Gå til innhold
  • Bli medlem

Batteri Inreach Mini - utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


Anbefalte innlegg

GubbePaaTur skrev (På 11.5.2024 den 9.20):

Da ble det en Garmin Inreach mini 2 på meg. 

Utrolig men sant, så var det kona som mente at jeg skulle kjøpe en. Siden jeg er litt oppe i åra, selv om hode sier jeg er 25 og med en rygg som krangler, så ville hun ha en liten forsikring. 

Hei. Nå er det jo noen mnd siden du postet den her...kan du si noe om Inreach mini 2? 

Har du brukt den mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellefjell skrev (1 minutt siden):

Hei. Nå er det jo noen mnd siden du postet den her...kan du si noe om Inreach mini 2? 

Har du brukt den mye?

Hei

Jeg har den med meg på tur ca en helg i måneden, både i områder med og uten mobildekning. Den ble jo kjøpt inn som en backup siden jeg har en dårlig rygg. Setter den på og sender status til noen folk når jeg starter og lar den bare drive med sitt underveis. Den har jo batteri som varer i dagevis, selv når jeg har den på 10 min plotting.

Bruker den ikke til navigasjon, da jeg trives med å være gammeldags og kjører helst kart og kompass. Betaler vel rundt en kr 150 i måneden, men ser på det som forsikring. Helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (5 minutter siden):

Hei

Jeg har den med meg på tur ca en helg i måneden, både i områder med og uten mobildekning. Den ble jo kjøpt inn som en backup siden jeg har en dårlig rygg. Setter den på og sender status til noen folk når jeg starter og lar den bare drive med sitt underveis. Den har jo batteri som varer i dagevis, selv når jeg har den på 10 min plotting.

Bruker den ikke til navigasjon, da jeg trives med å være gammeldags og kjører helst kart og kompass. Betaler vel rundt en kr 150 i måneden, men ser på det som forsikring. Helt greit.

Ok  ...dårlig erfaring her m batt.kapasitet. lånte den fulladet og lod den på til start etter 2 døgn...da var den UTLADDA. skummelt syns jeg...men edit: den var avslått om natta og på når jeg padla i elven. Men så klart...hadde jeg hatt grunnlag for bekymring om natta, ville jeg jo hatt den på når jeg er ute i bushen og co. Har du en ide hva det kan skyldes ( at den ikke holder på strøm i 2 døgn?)

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 minutt siden):

Ok  ...dårlig erfaring her m batt.kapasitet. lånte den fulladet og lod den på til start etter 2 døgn...da var den UTLADDA. skummelt syns jeg...men edit: den var avslått om natta og på når jeg padla i elven. Men så klart...hadde jeg hatt grunnlag for bekymring om natta, ville jeg jo hatt den på når jeg er ute i bushen og co.

Jeg har latt den stå på ved noen turer, rett og slett for å teste batteriet. Jeg er imponert. Ble derfor overrasket over at du hadde hatt en annen opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Ellefjell said:

Ok  ...dårlig erfaring her m batt.kapasitet. lånte den fulladet og lod den på til start etter 2 døgn...da var den UTLADDA. skummelt syns jeg...men edit: den var avslått om natta og på når jeg padla i elven. Men så klart...hadde jeg hatt grunnlag for bekymring om natta, ville jeg jo hatt den på når jeg er ute i bushen og co. Har du en ide hva det kan skyldes ( at den ikke holder på strøm i 2 døgn?)

Den skal vel i utgangspunktet vare noe slikt som 14 dager, når den bare varer 2 er det nærliggende å tro at batteriet i seg selv har blitt dårlig. Det er jo rett og slett noe som skjer av og til, det er jo også vanligvis veldig kort reklamasjonsfrist på batterier, feks bare 9 måneder på telefoner/laptoper.

Jeg ville ha byttet batteriet, dette er noe du finner masse instruksjonsvideoer på hvis du sjekker feks YouTube. Du må da bestille et spesialbatteri men nyte batterier til Inreach er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (27 minutter siden):

Ok  ...dårlig erfaring her m batt.kapasitet. lånte den fulladet og lod den på til start etter 2 døgn...da var den UTLADDA. skummelt syns jeg...men edit: den var avslått om natta og på når jeg padla i elven. Men så klart...hadde jeg hatt grunnlag for bekymring om natta, ville jeg jo hatt den på når jeg er ute i bushen og co. Har du en ide hva det kan skyldes ( at den ikke holder på strøm i 2 døgn?)

