Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt med stort (men ikke for stort) batteri

Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Annonse
Lavvosolberg skrev (På 26.9.2024 den 11.47):

Ja, alt er ikke tapt selv om jeg har bestilt en lykt allerede. har faktisk bestilt en lykt til (silva free 1200) etter mye grubling, planen blir nå da å sende en av disse to tilbake når jeg har sett de på nært hold.
Men sånn ift bruken så er det jeg trenger noe som varer lengre enn min nitecore hc60 på "high" setting (420 lumen i 2,5 timer), men med mulighet for mer lys innimellom, da med en boost-mode på feks 1000 lumen. Greia er at jeg ofte starter til fjells i mørket (bor i finnmark) , og da er det nødvendig med en lykt som lyser bra og varer lenge. Spesielt på vinteren med pulk så er trasevalg viktig og da er lykten viktig. Men det er viktigere for meg at alt holdes på plass på hodet sånn at jeg slipper batteripakke enn  at lysstyrken er så sinnsykt sterk, så derfor er jeg ikke på jakt etter en 2000 lumen lykt.  

Jeg bruker Petzl Nao. Sikkert litt udatert, men jeg har ikke funnet en god erstatter enda.

Den regulerer lyset selv, og du får en fin blanding av sterkt og «mykt» lys etterhvert som det trengs, og samtidig veldig god batteritid. Det geniale med denne er at når man lyser ned på kart eller ned på snøen foran seg dimmer den automatisk ned slik at du ikke ødelegger nattesynet helt, og man ser bedre med svakere lys fra lykten. Den kan betjenes med votter og det samler seg ikke snø i linsen.

Man får forlenger til batteriet om man vil ha det i lommen, men det holder seg varmt om du har bakre del av luen over batteriet.

Den kan kombineres med en mindre lykt som søkelys når man trenger å orientere seg langt. Olight, sofirn og mange andre produsenter har små robuste lykter med helt rått konsentrert søke- og orienteringslys som lyser rævva av en hvilke som helst hodelykt. Og dette til en brødel av prisen. Anbefaler denne kombinasjonen på det varmeste.

Eks. Olight seeker, var den første jeg kom på:

https://www.valostore.no/no/produkt/lommelykt_olight_seeker_4_pro/HS17739-14718?ADS-PROF-HIGH&gad_source=1&gbraid=0AAAAADhufRGXeeZsZffE0Pu-pzrKxf6hI&gclid=CjwKCAjw0t63BhAUEiwA5xP54ZTg7lx1blRV9EeznrQaBaBKENTD9gm2pKGhofh8N7zckze3TMrVXRoC_QUQAvD_BwE

Som bonus får du også moonlight funksjon som er veldig kjekk på natten i teltet, og ukesvis med teltlys.

———

Til randonne bruker jeg en billig magichine monteer 5000 på hodet, men det er da med stor batteripakke i lommen, og den har overkill lys til det meste annet. Og man blir gående å justere lysstyrken hele tiden. Med Petzl Nao slår man på lykten, og glemmer at den er der :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.