Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjorte for oss veldig røsslige karer


TomasOH

Anbefalte innlegg

Har en Aclima ullskjorte (skjorte skjorte, ikke t-skjorte) som jeg liker å bruke når det blir kjølig ute. Den er dog litt for varm for meg på sommeren og tidlig høst. Denne har jeg i 3xl og da passer den perfekt. 

Er det noen av oraklene her inne som vet om andre skjorter i turvennlig materiale i slike størrelser? Trodde jeg hadde funnet fra lundhags, men deres 3xl var mer xl og skuffende måtte man bare returnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Litt usikker på hvordan skjorte du liker, men jeg er veldig glad i min Woodsman Shirt ifra Helikon-Tex. Meget solid i stoff og søm. Praktisk i design. Dette er en skjorte av typen som bare blir bedre med bruk.

https://www.helikon-tex.com/en_eur/ko-wdn-dc-woodsman-shirt.html?_gl=1*17h33nn*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwy4KqBhD0ARIsAEbCt6iDxjQiRrDy8NbpqlfPoWON9oYrqkz0A9g3DigBC380ZTKrz2ZZMYYaAtfNEALw_wcB

Selv er jeg og røslig med 191cm og 112kg, samt at jeg er av den varme typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (22 timer siden):

Ellers kan jeg legge til at Bergans 2xl ofte er ganske romslig i størrelsen. Men ville ha prøvd først...

Det siste er alltids et godt råd, men litt vanskelig når man bor på bygda og som regel handler på nett. Men enig vedr Bergans. Har ikke skjorte fra dem, men jakker, som feks. Breheimen i 3XL, som er romslig for meg.  Men som @TomasOH er inne på, så varierer målene kraftig. Bergans sine mål er i min erfaring "riktige", men for det meste annet så er 5XL egentlig 3Xl og 3XL er XL os osv. Frustrerende!

I 2019 annonserte merket Pinewood at de ville satse mer på store størrelser. I frustrasjon lot jeg meg inspirere og sendte mail til noen produsenter og butikker og ba de følge i samme fotspor. Viste bl.a. til forskning som viste at nordmenn har blitt feitere, men samtidig friskere, og for mange vil det trolig si mer aktive tross vekta. Og "disse" (vi!) trenger også turklær. Men har ikke sett noen resultater, ihvertfall ikke som jeg  kan ta æren for.  Selv de som markedfører at de fører store størrelser, som Stormberg for eks,, er ofte utsolgt for de største størrelsene når man vil handle der.  Andre som Dressmann og XLmann, som begge sier de tilbyr store størrelser, har ikke utvalg i turklær, om noe i det hele tatt. Og størrelsene varierer stort, både mellom butikker, og mellom merker i samme butikk.

Men rett skal være rett, takk til Dressmann. For noen år siden fant jeg en "jobb-skjorte" der (60%bomull, 40%polyester) i 4XL og 5XL som jeg likte godt og kjøpte inn en liten stabel av. Til kontorbruk altså, men disse var såpass tykk i stoffet at jeg etterhvert fant ut at de holdt mygga fra kroppen. Så etter som de ble slitt og/eller flekkete, fikk de gjøre nytte som turskjorter. Til vår-/sommer-/høstbruk. Dessverre fører de ikke disse mer, men jeg har da fortsatt et lite "lager" med lett falmede/flekkede skjorter til turbruk. Ikke at det hjelper OP her noe, I am just saying,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasOH skrev (På 16.9.2024 den 10.57):

lundhags, men deres 3xl var mer xl

Jeg opplever at skjortene til Lundhags er veldig "ustabile" i størrelsen. Noen i 3xl er store nok, og noen er ikke. På papiret har de, tilsynelatende samme passform. 

Fjällräven har en del modeller, som leveres i xxxl. I hvert fall i "relaxed" passform, vil nok disse være brukbart romslige. Og jeg opplever de som mer "stabile" når det gjelder størrelser.

For eksempel: https://www.fjallraven.com/se/sv-se/herr/overdelar/skjortor/abisko-hike-shirt-ls-m/?v=F82263::7323450988371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (6 minutter siden):

Fjällräven har en del modeller, som leveres i xxxl. I hvert fall i "relaxed" passform, vil nok disse være brukbart romslige. Og jeg opplever de som mer "stabile" når det gjelder størrelser.

Men erfaring med Fjällräven JAKKER er det de er små i størrelsen. Og de har ikke utvalg over 3XL, og deres 3XL er for små for meg (som liker romslige jakker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av merkene som ikke leverer større produkter enn XL/XXL. Var i butikken til Sportsnett.no på Slependen for å kjøpe meg en tynn dunjakke. Av hele det store utvalget, så var det kun North Face som hadde XXL. Derfor har jeg begynt å bruke merker som er litt "militær-preget" som Helikon-Tex. De har store størrelser, kvaliteten er topp og prisen er halvparten av de store kjente merkene. Norrøna, som jeg har gått med hele livet er dessverre ikke lenger aktuelle fordi jeg ikke passer XL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer med et skrik XXL fra merker som har romslig størrelse. Men bør nok ha 3XL. 

Arc'teryx Atom Hoody passer bra, og jeg kan eventuelt ha en tjukk genser under. Da i 3XL. 

Outdoor Research Deviator Hoody i XXL går akkurat an med tskjorte eller undertøy under.

Det er strengt tatt ikke skjorter da, men gir min oppfatning av disse merkene og størrelse.

Kjøper helst pique i 3XL fra Dressmann.

Jeg er personlig ikke så glad i miltærpreget tøy. Men hva er forskjellen på militære klær og friluftsklær? En berømt norsk IS jihadist dro på XXL butikk og handlet, før han dro til Syria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (2 timer siden):

Jeg er personlig ikke så glad i miltærpreget tøy. Men hva er forskjellen på militære klær og friluftsklær?

Godt spørsmål. Hovedsakelig om sommeren liker jeg jordfarger som blander seg inn i naturen. Men, kamuflasje styrer jeg unna. Godt synlige farger bruker jeg vinterstid. 

Med militærpreget tøy mener jeg og litt om snittet, mtp lommer etc. Er ikke glad i disse lommene på overarmen, men de er nå der... Tenker vi tilbake til tråden, så har de og som oftest store størrelser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.