Dompappen Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september (endret) Hei Sikkert anna forum jeg kunne posta dette på. Men er ikke intressert å gå i debatt med sykkel nerder og jeg vet at flere på forumet her er sykkel entuaiaster og mekker sannsynligvis sykkel sjøl. Hatt mange sykler med gameldags bremseklosser, så det er første gang jeg har en med skivebrems. Har en kickbike til trening av huskyer før snøen kommer, denne har sabla god shimano skivebrems type m615 framme og bak. Bakbremsen kjenner jeg nå det er litt mye "slakk" når jeg bremser, det bremser ok, men jeg må trykk inn bremsen mye før det bremser. Har sjekka bremseklossene og de ser vedlig fine ut og trenger ikke å skiftes. Tenker at det er kommet mye luft inn eller at det vært litt lekasje på "bremseoljen"? Jeg er helt avhengig å gode bremser når jeg kjører 4 huskyer. Spørsmål: 1. Må du ha "bleeding kit" for å lufte bremsene/fyll på olje? Eller finnes det enkel måte å lage det du trenger for å lufte/fylle på? 2. Ser det ligger flere flimsnutter på youtube med instruksjoner for å gjøre dette. Er dette en enkel sak å gjøre for en som har 10 tommeltotter/lite tolmodighet Kickbiken og bremsene for kjørt seg når jeg har 4 stk i trekk forann. Kan bli farlig å kjøre om bremsene svikter eller er for dålige. Så må bli god og vant med fikse skivebremser. Endret 12. september av Dompappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kardam Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september Jeg svarer ja på begge spørsmål Du må ha et luftesett for å få luftet bremsene. Bare pass på at du får et sett som har riktige gjenger på tilkoplingsniplene. Husk at Shimano må ha _riktig_ mineralsk olje til kretsen. Let opp en film på YouTube, dette klarer du. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september Hei 4 husky på kickbike er jo spennende!! Jeg kjører altså med en trehjuling! Men bra bremser må du ha! Shimano bremser bruker en spesial olje, som du bør ha, når du skal etterfylle etter evt lufting. Men det sitter altså også noen justerskruer på bremsekaliberen på de fleste shimano modeller. Kanskje du også skal sjekke disse!? Ja, enklest med luftesett og sjekk gjenge størrelse. Jeg jukser altså, fordi jeg får bremsoljen gratis i liter flaske og bruker en stump tynn plastslange "kunstig vene" i akkurat riktig utvendig tykkelse til å "skrue" ned i gjengen på hendlen som reservoar. Og så bruker jegen injeksjonssprøjte med passe plastslage til etterfylle ny spesialolje. Det funker bra. ( sønnen er sykkelmekaniker!) Shimano bremser skal være veldig bra, men jeg har et på et sykkel forhjul, som altid må luftes med korte interval - formentlig en liten lekk et sted, som jeg ikke finner. Den irriterer meg så pass at jeg bytter den til en felgbremse ved lejlighet. Kjører ikke med hunde på den sykkel, som er endt på hytta. Skulle jeg sykle til Mogolia eller Afrika ville jeg nok velge Tektro eller tlsvarende bremser, for det funker på alminnelig bremseveske som du kjøper på alle tankstasjoner. Man kan måske få Shimano bremsen til å virke på matolje?? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dompappen Skrevet 12. september Forfatter Del Skrevet 12. september Jepp, så ingen snarvei til dette. Så her er det bare å brett opp armene og bestille bleed kit. Da er den bestilt + olje Får det nok til ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dompappen Skrevet 12. september Forfatter Del Skrevet 12. september (endret) elgen skrev (2 timer siden): 4 husky på kickbike er jo spennende!! Jeg kjører altså med en trehjuling! Men bra bremser må du ha! Shimano bremser bruker en spesial olje, som du bør ha, når du skal etterfylle etter evt lufting. Men det sitter altså også noen justerskruer på bremsekaliberen på de fleste shimano modeller. Kanskje du også skal sjekke disse!? Har trehjuling på ønske lista til 2025. Har brukt alt for mye penger i 2024 Det er på kanten med 4, skal iallefall ikke prøve med 5 Da har du også 3 stk skivebremser på trehjulingen? Har du mekka en selv? Sitter med tanken på lage en selv (eller få noen til å lage den for meg). Kickbiken er digg med 2 bikkjer, kjører mye 2 og 2 hjemme og 4 når jeg stikker til fjells og det ikke