Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har  Inreach Mini og har hatt det billigste  (165 pr. mnd + 349 årlig)  i perioder. Vært uproblematisk å suspendere når det ikke er nødvendig. Vært fornøyd med tjenesten og Inreach'en

Når jeg nå suspenderte så ser nå jeg at Garmin har kommet med nye abonnmenter som må aktiveres på nytt ( til 525 kr)

Det aktuelle for meg er nå

Essential til 200 kr pr. mnd

Nede på siden her:

https://www.garmin.com/nb-NO/p/837461

 "Med mindre noe annet er angitt, er ikke gjeldende merverdiavgifter eller andre avgifter inkludert i ikke-amerikanske abonnementspriser"

Vanskelig å si om 200 kr. pr. mnd er inkl. MVA. Hvis ikke blir det jo hele 250 pr. mnd.

Også vanskelig å si om det er en mnd bindingstid og om det er mulig å suspendere og reaktivere igjen uten kostnad slik det var før. Det står med liten skrift:  "Fornyet aktivering av et oppsagt abonnement er underlagt en engangsavgift for aktivering." 

Vil jo kontakte Garmin selvsagt, men siden det er søndag i dag så spør jeg her

 

 

Endret av bjornsatre
Annonse
Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke om løsningen er den samme i Norge som f.eks USA, men dette har nylig vært diskutert på Reddit i /r/ultralight. For meg ser det ut til at muligheten for å pause abonnement er helt borte og at man nå må kansellere og betale for å reaktivere. Jeg for min del vurderer å selge min Inreach nå.

 

Endret av Freebird
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du går inn på lenken "Salgs- og leveringsbetingelser" nederst til venstre på siden der abonementsprisene står vil du se at det under overskriften "1. Betaling" står at "Alle oppgitte priser inkluderer mva."

Dette er også lovpålagt i nettbutikker som retter seg mot det norske privatkunde-markedet (dvs. framstår som en nettbutikk eller nettbutikk rettet mot norske kunder). Jeg har handlet på garmin.no (som  blir videresendt til  www.garmin.com/nb-NO/) flere ganger og har aldri opplevd at det har blitt lagt til moms på de oppgitte prisene.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt er jeg usikker siden jeg aldri har benyttet meg av abonnementet som kan suspenderes i perioder, men slik jeg tolker det som står på nettsiden er det hvis du sier opp abonnementet og ønsker å tegne det på nytt at du må betale de 525,- kronene. Jeg har alltid tolket suspenderingen som en tjeneste under det spesifikke abonnementet og at dette ikke har noe med oppsigelse av abonnementet å gjøre. Altså at du fremdeles abonnerer, men ikke kan bruke inReachen mens den er suspendert mot at du slipper å betale for perioden den er suspendert. Men dette vet jeg altså ikke.

My 2 ¢

Skrevet

Takk for lenke til Reddit om saken. Ser på Reddit nå at mange er forbanna på Garmin. Trenger ikke en slik tjeneste akkurat nå, får vurdere fremover andre alternativer. Uansett, Garmin Norge skal kontaktes og de skal få høre hvis det er så ille som det ser ut til

Skrevet

Jeg fikk med meg på YT at Garmin på grunn av konkurranse fra Apple har fjernet den årlige abonnementsprisen og økt antall kostnadsfrie meldinger. Men at de har økt prisen på andre ting som oppstartsgebyr og lignende for å kompensere forbauser meg ikke…

Skrevet
bjornsatre skrev (11 timer siden):

Nede på siden her:

https://www.garmin.com/nb-NO/p/837461

 "Med mindre noe annet er angitt, er ikke gjeldende merverdiavgifter eller andre avgifter inkludert i ikke-amerikanske abonnementspriser"

Vanskelig å si om 200 kr. pr. mnd er inkl. MVA. Hvis ikke blir det jo hele 250 pr. mnd.

Var der jeg også leste dette.
 

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

{..] "Alle oppgitte priser inkluderer mva."

Dette er også lovpålagt i nettbutikker som retter seg mot det norske privatkunde-markedet (dvs. framstår som en nettbutikk eller nettbutikk rettet mot norske kunder).

Jo, men ikke alltid lover følges, se feks: https://randulfvalle.no/bli-patreon/.  Men mulig Patreon ikke anses som en nettbutikk i så måte, men "randulfvalle.no" gjør nok det :)

Skrevet
ketilring skrev (12 timer siden):

Jeg fikk med meg på YT at Garmin på grunn av konkurranse fra Apple har fjernet den årlige abonnementsprisen og økt antall kostnadsfrie meldinger. Men at de har økt prisen på andre ting som oppstartsgebyr og lignende for å kompensere forbauser meg ikke…

Litt underlig strategi fra Garmin, her kommer Apple inn som en konkurrent, men med noe dårligere produkt. Og så svarer de med å sette opp prisen???
jeg bruker inreach, noen få måneder i året, og da som sikkerhet og logging så familien kan følge med på hvor jeg er. Meldinger sender jeg nesten ikke.

