Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandrestaver til tarp-oppsett


Tomine81

Anbefalte innlegg

Hei! Har lenge brukt min Nordmarka tarp 3X4 m meter i skogen. Ønsker nå å begynne å bruke den litt i fjellet sommerstid. Tenker da å bruke vandrestaver til oppsettet.

Går ut ifra jeg bør velge aluminium og ikke titan-staver? 
Eller finnes det titanstaver som vil kunne tåle dette?

Håper noen som har litt erfaring med dette kan hjelpe meg. 🙂

Virderer forøvrig Komperdellstaver i aluminium som de selger for 1399,- på XXL. Vil de duge?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Regner med at det er de stavene som har maks høyde på 140 cm du tenker på og de bør gå helt greit.

Skal du bruke tarmen som gapahuk, så ville jeg på forhånd ha sjekket hvordan det er å oppholde seg under tarpen når den er 140cm på det høyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (7 minutter siden):

Hei.
Regner med at det er de stavene som har maks høyde på 140 cm du tenker på og de bør gå helt greit.

Skal du bruke tarmen som gapahuk, så ville jeg på forhånd ha sjekket hvordan det er å oppholde seg under tarpen når den er 140cm på det høyeste.

Hei, og takk for svar. Ja, det bør fungere greit med 1.40 høyde. Jeg er ikke av de høyeste.

Men da bør jeg velge aluminium fremfor titan kanskje? Titan vil bli for svakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stavene kan brukes til å gå med kan de brukes med en tarp :)

Jeg har begynt å bruke mine Black Diamond karbongåstaver mer og mer med tarp i det siste. Brukbar høyde får man best ut av ved å sette tarpen opp i en skråning, men det blir mest for pausely, ikke sove.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke noe om gåstaver i titan, men de som du refererer til hos XXL har "ziplock". Det er også å få staver som låses ved å vri leddene (twistlock), twistlock er jeg ikke fan av, synes ikke de låses så godt. På sist tur så komprimerte ene staven med twistlock, og jeg unngikk såvidt å havne i myra...

Kjenner ikke akkurat disse stavene, men dersom vekten er akseptabel så bør disse være ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 minutter siden):

Hvis stavene kan brukes til å gå med kan de brukes med en tarp :)

Jeg har begynt å bruke mine Black Diamond karbongåstaver mer og mer med tarp i det siste. Brukbar høyde får man best ut av ved å sette tarpen opp i en skråning, men det blir mest for pausely, ikke sove.

Takk for svar. 🙂 Ok. Ja, godt poeng. Man skulle jo tro det. Og blåser det så fælt at karbonstavene skulle bøyd seg, så et det gjerne ikke tarp-forhold allikevel. Hehe 😄 (Leste en artikkel et sted hvor en kar frarådet karbon til tarp-oppsett. Derfor jeg ble usikker). Men da går jeg nok for karbon siden det tross alt er lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har brukt alminnelige alu-staver med twist-lock i mange år uten egentlige problemer - bortsett fra en gang jeg skulle teste istykkelse. Da ble den banket noe sammen. Det finnes både her på FF og nette oppskrifter på ulike måte å sette tarp på med staver. Det ble sådan for meg:

Elgen

10092013546.thumb.jpg.eddaaf2f7f9603196312748d2567414e.jpg10092013545.thumb.jpg.21102233a610f705e613f6e98439491c.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 minutter siden):

Hei

Har brukt alminnelige alu-staver med twist-lock i mange år uten egentlige problemer - bortsett fra en gang jeg skulle teste istykkelse. Da ble den banket noe sammen. Det finnes både her på FF og nette oppskrifter på ulike måte å sette tarp på med staver. Det ble sådan for meg:

Elgen

10092013546.thumb.jpg.eddaaf2f7f9603196312748d2567414e.jpg10092013545.thumb.jpg.21102233a610f705e613f6e98439491c.jpg

Hei! Takk for god info! Så veldig bra ut det der. Om ikke det er mye forskjell på vekten, så er det godt mulig jeg går for alu. 
Kan jeg spørre hvilken størrelse tarpen din har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker jeg ikke, så da skal jeg først finne den og pakke ut og måle.

Men det er egentlit et gammelt overseil til et A-telt, av noen kallet et Canada-telt. Så den er altså ca.ca 2,3 m på den ene vei - åpningen på foto. En del breiere. Med staver på ca. 1,40 m er der jo sittehøyde i midten. Mange telt har sitte-høyde på ca. 1,10 m, som akkurat går.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Det husker jeg ikke, så da skal jeg først finne den og pakke ut og måle.

Men det er egentlit et gammelt overseil til et A-telt, av noen kallet et Canada-telt. Så den er altså ca.ca 2,3 m på den ene vei - åpningen på foto. En del breiere. Med staver på ca. 1,40 m er der jo sittehøyde i midten. Mange telt har sitte-høyde på ca. 1,10 m, som akkurat går.

Elgen

Aha! Ja, men det er ikke så viktig med mål. Da vet jeg at min tarp i alle fall er stor nok til å gi meg et tilsvarende shelter. Takk igjen! 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (7 timer siden):

Takk for svar. 🙂 Ok. Ja, godt poeng. Man skulle jo tro det. Og blåser det så fælt at karbonstavene skulle bøyd seg, så et det gjerne ikke tarp-forhold allikevel. Hehe 😄 (Leste en artikkel et sted hvor en kar frarådet karbon til tarp-oppsett. Derfor jeg ble usikker). Men da går jeg nok for karbon siden det tross alt er lettest.

Karbonstaver er stive og sterke når de får belastning rett ned, men de tåler lite slag eller bøy sideveis. Hvis fjellturen inneholder litt ur og ruskete underlag er det fort gjort å sette staven i et hull eller mellom steiner mens man går, og da skal det lite til for å knekke dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.