Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Inreach nye abonnementer


Anbefalte innlegg

Har  Inreach Mini og har hatt det billigste  (165 pr. mnd + 349 årlig)  i perioder. Vært uproblematisk å suspendere når det ikke er nødvendig. Vært fornøyd med tjenesten og Inreach'en

Når jeg nå suspenderte så ser nå jeg at Garmin har kommet med nye abonnmenter som må aktiveres på nytt ( til 525 kr)

Det aktuelle for meg er nå

Essential til 200 kr pr. mnd

Nede på siden her:

https://www.garmin.com/nb-NO/p/837461

 "Med mindre noe annet er angitt, er ikke gjeldende merverdiavgifter eller andre avgifter inkludert i ikke-amerikanske abonnementspriser"

Vanskelig å si om 200 kr. pr. mnd er inkl. MVA. Hvis ikke blir det jo hele 250 pr. mnd.

Også vanskelig å si om det er en mnd bindingstid og om det er mulig å suspendere og reaktivere igjen uten kostnad slik det var før. Det står med liten skrift:  "Fornyet aktivering av et oppsagt abonnement er underlagt en engangsavgift for aktivering." 

Vil jo kontakte Garmin selvsagt, men siden det er søndag i dag så spør jeg her

 

 

Endret av bjornsatre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke om løsningen er den samme i Norge som f.eks USA, men dette har nylig vært diskutert på Reddit i /r/ultralight. For meg ser det ut til at muligheten for å pause abonnement er helt borte og at man nå må kansellere og betale for å reaktivere. Jeg for min del vurderer å selge min Inreach nå.

 

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på lenken "Salgs- og leveringsbetingelser" nederst til venstre på siden der abonementsprisene står vil du se at det under overskriften "1. Betaling" står at "Alle oppgitte priser inkluderer mva."

Dette er også lovpålagt i nettbutikker som retter seg mot det norske privatkunde-markedet (dvs. framstår som en nettbutikk eller nettbutikk rettet mot norske kunder). Jeg har handlet på garmin.no (som  blir videresendt til  www.garmin.com/nb-NO/) flere ganger og har aldri opplevd at det har blitt lagt til moms på de oppgitte prisene.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt er jeg usikker siden jeg aldri har benyttet meg av abonnementet som kan suspenderes i perioder, men slik jeg tolker det som står på nettsiden er det hvis du sier opp abonnementet og ønsker å tegne det på nytt at du må betale de 525,- kronene. Jeg har alltid tolket suspenderingen som en tjeneste under det spesifikke abonnementet og at dette ikke har noe med oppsigelse av abonnementet å gjøre. Altså at du fremdeles abonnerer, men ikke kan bruke inReachen mens den er suspendert mot at du slipper å betale for perioden den er suspendert. Men dette vet jeg altså ikke.

My 2 ¢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til Reddit om saken. Ser på Reddit nå at mange er forbanna på Garmin. Trenger ikke en slik tjeneste akkurat nå, får vurdere fremover andre alternativer. Uansett, Garmin Norge skal kontaktes og de skal få høre hvis det er så ille som det ser ut til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg på YT at Garmin på grunn av konkurranse fra Apple har fjernet den årlige abonnementsprisen og økt antall kostnadsfrie meldinger. Men at de har økt prisen på andre ting som oppstartsgebyr og lignende for å kompensere forbauser meg ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjornsatre skrev (11 timer siden):

Nede på siden her:

https://www.garmin.com/nb-NO/p/837461

 "Med mindre noe annet er angitt, er ikke gjeldende merverdiavgifter eller andre avgifter inkludert i ikke-amerikanske abonnementspriser"

Vanskelig å si om 200 kr. pr. mnd er inkl. MVA. Hvis ikke blir det jo hele 250 pr. mnd.

Var der jeg også leste dette.
 

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

{..] "Alle oppgitte priser inkluderer mva."

Dette er også lovpålagt i nettbutikker som retter seg mot det norske privatkunde-markedet (dvs. framstår som en nettbutikk eller nettbutikk rettet mot norske kunder).

Jo, men ikke alltid lover følges, se feks: https://randulfvalle.no/bli-patreon/.  Men mulig Patreon ikke anses som en nettbutikk i så måte, men "randulfvalle.no" gjør nok det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (12 timer siden):

Jeg fikk med meg på YT at Garmin på grunn av konkurranse fra Apple har fjernet den årlige abonnementsprisen og økt antall kostnadsfrie meldinger. Men at de har økt prisen på andre ting som oppstartsgebyr og lignende for å kompensere forbauser meg ikke…

Litt underlig strategi fra Garmin, her kommer Apple inn som en konkurrent, men med noe dårligere produkt. Og så svarer de med å sette opp prisen???
jeg bruker inreach, noen få måneder i året, og da som sikkerhet og logging så familien kan følge med på hvor jeg er. Meldinger sender jeg nesten ikke.

Venter i spenning på andre løsninger som kan dekke behovet for "live" tracking og nødmeldinger der det ikke telefondekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.