Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp! Fikk tak i en eldre garmin explorer + med inReach. Trengt i hovedsak bedre gps, så da ble det begge deler. Tenker jeg satser på det som koster 200 pr mnd, da jeg ikke har behov for å ha sporing i sanntid. Samt greit å kunne sende 1 sms til arbeidsgiver om jeg ikke kommer på jobb neste dag om jeg blir sittende fast. Har skjedd før, men da hadde jeg telefon dekning.

Ser ut som prisen er oppgitt inkl mva, Da kortet mitt ble trukket for 725 kr (200 + 525 kr).

Betaler for mye rare abonnementer, type spotify, netflix, patreon osv, Har rydda plass :-) Fikk en telefon fra Naturkanalen 1 i går, sorry må ha meg Inreach abo i stedet for!!.

Jeg tenker at 200 kr mnd er en grei forsikring. Så jeg kommer til kjøre den hele året. Ser at denne er grei ha å med når jeg trener hundene også, da det er dårlig telefondekning der jeg bor.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
Dompappen skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at 200 kr mnd er en grei forsikring. Så jeg kommer til kjøre den hele året. Ser at denne er grei ha å med når jeg trener hundene også, da det er dårlig telefondekning der jeg bor.

Lurt. Har selv min Inreach SE med i bilen når jeg kjører i områder uten dekning, som det jo er noen av når man bor i "periferien" (som er "sentrum" for meg da). Kjedelig å havne i grøfta uten å kunne tilkalle hjelp. Har hendt meg før det, der jeg måtte vente en halv dag før det kom en annen bil den veien.

• 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Skrevet
Lavvosolberg skrev (På 6.1.2025 den 14.11):

Er det noen som har testet det nye Garmin Inreach essential abonnementet til 200 NOk pr mnd, og vet om dette kan pauses uten kostnad slik som det gamle freedom kunne?

Fått testa abo 200 kr. Jeg tviler siden, Garmin tar nå 500 kr i oppstart gebyr. Så vinningen går litt opp i spinningen om du velger å "pause" abo i et par mnd.

Per nå er 200 kr abo perfekt for min del. Har ikke behov for ekstra sporing og legger nada informasjon ut på nettet om spor og hvor jeg befinner meg. Ofte har jeg hatt den med avslått. Men har begynt å sende sms, og da får mottaker en link på kartet hvor jeg er, holder for meg :-). Bruker ofte også værmeldingen, som blir belasta de 50 sms som er inkludert i abo. Men så fort jeg har dekningen på mobilen, noe som ofte skjer. Så jeg tar ikke ofte ut værtjenesten på inreach, som jeg ble overraska var veldig bra og detaljert.

Tenker at 200 kr pr mnd er veldig bra forsikring om å ha muligheter til kontakt med omverden når Telenor og Telia svikter, som er aktuelt i det område jeg bor i.

Kommer til å behov for denne store deler av året, så ser ikke noe grunn til å pause abo.

Skrevet

Går du over på ett av de nye abonnentene mister du muligheten til å pause abonnementet. Du får da muligheten til å endre til "enabled" til 105 kr i måneden der alle meldinger og sporing koster noe, i motsetning til essential der det er en del meldinger inkludert, men du kan fremdeles sende nødmelding. Alternativt må du stoppe abonnementet helt, og da blir det nytt oppstartsgebyr som skrevet over. Du må ha et aktivt nytt abonnement før du kan bytte til Enabled hvis jeg har forstått det rett fra nettsiden nedenfor.

Hvis du har en inreach-enhet og går inn i garmin messenger-appen på telefonen får du opp alle tilgjengelige alternativer med priser.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=gZRPJT2F4l3kG6vrZEpM8A

Skrevet
Trig8 skrev (49 minutter siden):

Går du over på ett av de nye abonnentene mister du muligheten til å pause abonnementet. Du får da muligheten til å endre til "enabled" til 105 kr i måneden der alle meldinger og sporing koster noe, i motsetning til essential der det er en del meldinger inkludert, men du kan fremdeles sende nødmelding. Alternativt må du stoppe abonnementet helt, og da blir det nytt oppstartsgebyr som skrevet over. Du må ha et aktivt nytt abonnement før du kan bytte til Enabled hvis jeg har forstått det rett fra nettsiden nedenfor.

