Gå til innhold
  • Bli medlem

Breheimen 2 - rimelig 4-sesongstelt?


Westgaard

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver meg på tråd 2😁

Har lest endel på Fjellforum og det har gitt meg mange gode svar oppimellom.

Case :

Jeg har et Fjellreven Abisko Lite 1, et flott telt som har fungert godt i tiden jeg har hatt det.

Synes imidlertid at det blir for lite som et 4-sesongstelt - selv om det blir solgt som et.

Tåler nok vinden og muligens snølast, men plassen er altfor liten mtp. klær og utstyr.

Ha sett på et Breheimen 2 som ble solgt på XXL tidligere.

Det går for en billig penge på Finn, under 2000.- er det mulig å finne det til.

Er dette dugende som et greit 4-sesongstelt?

Mvh 

718_5bda739f-5aaf-4f63-8425-4f50ae72c11b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Westgaard said:

Hei!

Prøver meg på tråd 2😁

Har lest endel på Fjellforum og det har gitt meg mange gode svar oppimellom.

Case :

Jeg har et Fjellreven Abisko Lite 1, et flott telt som har fungert godt i tiden jeg har hatt det.

Synes imidlertid at det blir for lite som et 4-sesongstelt - selv om det blir solgt som et.

Tåler nok vinden og muligens snølast, men plassen er altfor liten mtp. klær og utstyr.

Ha sett på et Breheimen 2 som ble solgt på XXL tidligere.

Det går for en billig penge på Finn, under 2000.- er det mulig å finne det til.

Er dette dugende som et greit 4-sesongstelt?

Mvh 

718_5bda739f-5aaf-4f63-8425-4f50ae72c11b.jpg

Hvordan og hvor til skal det transporteres den fjerde sesongen? Hvis du ikke skal på ekspedisjon, og samtidig ikke skal bære det langt på ryggen er jo mulighetene for billig telt enormt bra. Skal du over Grønland midtvinters derimot…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 3-4 dagers turer med sekk på ryggen. Jeg trives best over tregrensa. Prøver å holde vekta nede og kjører semilight oppakning, ca 13 kg på sommeren. Håper å holde meg under 18 kg vinterstid. Gleder meg til nye utfordringer med vinterturer. Før så har det vært hytte til hytte eller snøhule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor lang du er. Med 2,20 liggelengde og ganske skrå ende, så er det fort gjort å bli liggende med føttene mot duken om du har et litt tykt oppblåsbart underlag. Er du alene i teltet er vel ikke dette et problem, da du kan ligge litt skrått. 
Bildet viser ikke om det er høyt plassert lufteluke også i fotenden. Det er etter min mening en forutsetning for vintertelting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på måltegningen og ser problemet du beskriver!

Kondensvann på soveposen er noe dritt. Har hatt noen ekle erfaringer med fukt, dunpose og kulde.

Jeg utelukker Breheimen og ser meg etter noe annet.

Noen tips?

Kriterier er 2-manns tunneltelt med stort fortelt til vinterbruk max 3000.- (pent brukt), max 3.5 kg.

Er det noen andre fora enn finn.no som selger brukt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westgaard skrev (6 timer siden):

Er dette dugende som et greit 4-sesongstelt?

Det kan nok gå, men vær obs på at ytterteltet ikke tetter helt ned mot bakken på denne modellen, og det går antagelig ikke å stenge ventilene eller myggnettingen, noe som betyr at teltet kan fylles med snø i snøfokk. Hvis det er små tunneltelt du helst vil ha, se heller etter Nallo 2 GT eller tilsvarende på Finn.

Som allerede nevnt er det en kjempefordel med to innganger og rette endevegger på innerteltet på vintertelt, i alle fall over tregrensa. Da bør du se etter Kaitum 2 eller tilsvarende modeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 minutter siden):

Det kan nok gå, men vær obs på at ytterteltet ikke tetter helt ned mot bakken på denne modellen, og det går antagelig ikke å stenge ventilene eller myggnettingen, noe som betyr at teltet kan fylles med snø i snøfokk. Hvis det er små tunneltelt du helst vil ha, se heller etter Nallo 2 GT eller tilsvarende på Finn.

Som allerede nevnt er det en kjempefordel med to innganger og rette endevegger på innerteltet på vintertelt, i alle fall over tregrensa. Da bør du se etter Kaitum 2 eller tilsvarende modeller. 

Hilleberg Kaitum 2 Gt er nok en knalltelt, men prisen er for høy.

Nallo 2 blir for kort og jeg får problem med at posen klemmer innerteltet.

Skal  jeg på vintertur iår så må jeg nok holde meg til 3000,.-...ish 

Jeg drar på tur alene og mener at tunelltelt er best mtp oppsetting i vind. Åpen for meninger rundt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 minutt siden):

Forslag 1: Leie vintertelt til de kommende vinterturene i 2025, og heller spare penger til et skikkelig kvalitets telt for vinterbruk.

Kan du ikke vente:

Forslag 2: https://www.finn.no/354850563

Forslag 3: https://helsport.com/no/telt/alle-telt/2-personer/lofoten-pro-2-camp--163-089-V

 

Det va f.. meg akkurat de to teltene jeg har lagt som favoritt/sett på.!

Tror du det Lofoten teltet er bra saker, eller er det gamle Fjellheimen bedre som vintertelt? Først og fremst med tanke på innvendig plass.

Jeg vil aller helst kjøpe i butikk med garantier, men om det er et spesielt telt som passer meg (Fjellheimen 2 camp) så vil jeg kanskje fire litt på det kravet.

Takk for gode tips alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westgaard skrev (29 minutter siden):

Det va f.. meg akkurat de to teltene jeg har lagt som favoritt/sett på.!

Tror du det Lofoten teltet er bra saker, eller er det gamle Fjellheimen bedre som vintertelt? Først og fremst med tanke på innvendig plass.

Jeg vil aller helst kjøpe i butikk med garantier, men om det er et spesielt telt som passer meg (Fjellheimen 2 camp) så vil jeg kanskje fire litt på det kravet.

Takk for gode tips alle sammen!

Hadde ikke nølt til den prisen, Fjellheimen 2 pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.