Venter i spenning på andre løsninger som kan dekke behovet for "live" tracking og nødmeldinger der det ikke telefondekning.

Skrevet

Har noen gått i dybden på andre leverandører? F.eks. Protegear -  https://www.protegear.de/en-gb/inreach-dataplans

 

Sitat

You want to change from your existing GARMIN data plans ?

- I have a Garmin InReach Subscription plan at the moment. Do I need to terminate it before subscribong to your plan or do you take car of it ?
Yes.

- I rely on Garmin MapShare service to share my position to third Party Apps. Will this still work with your plan ?
Yes! You just need to make a new setup with the new explore account we set up for you.

- I rely on Garmin MapShare service to allow people to request my position. Will this still work with your plan ?
Yes! And you will get additional features!

- I rely on Garmin Messenger App to configure and send message using my phone. Will this app still allow me this ?
Yes, however we recommend using the EXPLORE App with all InReach devices (except the Inreach Messenger)

- How to put "on hold" a ProteGear subscription works ? who to put it back online ? How long does it take ?
You will get access to our admin portal that allows you to set and reset your activation ad-hoc or in advance.
It works within a few minutes normally, unless Garmin Servers are overloaded ;)

 

  • Liker 1
Skrevet
Lavvosolberg skrev (2 timer siden):

Det ser ut som SPOT nå har begynt med noe de kaller "Flex Plan"  hvor man kan stanse abonnementet mange ganger iløpet av et år. Må da betale et årlig "Flex Charge" på 35 dollar. Dersom ikke dette er mulig lengre på garmin så er dette et alternativ i alle fall.  

https://www.findmespot.com/en-us/products-services/service-plans#spot-x-plans

Noen som har erfarnr med Spot? Jeg leser av linken at de har en "activation fee" USD 29,95. Må denne betales for hver gang man starter en ny periode etter å ha stoppet en "plan"?
Det er slik jeg tolker Garmin sin nye modell, og den gjør at min sporadiske bruk av iNreach blir dyrere med de ny "planene"

Skrevet

Jeg hadde Spot i flere år før jeg gikk over til Garmin inreach. Spot fungerte greit, men ikke like bra som Inreach. 

Jeg hadde to problemer med Spot:

Siden de bruker Globalstar (ikke Iridium som Garmin) så var det til tider problemer med dekning. F.eks i Pasvik (Finnmark) i ett tett skogområde måtte jeg ha åpent område sørover (altså uten tett skog) ved sending. Globalstar sat ikke går like langt nord som Iridium

https://www.findmespot.com/en-us/products-services/coverage-maps

 

iridium er generelt bedre når det gjelder dekning globalt

https://www.iridium.com/network/

Når jeg sendte Spotmelding sp fikk jeg ikke kvittering. Viste altså aldri om melding var sendt eller ikke. Dette er nok muligens annerledes nå

Skrevet
sofasliter skrev (7 timer siden):

Noen som har erfarnr med Spot?

Ikke personlig erfaring, men....

...men slike historier om teknologi som tilsynelatende ikke fungerte særlig godt finner du nok om Inreach også (men kanskje ikke like mange? ;-) )

Er kanskje ikke så galt å gjette på at noe av prisøkningen i NOK må tilskrives kronekursen.  I september 2017 satt de vel igjen med i overkant av 13 dollar av min innbetaling på kr 129,99 når vi trekker fra momsen. Med en innbetaling på kr 200 i dag sitter de ikke igjen med mye mer, ca 15 dollar gitt at prisen er med mva. (Men jeg tviler på at de setter ned prisen om og når kronekursen svinger vår vei igjen, if ever).

 

Skrevet
Espen Ørud skrev (14 minutter siden):

Fakturaen min ser ut som den alltid har gjort: 

image.png.42d89fd8ed6a531e6638580f136b5d57.png

 

Når har du forfall på "Freedom Plan Annual Program Fee" ( den årlige avgiften på 379,99)?
Når dette er utløpt så flyttes du over på ny plan.

Det er slik jeg har forstått dette.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (På 22.9.2024 den 21.17):

Var der jeg også leste dette.
 