Hvis du har en inreach-enhet og går inn i garmin messenger-appen på telefonen får du opp alle tilgjengelige alternativer med priser.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=gZRPJT2F4l3kG6vrZEpM8A

Enabled var jeg ikke klar over :-) Står ikke så mye om dette på norske sidene, men fikk opp det valget da jeg logga på min egen konto. Skjønner at Garmin ikke ønsker at kunder skal ha "av og på" konto. Da det krever mye infrastruktur og systemer i drift for å betjene disse. Slik jeg tolker det, bør det være mulig å kun bruke "enabled" på full tid, mot at man tar kostanden om man har behov for å sende sms, sporing og vær tjenesten. Dette kan funke om du ikke bruker eller har behov for inrecah så ofte. En del turer har fint god telefon dekning og om man skal være uheldig å gå tom for strøm eller dette ned i hull uten telefon dekning, kan man fiske opp inreachen og få kontakt med omverden.

Eneste minuset slik jeg ser det, er at du må tegne et inReach Essential plan på minimum 200 kr i 30 dager først.

Skal se litt i vinter på hvor mange sms og oppslag mot værtjenesten det blir. Om jeg ikke får brukt det så mye, så kan det være aktuelt for meg til å gå over til enabled på full tid. Så får jeg heller påspandere meg eventuelle sms og væroppslag.

Skrevet

Jeg ser for meg å gå på Enabled-plan når de gamle abonnementene avsluttes. Så kanskje noen måneder av året opp på en Standard-plan for sporing på flerdagers solo-tur. En kan sende en del meldinger med Enabled før det lønner seg med Essential, mens med sporing blir det fort lønnsomt med Standard med mange dagers bruk.

Skrevet
Trig8 skrev (6 minutter siden):

Jeg ser for meg å gå på Enabled-plan når de gamle abonnementene avsluttes. Så kanskje noen måneder av året opp på en Standard-plan for sporing på flerdagers solo-tur. En kan sende en del meldinger med Enabled før det lønner seg med Essential, mens med sporing blir det fort lønnsomt med Standard med mange dagers bruk.

Jeg er bare innom på mobil nå i farta og studerte litt på dette i sted og Earthmateappen linket til siden https://support.garmin.com/nb-NO/?faq=nVmBNWZg1v3zNcPXlBnlI8

som ga en del svar på det jeg lurte på - men det burde vel vært slik at de meldingene man ikke brukte en mnd går videre til neste, men slik er det nok ikke. Er veldig usikker på hvilken jeg skal ta selv.

Skrevet
1 hour ago, Dompappen said:

Eneste minuset slik jeg ser det, er at du må tegne et inReach Essential plan på minimum 200 kr i 30 dager først.

Ser det står at dersom du er på Suspend når du passerer årlig fornyelsessdato på gammelt abonnementsoppsett blir du automatisk flyttet til Enabled. Det er bare nye kunder, eventuelt de som har sagt opp hele abonnementet, som må innom et av de tre hovedabonnementene først.

• Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, koffar2 said:

Finner ikke noe informasjon om muligheten for Enabled på hjemmesiden til Garmin

Det er dårlig informert fra Garmin sin side om dette. Alt jeg finner er på linkene lengre opp i tråden her.

Norsk prising har jeg bare funnet info om i Garmin Messenger-appen.

Skrevet

Blir jo usikker på om dette gjelder i Norge og når Garmin finner ut at de skal endre på villkårene

Jeg synes det er merkelig at de har gått bort fra den opprinnelige planen, hvor jeg forsto at man kunne stoppe og starte abonnementet uten et gebyr tilsvarende de neste tre månedene.

Jeg kunne vurdert å investere i en dedikert nødpeiler dersom den løpende kostnaden var mer rimelig. Men med tanke på at Apple har hatt satellittkommunikasjon siden iPhone 14, Android lanserer dette med 25-serien, og Starlink er i gang med betatesting – forventet å tilby tale- og teksttjenester i løpet av 2025 – mener jeg Garmin har posisjonert seg dårlig i markedet.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.