så mye trafikk. Et annet problem for meg med trehjulling kontra kickbiken er plass i vare bilen, men tenker å kjøpe "hundehenger" som vil fiksa det problemet. Blir tøft å løfte trehjulingen på taket på bilen. Endret 12. september av Dompappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september Dompappen skrev (8 timer siden): Har trehjuling på ønske lista til 2025. Har brukt alt for mye penger i 2024 Det er på kanten med 4, skal iallefall ikke prøve med 5 Da har du også 3 stk skivebremser på trehjulingen? Hei 5-6 husky?? Hvis de er av den ville typen ville jeg tenke på noe så lett som mulig med 4-hjul fx Trollvogn eller tilsvarende, men de veier vel op mot 80 kg og koste en del?? Sjekk finn og facebook: "Hundekjøring". Jevnlig til salgs. Jeg har 3-hjuling som foto, med mekaniske skivebremser bak og faktisk en (veltilpasset!) felgbremse foran. Det går så noenlunde bra, men kjører ikke for bratte ruter på skogsbilveier. Det har lenge vært for varmt og sauene er først tatt inn nå. Hydrauliske skivebremser er klart bedst, men kan være mer besværlige, hvis de først slår sig vrange som den ene jeg har. Har en annen svært gammel, som aldri skal luftes etter jeg pakket den om. Jeg har ikke bygget 3-hjuling selv, for det er vanskelig å få tak i lette rør til sykkelbygging og det er krevende mht sveising i tynn-rør eller sølvslaglodding med muffer og det finnes ikke standard løsninger for bakhjul mm. En svenske har fx brukt 2 stk liggende forgafler bak. Og så skal det være noe tver/diagonalrør. 3-hjulinger er også jevnlig til salgs på Finn eller facebook "hundekjøring". Der kan man også ha ønske om kjøp og være litt tålmodig. Jeg kjøpte min brukt - noenlunde rimeligt. Men man skal sjekke lager, bremser og dempergaffel for slark på samme måte som sykkel. Krank og drivverk er der heldigvis ikke. Men så kan jeg altså også mekke sykler, da jeg har bygget et par touringsykler inkl. "strikke" hjul. Og var trener og mekaniker for sønnen, da han kjørte MTB-løp. Jeg har endret oppsettet med styr, så jeg ikke skal stå med rumpen høyest! Man kan også sette et "butterfly" /"tyskerstyr" på for å stå varieret. Plasering av bremsehendler blir så vanskeligere. Har også et sett piggdekk til den for barfrost perioden før vintersnøen! Min er ganske lett ca. 12-13 kg som en grei standard sykkel. El-syklen på 22 kg føles urimelig tung i forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
northern_fov Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Jeg luftet bremsene selv for første gang i sommer. Har aldri turt før men kjøpte bleeding kit fra Aliexpress og så en youtubevideo så viste det seg å være ganske enkelt. Pass på å søle minst mulig med oljen. Fjern alt av hjul, rotorer og klosser før du setter i gang. Har du først fått det på klossene er du effed og må kjøpe nye. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 16. september Del Skrevet 16. september Et Lite PS: Jeg har fjernet forskjærmen og klart å lure et 29x2.25" MTB dekk på forhjulet for å ha mest mulig "fatbike" der hvor dumper/stein føles mest. Forhjulet er nemlig en city-bike (28"), egentlig 622mm felg, som er samme felg som blir brukt på MTB 29" bare for å forvirre! Ennda verre blir det med 100-vis av ulike brake pads, både originale og diverse paralellprodukter, hvorav noen er meget bra - og dyre (fx Swiss). Jeg fikk noen som skulle passe min Shimano modell, men var en brøkdel mm for stor, så de måtte files litt for å gå på plass. Jeg har like godt kjøpt en 4x4 Citroen Jumpy kassebil. Der har jeg bygget "hundekasse" til 4 huskyer og plass til 2,5m slede på siden vha luke under passasjersetet. Etter førset år i stasjonsvogn med slede på taket på en smal fjellveg med uberegnelig brøytete veiskuldre og lange strekk, hvor det må rykkes ved motkjørende bil, innså jeg at tilhenger IKKe var løsningen. Jeg har ikke kjørt traktor med gummivogn fra jeg var 12! Men varebil i storby! Jeg hadde annen bruktbil til innbytte, skal sies. Elgen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dompappen Skrevet 2. oktober Forfatter Del Skrevet 2. oktober (endret) Fikk tilslutt lufta bremsene, både bak og framme Men ble litt søl ja. Men fikk nå lufta bremsene både en gang og to ganger. Den