Jo, men ikke alltid lover følges, se feks: https://randulfvalle.no/bli-patreon/.  Men mulig Patreon ikke anses som en nettbutikk i så måte, men "randulfvalle.no" gjør nok det :)

Det er vel patreon.com som står for leveransen av tjenesten, og de regnes antakelig ikke for å være en norsk nettbutikk fordi de retter seg mot et verdensmarked. Du kan riktignok gå til patreon.no og blir videresendt til patreon.com med norsk språkdrakt, så de er vel kanskje i en gråsone. På randulfvalle.no står det i det minste +VAT (og man må da vite at VAT er det samme som moms), så han er nesten i mål. Man må bare huske å gange den oppgitte prisen med 1,25.

Enig i at utenlandske nettbutikker som opptrer som norske butikker (altså at det ser ut som en helnorsk nettbutikk) ofte ikke følger norsk lovgivning. De fleste jeg har vært borte i har en lenke til betalings-/leveransebetingelser der det framgår at man må påregne lokale avgifter (skatt, toll, fortollingsgebyrer...). Det kan være lurt å sjekke om man er i tvil. Verst synes jeg det har vært med transportfirmaer (spesielt DHL, men det har blitt bedre) der man plutselig får både fratkostnader og andre avgifter som man ikke har blitt opplyst om på forhånd. Det verste jeg har vært borte i var når DHL hadde beregnet utleggsgebyr for ei bok jeg bestilte fra Sverige. Utleggsgebyr er noe man betaler til DHL forde de legger ut for moms, toll etc. og så krever det tilbake fra deg. Men så er det jo ikke hverken moms eller toll på bøker, så jeg ringte sjefen på DHL på Skedsmokorset og spurte hvorfor de tok et utleggsgebyr for et utlegg de ikke hadde. De svarte da at det var et gebyr de tok fordi de ikke kunne ta utleggsgebyr. (en annen sak er at de opererte med rampegebyr og diverse andre gebyrer, noe jeg regner under kategorien blodsugergebyrer, men det har bedret seg betraktelig i de senere årene så vidt jeg kan se).

Endret av Skogens Stønn
Skrevet
zimwalker skrev (På 22.9.2024 den 21.17):

Var der jeg også leste dette.
 

Jo, men ikke alltid lover følges, se feks: https://randulfvalle.no/bli-patreon/.  Men mulig Patreon ikke anses som en nettbutikk i så måte, men "randulfvalle.no" gjør nok det :)

Bøker, aviser, og kulturprodukter er ofte unntatt fra MVA. 

Patreon osv er også gjerne å anse som gave til innholdsskapere med mindre du får tjenester levert i tillegg. 

Skrevet
sofasliter skrev (På 22.9.2024 den 23.20):

Litt underlig strategi fra Garmin, her kommer Apple inn som en konkurrent, men med noe dårligere produkt. Og så svarer de med å sette opp prisen???
jeg bruker inreach, noen få måneder i året, og da som sikkerhet og logging så familien kan følge med på hvor jeg er. Meldinger sender jeg nesten ikke.

Venter i spenning på andre løsninger som kan dekke behovet for "live" tracking og nødmeldinger der det ikke telefondekning.

Ja store bedrifter er jaggu morsomme i blant. 

Jeg bruker ikke inreach nok til å abonnere hele året, og hvis det koster ca 750kr den måneden jeg skal på lengre tur i områder utenfor mobildekning vil det jo være vesentlig mindre spennende å ha dette produktet.

  • Liker 1
Skrevet
sofasliter skrev (17 timer siden):

Når har du forfall på "Freedom Plan Annual Program Fee" ( den årlige avgiften på 379,99)?
Når dette er utløpt så flyttes du over på ny plan.

Det er slik jeg har forstått dette.

Tipper at Espen Ørud har "Contract Safety Plan" som jeg har, med lik faktura, Der er det ingen årlig avgift og så vidt jeg forstår det blir det 129kr måneden i overskuelig framtid:  Fra FAQ'n "Existing customers with inReach Annual Contract subscription plans will not be migrated into new plans, and can remain in their current plan unless they choose to change it. " link https://support.garmin.com/en-CA/?faq=nVmBNWZg1v3zNcPXlBnlI8

  • Liker 2
Skrevet

Det ryktes at Garmin har en ny abonnementstype eller "modus" for sine InReach-enheter som kalles Enabled. Her betaler man ca. $8 i måneden, og det er kun SOS-funksjonaliteten som er inkludert, men man kan bruke sporingsfunksjonalitet med lengre intervaller og sende check-in meldinger for noen kroner pr. melding.

Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om dette abonnementet og hvordan man aktiverer det. Men hvis det er mulig å benytte dette her i Norge tror jeg kanskje det er noe jeg kommer til å gå for, siden jeg egentlig bare har med InReach'en på grunn av SOS-knappen og bare en sjelden gang sender check-in meldinger.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde fra før basisutgaven av Inreach safety og snakke med garmin om dette. De sier at jeg får beholde mine opprinnelige vilkår, så det er ingen reelle endringer for gamle abonnement hvis man har årlig avtale. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
ketilring skrev (3 timer siden):

 

Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om dette abonnementet og hvordan man aktiverer det. Men hvis det er mulig å benytte dette her i Norge tror jeg kanskje det er noe jeg kommer til å gå for, siden jeg egentlig bare har med InReach'en på grunn av SOS-knappen og bare en sjelden gang sender check-in meldinger.

Enabled er omtalt her https://support.garmin.com/en-US/?faq=gZRPJT2F4l3kG6vrZEpM8A og check-in meldinger er definert her https://support.garmin.com/en-US/?faq=jKddQBPa7fAMfX9NDTWQd8.  Aner ikke om dette blir tilgjengelig i Norge, men ville tro at dette hadde vært et godt alternativ for min del. Har ofte med senderen, men sender sikkert ikke mer en 5 meldinger i året, som da ville koste 5*$0,5 + 12*$7,99 i året.

Skrevet
Sitat

Nye, enklere inReach®-tjenesteabonnementer

Vi har lansert nye, forenklede inReach1-abonnementer med flere meldinger og værvarsler på de fleste abonnementsnivåer og ingen årsavgift eller gebyr for tidlig oppsigelse. Alle abonnementene har fortsatt et ubegrenset antall SOS-varsler.

Les videre for å finne ut hva disse endringene betyr for kunder med Freedom-abonnement, som deg. Du kan også se våre vanlige spørsmål for å få mer informasjon, inkludert priser.

Hvordan skiller de nye abonnementene seg fra Freedom-abonnementer?
• Ikke noe årlig abonnementsgebyr.
• Lansering av inReach Enabled2, et rimeligere alternativ som inkluderer et ubegrenset antall SOS-varsler, og betaling for det du bruker på andre funksjoner, som meldinger og sporing.
• Økt meldingskvote for abonnementer som ikke inkluderer ubegrensede meldinger.

Kan jeg beholde det abonnementet jeg har nå?
Fra og med 1. desember 2024 blir kunder med Freedom-abonnement automatisk overført til et nytt, tilsvarende abonnement på den neste årsdagen for aktiveringen av abonnementet (den samme datoen som det årlige abonnementsgebyret ble belastet på tidligere).

Du kan beholde det abonnementet du har nå, eller bytte mellom Freedom-abonnementer frem til den datoen. Du kan også når som helst bytte til et av de nye inReach-abonnementene. Se våre vanlige spørsmål for å finne ut mer.

Er Suspend fortsatt tilgjengelig?
Suspend erstattes av inReach Enabled, et rimelig alternativ som gjør at du fortsatt kan bruke enheten i en nødssituasjon. inReach Enabled har ingen årsavgift og inkluderer et ubegrenset antall SOS-varsler og betaling for det du bruker på andre funksjoner.

For å gjøre overgangen enklere får kunder med Freedom Suspend-status de to første månedene med inReach Enabled uten ekstra kostnader3 når de overføres til de nye abonnementene. Se våre vanlige spørsmål for å finne ut mer.

Hva koster de nye abonnementene?
Du finner mer informasjon om priser og abonnementer i våre vanlige spørsmål.

Jeg regner med at flere har fått e-post nå med detaljer om de nye abonnementene de lanserer. 
Ser sitatet kom over her nå, men når man leser mellom linjene er vel dette ganske positivt. 
Enabled:
-?Ingen årsavgift.

- betaler for evt enkeltmeldinger om man må sende det.

- ubegrenset antall sos.

Jeg har ikke satt meg helt skikkelig inn i dette enda, men helt katastrofe er det vel ikke.

 

Skrevet

En av grunnene til at jeg valgte PLB er at årasvgiften er ca 500 kr, og da varer batteriet i 7 år. Så den er alltid med på tur, festet på skulderstroppen på sekken.

Den andre grunnen er fordi det er den eneste løsningen som er dugendes til havpadling. Den tåler alt av rulleøkter og svømming, de er trykktestet under ganske høyt trykk. Og om man driver i sjøen i dårlig vær sender inrech nytt signal alt for sjeldent til at man blir enkel å finne. PLB sender også kontinuerlig peilesignal.

Til bruk i fjellet seg jeg absolutt fordelen med to-veis kommunikasjon på inreach. (Og ulempen med å avtale å sende melding hjem). Men det blir for dyrt, og dersom man ikke har den aktivert hele året, alltid med seg, og alltid med fullt batteri, så er en del av hensikten vekke.

Så PLB er absolutt en god mulighet om man synes inreach er for dyrt. (Ocean Signal, litt større enn en fyrsikkeske).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.