meir kvalifiserte etterkvart. Lukke til med valet :)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg tenker at det er ei rekke ulike hunderaser innanfor det spekteret du ser etter, nemleg hund som kan gå lange turer og fungerer i kalde temperarturer. Men mesteparten av tida så kjem hunden ikkje til å vera på tur, som det tidlegare er påpeika og det må vel inn i vurderinga. BC fungerar bra så lenge du er klar over at dette er ein hund som treng mykje trening og stimuli. I tillegg vil eg sei at bandtvang gjeld og for BC, fordi du i tillegg til sau skal ha kontroll på at den ikkje vil drive egentrening på rådyr, hjort, hare m.m. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (30 minutter siden):

Eg har Grønlandshund og ikkje kjennskap til andre raser enn den, samt husky. Men, eg vil følgje opp litt det sporet som @Fiskepaddeer inne på, om kvardag. 

Kvar bur du, og korleis ser du føre deg kvardagen? For det er flest av dei for dei aller fleste. Ser du føre deg at du tek på samojeden ein sele, og går ein tur med dekk eller kjetting for at den får trekke? (Også onsdag kveld etter jobb i sidelengs regn?). Eller ser du føre deg å ta med deg BCen til hundeklubbens arealar for at den skal få hjernetrim?

Eg ser føre meg (mogleg feil) at BC treng meir hjernetrim i tillegg til fysisk aktivitet. Samojeden har eg inntrykk av er meir slik som andre polare rasar, at dersom den får brukt kroppen godt så er det det viktigaste (så er det bra for alle bikkjer å bruke hovudet litt altså, forskjellen ligg vel i om det er nødvendig for ha ei fornøgd bikkje). 

Eg må også vere ærleg å seie at eg i hovudsak synes bikkjer skal bli brukt til det dei er avla til, både for bikkje og eigar sin del, det gjer livet så mykje lettare og betre for alle partar. BC tiltalar meg, men eg synes liksom ein gjetarhund skal få gjete og ein trekkhund trekke 😅.

Eg ser likevel at det er mange BC som ser lukkelege ut utan å gjete, grunna bevisste eigarar som greier å stimulere dei nok på andre vis. Så kanskje er det aller viktigaste å vere bevisst kva det krev og vere klar til å yte det? Og det virkar no som du er bevisst :)

Å la ein samojed trekke ser eg føre meg er ei litt lettare oppgåve i kvardagen enn å utfordrar hovudet til ein BC, men det kjem no heilt an på kva ein interesserer seg for. 

Velvel, dette var mine særdeles ukvalifiserte tankar, håper du får nokre meir kvalifiserte etterkvart. Lukke til med valet :)

Godt poeng å tenke på hverdagsaspektet! 

 

Men tenker du/dere at BC er en lettere førstegangshund mtp at den er mer lærevillig eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (2 minutter siden):

Godt poeng å tenke på hverdagsaspektet! 

Men tenker du/dere at BC er en lettere førstegangshund mtp at den er mer lærevillig eksempel? 

Ikke nødvendigvis i og med at de lærer unoter like fort som andre ting, de har dessuten en lei tendens til å begynne å gjete alt (biler, sykler, unger etc.) dersom man ikke er virkelig på med rett trening. Og hunder som gjeter biler er noe dritt, og ikke morro i det hele tatt bare så det er sagt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (8 minutter siden):

 

Men tenker du/dere at BC er en lettere førstegangshund mtp at den er mer lærevillig eksempel? 

Ikkje nødvendigvis, og kanskje faktisk motsett (utan at eg er sikker). Det er som regel vi menneska som har mest å lære når vi får vår første hund (som eg får inntrykk av at det er?).....og forsåvidt vår 2'ndre og 3'dje..

Ein BC er kanskje meir førarorientert og lærevillig, men eg tenker at er det verkeleg så nøye med? når du truleg vil ha nok med å lære deg korleis du skal trene heilt vanleg kvardagslydigheit og få til nok fysisk trening i løpet av veka? Eg personleg ville ikkje gått for BC som nybyrjarhund, då den vil krevje mykje for å vere fornøgd (og ikkje utvikle uønska åtferd) men eg kan som sagt for lite. Ser medan eg svarar at @Heriks svarar, tippar ho har meir fornuftige/kvalifiserte innspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis eg forstår dere riktig, så vil dere ikke anbefale BC som førstegangshund fordi den krever mye bevisst trening (noe en førstegangseier ikke har mye erfaring med, men må selv kurses med), samt at jeg ikke vil bruke den til gjeting. 

Her vil da en Samojed være bedre, fordi jeg kommer til å bruke den til trekk og kløv, samt at den ikke krever like mye mental stimuli. 

