Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke trykksett Trangia drivstoff-flaske på Multifuel


Memento mori

Anbefalte innlegg

915_809ccad8-1227-45b4-8147-6771e4d09cea
Bildet er linket fra finn.
Fant denne på finn, tok umiddelbart kontakt med vedkommende - dette er livsfarlig! 
Heldigvis har hen trolig ikke brukt oppsettet.

Det har vært minst et meget alvorlig tilfelle hvor plastflaske sprakk, med meget alvorlig konsekvens. 

Trangia burde ha valgt andre gjenger, slik at det fysisk ikke var mulig å gjøre denne feilen. Men står jo ganske tydelig på flaska. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 hours ago, Memento mori said:

Men står jo ganske tydelig på flaska. 

........Ja faktisk, og på 5 forskjellige språk! Det er en plastflaske og ikke designet for å stå under trykk.

På engelsk har de uttrykket "RTFM", men i dette tilfellet skal det være "RTFB".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske på at det er en del juss inne i bildet her. Produsenten sikrer seg mot søksmål. Jeg har ingen tvil overhodet på at Trangia flasken tåler det trykket man kan lage med pumpen til brenneren. Hvis det er noe jeg ville vært usikker på, så er det gjengene. På bruksanvisningen til de to siste primusene jeg har kjøpt står det i klartekst at brenneren skal aldri  fyres opp innendørs eller inne i ett telt. Jeg fyrer primusene mine i telt likevel. Mange andre gjør også det. Det er en kalkulert risiko. Likevel kommer jeg aldri til å bruke en av de 4 trangiaflaskene mine som trykkflasker, fordi MSRen min kommer med en helt perfekt flaske i aluminium. Og jeg er som sagt litt i tvil om gjengene i plast, hvis de blir aldri så lite skadet, kan svikte i en trykksatt flaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (22 minutter siden):

Jeg har ingen tvil overhodet på at Trangia flasken tåler det trykket man kan lage med pumpen til brenneren.

Her er jeg faktisk ikke sikker på at den tåler trykket. Flaskebunn er flat og med en støpekant. Ved en bar får du et trykk på 28 kg, ved 2 bar 52 kg. Området ved gjengene har i tillegg en metallring og relativ liten diameter - dvs mye mindre krefter. 
Flaske får ofte i tillegg varme fra brenneren. HDPE er jo hard og litt sprø, så du får trolig ikke noe tegn på at noe er på gang…🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå bra mange ganger, men den siste gangen går det galt, og det blir den siste! 
Jeg er ikke helt sikker på kalkylen i kalkulert risiko, og verdien av erfaringstall her.

På den annen side, her ser dere butan i en ... flaske.   Det gikk bra når det ble testfyrt på plenen, men det er jo ...... helt trygt????
Den fikk stå å brenne uten noe på, og slukket når det var tomt, vi stod på mange meters avstand.

Jeg kan ikke anbefale det for noen!  Trangiaflaska tåler sikkert ikke noe mer.
 

sodagas2.jpg

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 14.9.2024 den 15.19):

915_809ccad8-1227-45b4-8147-6771e4d09ceaTrangia burde ha valgt andre gjenger, slik at det fysisk ikke var mulig å gjøre denne feilen. Men står jo ganske tydelig på flaska. 

Trangia hadde vel akkurat same begrunnelse som MSR hadde, då desse gjengene vart valgt. Säkerhetskorken skulle passe i Sigg-flasker.

Eg er i alle fall glad eg kan bruke Trangia-korken, med den eminente helletuten, på aluminiumsflaskene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.