ene gangen klarte jeg å søle fra sprøyta som skrus på bremsehåndtaket. Skrudde den av og glemte å det lå olje igjen og vippa alt på golvet. Da jeg var ferdig, så viste det seg at lufteskruen på bremsehåndtaket var ødelagt og var ikke mulig å skru skikkelig inn. Som sannsynligvis har medført at det har kommet luft inn, spesielt når jeg har velta sykkelen. Måtte bestille nytt bremsehåndtak, så da ble det ny "lufting av bremsen". Men begynner å få tak på det nå . Endret 2. oktober av Dompappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 7. oktober Del Skrevet 7. oktober OK, så fikk du erfaring med bremslufting😉 Det er definitivt enklere med flgbremse med bremseklosser. Jeg har vel 5 sykler i husstanden med hydrauliske Shimanobremser og det er bare konstant besver med 1 forbremse på en hyttesykkel, som jeg vil bytte til felgbremse (-har en gammel liggende) Hvis du trenger større bremsekraft er det avhengig av forgafflen kanskje mulig å bytte til større bremseskive, som fx brukt til downhillsykling. Da må du finne en adapter til forgaffelbeinet, så kaliber blir flyttet tilsvarende lenger bort. Dette finnes: fx Bikester har sikkert. Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartedauen Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober elgen skrev (På 7.10.2024 den 15.51): OK, så fikk du erfaring med bremslufting😉 Det er definitivt enklere med flgbremse med bremseklosser. Jeg har vel 5 sykler i husstanden med hydrauliske Shimanobremser og det er bare konstant besver med 1 forbremse på en hyttesykkel, som jeg vil bytte til felgbremse (-har en gammel liggende) Hvis du trenger større bremsekraft er det avhengig av forgafflen kanskje mulig å bytte til større bremseskive, som fx brukt til downhillsykling. Da må du finne en adapter til forgaffelbeinet, så kaliber blir flyttet tilsvarende lenger bort. Dette finnes: fx Bikester har sikkert. Elgen Hvis du har konstant besvær med en skivebrems, så ville jeg byttet den ut. Har hatt x antall sykler til forskjellige grener av sykling. Har bare ved en anledning måttet lufte bremsen pga. bremsefeil, og da var det brukerfeil inne i bildet som gjorde at de måtte luftes. Og, om man ofte opplever for liteb bremseeffekt, så bytt til bremser beregnet for tøffere bruk. Eller, bytt til større skive hvis det holder. Enklere med felgbrems, men gud bedre å dårlig bremseeffekt de har. Og, iallefall om det skulle regne. Og, har du karbonffelger i tillegg, så vil bremsene ikke fungere optimalt. Er en grunn til at syklerer blir levert med skivebrems, det er rett og slett bare bedre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Svartedauen skrev (12 timer siden): Hvis du har konstant besvær med en skivebrems, så ville jeg byttet den ut Ja, den har formentlig en liten lekk et sted!? Skivebremser er best, men dette er en lite brukt hyttesykkl etterhvert, så felgbremse vil duge! Særlig fordi jeg ikke kommer til å kjøre med hunder foran denne! Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartedauen Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober elgen skrev (9 timer siden): Ja, den har formentlig en liten lekk et sted!? Skivebremser er best, men dette er en lite brukt hyttesykkl etterhvert, så felgbremse vil duge! Særlig fordi jeg ikke kommer til å kjøre med hunder foran denne! Elgen Da er sykkelen så gammel at det er muligheter for å feste begge deler også sikkert. En brukt skivebrems koster heller ikke all verden på finn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Svartedauen skrev (På 24.10.2024 den 13.23): Da er sykkelen så gammel at det er muligheter for å feste begge deler også sikkert. En brukt skivebrems koster heller ikke all verden på finn Ja da, Den hadde felgbremse tidligere og byttet til skivebremse, da jeg skulle kjøre med 2 huskyer foran! Så Dempergaffel tar begge deler, og jeg har den gamle felgbremse liggende! Jeg har egentlig ikke så dårlig erfaring med felgbremser, hvis de er vedlikeholdt, justert og frosynt med grei bremseklosser. Regn og ikke minst slaps er mer problematisk. Tidliger kjørte man jo fjelletapper - også i Tour de FRance mv med felgbremser! Og det også unna utfor den gang. Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartedauen Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober elgen skrev (5 timer siden): Ja da, Den hadde felgbremse tidligere og byttet til skivebremse, da jeg skulle kjøre med 2 huskyer foran! Så Dempergaffel tar begge deler, og jeg har den gamle felgbremse liggende! Jeg har egentlig ikke så dårlig erfaring med felgbremser, hvis de er vedlikeholdt, justert og frosynt med grei bremseklosser. Regn og ikke minst slaps er mer problematisk. Tidliger kjørte man jo fjelletapper - også i Tour de FRance mv med felgbremser! Og det også unna utfor den gang. Elgen Før så kjørte de bil uten sikkerhetssele også. Neida, klosser gjør jobben det også. Har gammeldagse bremser på min racersykkel. Får fortsatt bremset, tar bare litt lenger tid om det er dårlig vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Svartedauen skrev (På 26.10.2024 den 8.15): Før så kjørte de bil uten sikkerhetssele også. Neida, klosser gjør jobben det også. Har gammeldagse bremser på min racersykkel. Får fortsatt bremset, tar bare litt lenger tid om det er dårlig vær. Campagnola til racersykler! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dompappen Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober (endret) Svartedauen skrev (På 23.10.2024 den 15.31): Hvis du har konstant besvær med en skivebrems, så ville jeg byttet den ut. Har hatt x antall sykler til forskjellige grener av sykling. Har bare ved en anledning måttet lufte bremsen pga. bremsefeil, og da var det brukerfeil inne i bildet som gjorde at de måtte luftes. Og, om man ofte opplever for liteb bremseeffekt, så bytt til bremser beregnet for tøffere bruk. Eller, bytt til større skive hvis det holder. Fått litt mer erfaring med skivebrems. Ser nå at de bremsene jeg har til mitt bruk er litt for spinkle. Funka fint i juli/august, da det var lav fart i bikkjene. Nå når temperaturen er lavere og bikkjene er i godform trekker de hardt og farten er høg. Så jeg merker at dette sliter mye mer på bremsene, trodde jeg måtte lufte forbremsen på nytt, men så jeg at bremseklossene var helt utslitte. Fikk på et sett med nye klosser og bremsen funka som ny Så ser heller ikke at lufting titt og ofte er nødvendig. Jeg har nå kutta ut å kjører alle 4 samtidig, rett å slett alt for farlig nå når bikkjene er så pass god form. Blir enten doning på 4 hjul eller 3 hjul til neste vår, men kommer fortsatt til å bruke kickbike, men da med nye bremser Blir nok å levere den inn til noen har peiling til sommeren. Så håper at bremsene holder til snøen kommer... Endret 30. oktober av Dompappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ryback Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Metallklosser skal være de bremseklossene som varer lengst. https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/bremser/bremseklosser-skivebrems?count=60&BrakePadsLiningMaterial=Sintered&sort_by=popular&sort_direction=Ascending De skal visstnok bråke litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober ryback skrev (1 time siden): Metallklosser skal være de bremseklossene som varer lengst. https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/bremser/bremseklosser-skivebrems?count=60&BrakePadsLiningMaterial=Sintered&sort_by=popular&sort_direction=Ascending De skal visstnok bråke litt. Yep! Det finnes resin/kunstharpiks eller hva man nå kalller dem, semimetallic= resin + metall, sintered metall (likner på små messingkorn), og endeli keramiske (visst bare Tektro). De har økende holdbarhet og tildels bråk, vis ikke helt rene bremseskiver. jeg har brukt semimetallic og sintered en del- Metallic brukes mye av down-hillere. Elgkalven som er sykkelmekaniker har tidlige kjørt downhill race. Så langt bare brukket en finger! Det ene team kunne ikke reise hjem fra Åre, fordi alle hadde brukket noe! Dessverre finnes utrolig mange fasonger og varianter av bremse klosser til ulike fabrikater, både originale og spesial fra billigmerker til dyre (fx Swiss). Så en skal noen ganger være fornøyd med å finne den riktige modell. Jeg fikk de riktige til en tektro modell, men mååtte altså file en snau mm av dene ene kant for å få dem på plass. Dette er ikke alltid helt enkelt. Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.