Gå til innhold
  • Bli medlem

Lufting av bremseskiver på sykkel


Dompappen

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert anna forum jeg kunne posta dette på. Men er ikke intressert å gå i debatt med sykkel nerder og jeg vet at flere på forumet her er sykkel entuaiaster og mekker sannsynligvis sykkel sjøl. Hatt mange sykler med gameldags bremseklosser, så det er første gang jeg har en med skivebrems. Har en kickbike til trening av huskyer før snøen kommer, denne har sabla god shimano skivebrems type m615 framme og bak. Bakbremsen kjenner jeg nå det er litt mye "slakk" når jeg bremser, det bremser ok, men jeg må trykk inn bremsen mye før det bremser. Har sjekka bremseklossene og de ser vedlig fine ut og trenger ikke å skiftes. Tenker at det er kommet mye luft inn eller at det vært litt lekasje på "bremseoljen"? Jeg er helt avhengig å gode bremser når jeg kjører 4 huskyer.

Spørsmål: 

1. Må du ha "bleeding kit" for å lufte bremsene/fyll på olje? Eller finnes det enkel måte å lage det du trenger for å lufte/fylle på?

2. Ser det ligger flere flimsnutter på youtube med instruksjoner for å gjøre dette. Er dette en enkel sak å gjøre for en som har 10 tommeltotter/lite tolmodighet

Kickbiken og bremsene for kjørt seg når jeg har 4 stk i trekk forann. Kan bli farlig å kjøre om bremsene svikter eller er for dålige. Så må bli god og vant med fikse skivebremser.

 

VideoCapture_20240912-111557.jpg

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer ja på begge spørsmål

Du må ha et luftesett for å få luftet bremsene. Bare pass på at du får et sett som har riktige gjenger på tilkoplingsniplene. 
Husk at Shimano må ha _riktig_ mineralsk olje til kretsen.

Let opp en film på YouTube, dette klarer du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

4 husky på kickbike er jo spennende!! Jeg kjører altså med en trehjuling! Men bra bremser må du ha! Shimano bremser bruker en spesial olje, som du bør ha, når du skal etterfylle etter evt lufting. Men det sitter altså også noen justerskruer på bremsekaliberen på de fleste shimano modeller. Kanskje du også skal sjekke disse!?

Ja, enklest med luftesett og sjekk gjenge størrelse. Jeg jukser altså, fordi jeg får bremsoljen gratis i liter flaske og bruker en stump tynn plastslange "kunstig vene" i akkurat riktig utvendig tykkelse til å "skrue" ned i gjengen på hendlen som reservoar. Og så bruker jegen injeksjonssprøjte med passe plastslage til etterfylle ny spesialolje. Det funker bra. ( sønnen er sykkelmekaniker!)

Shimano bremser skal være veldig bra, men jeg har et på et sykkel forhjul, som altid må luftes med korte interval - formentlig en liten lekk et sted, som jeg ikke finner. Den irriterer meg så pass at jeg bytter den til en felgbremse ved lejlighet. Kjører ikke med hunde på den sykkel, som er endt på hytta. 

Skulle jeg sykle til Mogolia eller Afrika ville jeg nok velge Tektro eller tlsvarende bremser, for det funker på alminnelig bremseveske som du kjøper på alle tankstasjoner. Man kan måske få Shimano bremsen til å virke på matolje??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (2 timer siden):

4 husky på kickbike er jo spennende!! Jeg kjører altså med en trehjuling! Men bra bremser må du ha! Shimano bremser bruker en spesial olje, som du bør ha, når du skal etterfylle etter evt lufting. Men det sitter altså også noen justerskruer på bremsekaliberen på de fleste shimano modeller. Kanskje du også skal sjekke disse!?

Har trehjuling på ønske lista til 2025. Har brukt alt for mye penger i 2024 :-( Det er på kanten med 4, skal iallefall ikke prøve med 5 :-) Da har du også 3 stk skivebremser på trehjulingen? Har du mekka en selv? Sitter med tanken på lage en selv (eller få noen til å lage den for meg). Kickbiken er digg med 2 bikkjer, kjører mye 2 og 2 hjemme og 4 når jeg stikker til fjells og det ikke så mye trafikk. Et annet problem for meg med trehjulling kontra kickbiken er plass i vare bilen, men tenker å kjøpe "hundehenger" som vil fiksa det problemet. Blir tøft å løfte trehjulingen på taket på bilen.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (8 timer siden):

Har trehjuling på ønske lista til 2025. Har brukt alt for mye penger i 2024 :-( Det er på kanten med 4, skal iallefall ikke prøve med 5 :-) Da har du også 3 stk skivebremser på trehjulingen?