Eller har jeg misforstått her? :D Setter sååå stor pris på deres tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (12 minutter siden):

Så hvis eg forstår dere riktig, så vil dere ikke anbefale BC som førstegangshund fordi den krever mye bevisst trening (noe en førstegangseier ikke har mye erfaring med, men må selv kurses med), samt at jeg ikke vil bruke den til gjeting. 

Her vil da en Samojed være bedre, fordi jeg kommer til å bruke den til trekk og kløv, samt at den ikke krever like mye mental stimuli. 

Eller har jeg misforstått her? :D Setter sååå stor pris på deres tanker!

Hei, det fyrste du gjer før du skal kjøpe hund er å setje opp ei liste med kva du vil bruke hunden til og egeneskaper, og så ei liste over dei ulike hunderasene som er aktuelle. Her er ei god oversikt: https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/ Bruk tid på å velge rase. I tillegg bør du velge ein hunderase som du kan finne hjå seriøse oppdrettere i norge.

Alle hunderaser har sine ting. Ettersom du har gått mykje tur med BC så kjenner du antageligvis til rasen. BC er ein veldig intelligent og lærevillig hund, er ikkje utan grunn at gjetarhunder er veldig mykje brukt i lydighetskonkuranse og agility. Den er ein arbeidshund som vil ha og treng arbeidsoppgåver og noko å gjera på. Dette treng ikkje vera gjeting men noko som gjer at den får jobbe mentalt i tillegg til tur. Eg oppfatter at dette ein hund som treng meir stimuli enn f eks ulike retrivertyper. har ikkje BC sjølv men har hatt litt med dei å gjera oppigjennom. Dersom du går for ein BC så må du veta korleis du skal trene og aktivisera denne rasen, uavhengig av om du er fyrstegongskjøper eller ei. Merk at uansett kva hund du kjøper så må du bruke tid på trening og aktivisering i kvardagen (meir tid enn du trudde....ref egne erfaringer). Veit ingenting om samojed men dersom du skal ha ein kløv og trekkhund så bør du sette opp ei liste med hunder som er gode på dette. Og uansett kva du velger så gå på valpekurs og dressurkurs, det er veldig nyttig dersom du vil ha ein hund som du skal samarbeide med. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du bestemt deg for akkurat disse to rasene? 

Sånn jeg ser det er ikke BC noen god (førstegangs) hund med mindre man skal drive aktivt med en hundesport, redningsarbeid, gjeting etc, De krever mye og konsekvent jobb, mye mer enn hva folk flest tror fordi det er en "smart hund". Den må jo skjønne at den skal slappe av! Når den ikke får det den trenger så legger den til seg uvaner, og lager seg arbeid på egenhånd. De må få bruke hodet, ikke bare kroppen, og er ikke det jeg først og fremt forbinder med kløv- og trekkhunder. De kan ha helt fin "av-knapp" men stort sett bare når de får den fysiske- og mentale stimulien de trenger. Det er ikke uten grunn at det omplasseres mye border collier. Jeg har veldig sansen for gjeterhunder, men som førstegangseier er det er andre gjeterhunder jeg ville vurdert før BC, se f.eks Finsk lapphund, mange av de samme egenskapene men ikke på langt nær så krevende (i tillegg har den god pels, hvis det er en av de viktige turegenskapene for deg)        

Jeg kjenner ikke samojed veldig godt, mange andre her som er bedre på polarhunder, men hvis hovedmålet er trekk og kløv, man er innstilt på at dette er hunder som trenger mye mosjon og man ikke har et problem med at de må holdes i bånd hele tiden (og hvit langhåret hund, skrekk og gru) så er vel kanskje samojeden en av de "mildere" polarhundene som kan passe godt til formålet.

Tenker det viktigste er at du finner en rase som passer inn i din hverdag, sånn hverdagen din faktisk er og ikke hvordan du tenker at hverdagen din skal bli. Det er vanskelig å endre livsstil. Ta det fra noen, (les undertegnede ...)  som oppdaget ganske raskt at man ikke blir fuglejeger av å skaffe seg fuglehund.      

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (49 minutter siden):

Hvorfor har du bestemt deg for akkurat disse to rasene? 

Sånn jeg ser det er ikke BC noen god (førstegangs) hund med mindre man skal drive aktivt med en hundesport, redningsarbeid, gjeting etc, De krever mye og konsekvent jobb, mye mer enn hva folk flest tror fordi det er en "smart hund". Den må jo skjønne at den skal slappe av! Når den ikke får det den trenger så legger den til seg uvaner, og lager seg arbeid på egenhånd. De må få bruke hodet, ikke bare kroppen, og er ikke det jeg først og fremt forbinder med kløv- og trekkhunder. De kan ha helt fin "av-knapp" men stort sett bare når de får den fysiske- og mentale stimulien de trenger. Det er ikke uten grunn at det omplasseres mye border collier. Jeg har veldig sansen for gjeterhunder, men som førstegangseier er det er andre gjeterhunder jeg ville vurdert før BC, se f.eks Finsk lapphund, mange av de samme egenskapene men ikke på langt nær så krevende (i tillegg har den god pels, hvis det er en av de viktige turegenskapene for deg)        

Jeg kjenner ikke samojed veldig godt, mange andre her som er bedre på polarhunder, men hvis hovedmålet er trekk og kløv, man er innstilt på at dette er hunder som trenger mye mosjon og man ikke har et problem med at de må holdes i bånd hele tiden (og hvit langhåret hund, skrekk og gru) så er vel kanskje samojeden en av de "mildere" polarhundene som kan passe godt til formålet.

