Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Det er endringer i abonnementsmodellen også. 

Det nye er aktiveringsgebyr på 525,- og de nye abonnementene koster 200, 400 og 660 pr måned. Den årlige avgiften forsvinner.
For meg som aktiverer noen måneder om sommeren og noen måneder om vinteren, så blir dette en del dyrere. Riktignok får du flere meldinger i abonnementene, men jeg har aldri kaset ut dette. Jeg bruker inreach mest til sporing, og da blir det abonnementet til 400,- som er mest aktuelt. Ny abo-typer trår i kraft når årlig avtale går ut.

Pussig at Garmin skal melke ut så mye, nå som mange kan bruke iPhone som nødenhet der det er dekning for dette.  

https://www.garmin.com/nb-NO/p/837461/pn/010-04015-SU

Skrevet (endret)
sofasliter skrev (14 minutter siden):

Takk, leser det med liten skrift nederst. Ser for meg ut som at de sier at prisene er eks. mva? Lurer på hvordan overgangen blir, jeg betaler 129,99/mnd i dag. Ser at bruk av tekstmeldinger utover inkluderte (kvoten), der øker stykkprisen med 1kr, til 6,50.

Endret av zimwalker
  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Må man betale aktiveringsgebyr hver gang man skal ha et abonnement? 

Har aldri sett på inreach før, men nå som jeg har begynt å se på litt lengre turer i områder uten dekning tenker jeg at det kan være lurt. Men det blir jo ganske kostbart å betale over 500kr hver gang da (pluss abonnement!) :(

Endret av nem
Skrevet
25 minutes ago, nem said:

Må man betale aktiveringsgebyr hver gang man skal ha et abonnement? 

Har aldri sett på inreach før, men nå som jeg har begynt å se på litt lengre turer i områder uten dekning tenker jeg at det kan være lurt. Men det blir jo ganske kostbart å betale over 500kr hver gang da (pluss abonnement!) :(

Tanken er jo at de ønsker å ha jevn kundestrøm.

Men alternativet til Garmin er feks:
https://www.marineshop.no/jotron/150410/50581-jotron-tron-sa20-plb-personlig-nødpeilesender-m-flyteveske?gad_source=1

https://seatronic.no/ocean-signal-plb-rescueme-personlig-nodpeilesender?adtype=pla&campaignname=&creative=&device=c&gad_source=1&keyword=&matchtype=&merchantid=121649197&placement=&productid=SIG730S01261&utm_agid=&utm_term=

https://seatronic.no/gme-mt610g-plb-personlig-nodpeilesender-med-gps?adtype=pla&campaignname=&creative=&device=c&gad_source=1&keyword=&matchtype=&merchantid=121649197&placement=&productid=MT610G&utm_agid=&utm_term
Dette er PLB nødsendere som har årevis batteritid, men de kan ikke brukes til kommunkasjon kun som nødsignal. Kostnaden er da ca 500 kr per år til NKOM.

• Liker 1
Skrevet

Min inReach har aårsforfall nå i mars. Etter det betaler jeg 105,- Per måned for "Enabled" abonnement. Det hat gratis nødmelding, men alt annet må du betale for. Det vil til enhver tid være mulig å oppgradere til abo med mer inkludert ved behov.

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Helt sykt det opplegget der til Garmin synes nå jeg.

Denne Apple funksjonaliteten vil jo løse mye av det Garmin InReach gjør når/hvis funksjonaliteten kommer til Norge: https://support.apple.com/no-no/105097

Nå bruker de vel et satellittnettverk som ikke har dekning i det meste av Norge, så foreløpig er det ikke et aktuelt alternativ slik jeg ser det.

Skrevet (endret)
Bryggekar skrev (13 timer siden):

Nå bruker de vel et satellittnettverk som ikke har dekning i det meste av Norge, så foreløpig er det ikke et aktuelt alternativ slik jeg ser det.

Nei det tror jeg ikke stemmer. Dette er dekningskartet. Kun de aller nordligste punktene i Nord-Norge som er utenfor grønn (dekning) sone. Mørkegrønn er full dekning

IMG_3925.jpeg.1aa02682babd88e79dcf08fe2378a49b.jpeg

Endret av GrendelRaptor8
Skrevet

Jeg tenker at for mange er det lurt å ha abonnementet permanent aktivert, og alltid ha dingsen oppladet.

Det er ikke rent sjelden man tar seg en dagstur utenfor «den eksponerte sesongen med dingsen aktivert». Det kan være en padletur på havet, en tur i fjellet, en tur på ski etc. Det kan like gjerne skje uhell da, eller komme dårlig vær, og da er man samtidig dårligere utstyrt og dårligere forberedt på uhell enn på langtur. Dersom man har dingsen alltid oppladet og alltid aktivert er det bare å ha denne på sekken/padlevesten/i lommen, så har man en mulighet for kommunikasjon.

Jeg kjenner selv til noen som måtte legge seg inn på en hytte i et område utenfor dekning, på grunn av tåke. De ble funnet svært kald dagen etterpå av letemannskaper som hadde søkt i fjellet hele natten. Dette var en vanlig dagstur. En melding fra inreachen ville vert det beste. Et nødsignal fra PLB ville gjort søket kjapt, enkelt og lite ressurskrevende.

Jeg sier ikke at alle må kjøpe seg en satelittdings. Men dersom man har en, hjelper den lite om den er deaktivert, tom for batteri, eller ligger hjemme.

Derfor PLB for min del, samt at det er det absolutt beste på sjøen. Ligger fast i bagasjen, den trenger jo ikke tas ut for lading engang. Om jeg kun gikk i fjellet hadde jeg også vurdert inreach.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.