Hei

5-6 husky?? Hvis de er av den ville typen ville jeg tenke på noe så lett som mulig med 4-hjul fx Trollvogn eller tilsvarende, men de veier vel op mot 80 kg og koste en del??  Sjekk finn og facebook: "Hundekjøring". Jevnlig til salgs.

Jeg har 3-hjuling som foto, med mekaniske skivebremser bak og faktisk en (veltilpasset!) felgbremse foran. Det går så noenlunde bra, men kjører ikke for bratte ruter på skogsbilveier. Det har lenge vært for varmt og sauene er først tatt inn nå. Hydrauliske skivebremser er klart bedst, men kan være mer besværlige, hvis de først slår sig vrange som den ene jeg har. Har en annen svært gammel, som aldri skal luftes etter jeg pakket den om.

Jeg har ikke bygget 3-hjuling selv, for det er vanskelig å få tak i lette rør til sykkelbygging og det er krevende mht sveising i tynn-rør eller sølvslaglodding med muffer og det finnes ikke standard løsninger for bakhjul mm. En svenske har fx brukt 2 stk liggende forgafler bak. Og så skal det være noe tver/diagonalrør.  3-hjulinger er også jevnlig til salgs på Finn eller facebook "hundekjøring". Der kan man også ha ønske om kjøp og være litt tålmodig. Jeg kjøpte min brukt - noenlunde rimeligt. Men man skal sjekke lager, bremser og dempergaffel for slark på samme måte som sykkel. Krank og drivverk er der heldigvis ikke.  Men så kan jeg altså også mekke sykler, da jeg har bygget et par touringsykler inkl. "strikke" hjul. Og var trener og mekaniker for sønnen, da han kjørte MTB-løp.

Jeg har endret oppsettet med styr, så jeg ikke skal stå med rumpen høyest! Man kan også sette et "butterfly" /"tyskerstyr" på for å stå varieret. Plasering av bremsehendler blir så vanskeligere.

Har også et sett piggdekk til den for barfrost perioden før vintersnøen! Min er ganske lett ca. 12-13 kg som en grei standard sykkel. El-syklen på 22 kg føles urimelig tung i forhold.

Photo0571.thumb.jpg.2dbd5b5ee6bdd1952981db29a7e37801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg luftet bremsene selv for første gang i sommer. Har aldri turt før men kjøpte bleeding kit fra Aliexpress og så en youtubevideo så viste det seg å være ganske enkelt. Pass på å søle minst mulig med oljen. Fjern alt av hjul, rotorer og klosser før du setter i gang. Har du først fått det på klossene er du effed og må kjøpe nye.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Lite PS:

Jeg har fjernet forskjærmen og klart å lure et 29x2.25" MTB dekk på forhjulet for å ha mest mulig "fatbike" der hvor dumper/stein føles mest. Forhjulet er nemlig en city-bike (28"), egentlig 622mm felg, som er samme felg som blir brukt på MTB 29" bare for å forvirre!

Ennda verre blir det med 100-vis av ulike brake pads, både originale og diverse paralellprodukter, hvorav noen er meget bra - og dyre (fx Swiss). Jeg fikk noen som skulle passe min Shimano modell, men var en brøkdel mm for stor, så de måtte files litt for å gå på plass. 

Jeg har like godt kjøpt en 4x4 Citroen Jumpy kassebil. Der har jeg bygget "hundekasse" til 4 huskyer og plass til 2,5m slede på siden vha luke under passasjersetet. Etter førset år i stasjonsvogn med slede på taket på en smal fjellveg med uberegnelig brøytete veiskuldre og lange strekk, hvor det må rykkes ved motkjørende bil, innså jeg at tilhenger IKKe var løsningen. Jeg har ikke kjørt traktor med gummivogn fra jeg var 12! Men varebil i storby! Jeg hadde annen bruktbil til innbytte, skal sies.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.