Tenker det viktigste er at du finner en rase som passer inn i din hverdag, sånn hverdagen din faktisk er og ikke hvordan du tenker at hverdagen din skal bli. Det er vanskelig å endre livsstil. Ta det fra noen, (les undertegnede ...)  som oppdaget ganske raskt at man ikke blir fuglejeger av å skaffe seg fuglehund.      

Har sitt på finsk lapphund, men da heller norsk vallhund. Men her kom jeg frem til at hunden ofte brukes til gjeting, og at jeg da like så godt kunne hatt en BC. Men mulig at jeg skal legge bort BC siden jeg ikke skal drive med gjeting.

 

Da legger jeg fokuset mitt på Samojed hvor kløv blir fokus på sommer og trekk på vinter :D Evt kan jeg skaffe meg en BC i senere tid når jeg har mer erfaring med hund! Grunnen til at jeg evt vurderte BC var at den evt krevde mindre. Men hvis det egentlig krever like mye, fordi den krever mye mental stimuli... så kan jeg like så godt velge Samojed! 

Er resonnementet mitt logisk? Evt inspill? :D Setter pris på alt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk vallhund, den er også finsk .. og er vel rengjetingas svar på BC. Lapsk er nok endel av det samme som BC når det gjelder oppdragelse og aktivitet, men den har pels for ordentlig kalde forhold (i motsetning til BC) og så er det en spisshund så kan vel ofte være litt lyd i dem. I utgangspunktet samme rase som finsk lapphund, men har vel blitt avlet i litt forskjellige retninger med årene. Har inntrykk at Finsk lapphund er mindre fokusert på gjeting, og de jeg kjenner er ålreite hunder som er førerorienterte og fint kan gå løse (treningssak, selvsagt!) 

Det er ikke sånn at man _MÅ_ drive med gjeting med BC, man kan fint stimulere hodet dens på andre måter. BC dominerer jo i så å si alle hundesporter. Men den må ha noe mer enn fysisk trening og er absolutt ikke en "mindre krevende hund" heller noe av det mer krevende man kan få tak i.     

Jeg tror ikke Samojed egentlig er noe spesielt dumt valg, kjenner ikke rasen veldig godt .. de liker seg best ute, egner seg ikke noe særlig i leilighet. Som andre polarhunder har de vel en ganske massiv pels så det er begrenset hva de kan drive med på varme sommerdager. Så hvis lange sommerturer i varmen er noe du ser for deg så må du tenke gjennom det. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (22 minutter siden):

Grunnen til at jeg evt vurderte BC var at den evt krevde mindre.

Samanlikna med dei fleste raser så vil eg ikkje definera rasen i den kategorien.

Nyttig lesning med kontaktinfo:

https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/raser/samojedhund

https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/raser/border-collie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hund etter det du skal bruke den til så merker du knapt at du har hund i hus. En kompis av meg hadde border collie og han innrømte at det krevde veldig mye arbeid så jeg vil påstå det er relativt krevende hunder om de ikke brukes til f. eks gjeting eller er aktiv innen hundesport. Hadde nok valgt samojed av de to rasene basert på hva du skal bruke det til.

Angående jaktinstinkt må jeg legge til at på sist tur jaga bikkja plenti lemmen og dro meg ned en skrent så jeg ramla oppå han, spratt mellom store steiner helt til han ramla imellom. Jeg må være veldig våken pga det og turer med rein, og generelt dyr han jager er veeldig slitsomt og jeg har kanskje en fart på 1km/t enkelte ganger. Han lukker helt øra og kan rett og slett skade seg selv og meg. Da må jeg ofte bare stoppe å sette meg ned til det har roa seg som kan ta fort 15-20min spes om det er reinsdyr i området. De kan ha forsvunnet fra synsfeltet for kvarter sia men han går å leter fordi. Samme med lemmen, han vet akkurat hvor han finner dem og han har grevd de opp 10-15cm fra under bakken. 

Dette gjelder da en alaska husky. Jeg viste de hadde jaktinstinkt men hvor mye ble jeg litt tatt på senga av skal jeg være ærlig. Så det at man ikke kan ha en slik hund løs er det minste problemet med jaktinstinktet. har forøvrig møtt løse samojeder så vet ikke om de er værst sånn sett.

Endret av fjellræv
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.