Var dette ute eller inne? Har du den påslått inne og den ikke finner satelittsignaler vil den forsøke og forsøke, og batteriet tappes fort. Tolker uansett posten om at dette var kun ute, med god satelittdekning - Da må det være noe galt med enheten.

Digresjon: Det er mye batteri å spare på Inreachen ved å slå av periodisk lokasjonssending. Bruker man ikke MapShare er det bare å slå dette av. Jeg bruker primært min Inreach for tiden til å spore turene mine, uten MapShare. Da kan jeg ha på detaljert sporing uten at batteriet lider altfor mye. På lengre turer setter jeg mindre detaljert sporing og periodisk lokasjonssending om det er noen som har nytte av å se på MapShare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (44 minutter siden):

Ok  ...dårlig erfaring her m batt.kapasitet. lånte den fulladet og lod den på til start etter 2 døgn...da var den UTLADDA. skummelt syns jeg...men edit: den var avslått om natta og på når jeg padla i elven. Men så klart...hadde jeg hatt grunnlag for bekymring om natta, ville jeg jo hatt den på når jeg er ute i bushen og co. Har du en ide hva det kan skyldes ( at den ikke holder på strøm i 2 døgn?)

Jeg har inReach mini 2 og testa den funksjonen som legger igjen spor hver 10 minutt for å lage meg ei løype. Da forsvant fort batteriet i løpet av 4-5t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (23 minutter siden):

Var dette ute eller inne? Har du den påslått inne og den ikke finner satelittsignaler vil den forsøke og forsøke, og batteriet tappes fort. Tolker uansett posten om at dette var kun ute, med god satelittdekning - Da må det være noe galt med enheten.

Digresjon: Det er mye batteri å spare på Inreachen ved å slå av periodisk lokasjonssending. Bruker man ikke MapShare er det bare å slå dette av. Jeg bruker primært min Inreach for tiden til å spore turene mine, uten MapShare. Da kan jeg ha på detaljert sporing uten at batteriet lider altfor mye. På lengre turer setter jeg mindre detaljert sporing og periodisk lokasjonssending om det er noen som har nytte av å se på MapShare.

Ok. Da er problemet klart...vært inne alke de dagene til jeg sku bruke ute. Så takk...da har vi den avslått inne 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (10 minutter siden):

Jeg har inReach mini 2 og testa den funksjonen som legger igjen spor hver 10 minutt for å lage meg ei løype. Da forsvant fort batteriet i løpet av 4-5t.

Der må det også være noe galt. Jeg gjorde det samme over en måned på Island med 6-8t sporing hver dag med 10-minuttersintervaller og ladet enheten 3-4 ganger maks over hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (5 timer siden):

Mao batteriet er dårlig?

 

fjellræv skrev (6 timer siden):

Jeg har inReach mini 2 og testa den funksjonen som legger igjen spor hver 10 minutt for å lage meg ei løype. Da forsvant fort batteriet i løpet av 4-5t.

Da må det være feil på batteriet. Jeg hadde på sist tur min på 10min spor i over 3 døgn og hadde 52/53% igjen på batteriet når jeg kom ned til bilen. Hadde den på hele tiden og bodde i telt, så den hadde signal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang batteri og Garmin Inreach: Gå gjennom menyen og skru av alt "dilldallet" man kanskje ikke trenger å ha på.

Min brukte og opp strømmen fort, men det gjør den ikke nå lenger etter at jeg skrudde av div ting i menyen. 
Jeg går mange turer, lange dagsturer med 10 min sporing, uten noe problemer etter at jeg lærte meg om oppsettet på enheten og skrudde av mye unødvendig som trekker strøm. Jeg har og kun satt min opp med sporing, ikke logging. Trenger ikke lagre turene på enda en enhet (Bruker klokka).

Jeg bruker kun enheten for å vise de hjemme hvor jeg er ved sporing, samt ha tilgang på SOS,
og min er satt opp slik på Meny (OK knappen) -> Oppsett -> Sporing:
Sendingsintervall: 10 min.
Loggintervall: Av.
Automatisk spor: Av. 
Utvidet sporing: Av.

Disse er og skrudd av:
Bluetooth: Av.
ANT+: Av.

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (1 time siden):

ang batteri og Garmin Inreach:

Eller hva med å skille ut den diskusjonen til en dedikert tråd - og bevare denne tråden være til formålet den er tiltenkt? :) (moderator?)

Endret av zimwalker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (13 timer siden):

Eller hva med å skille ut den diskusjonen til en dedikert tråd - og bevare denne tråden være til formålet den er tiltenkt? :) (moderator?)

Hei - det er utskilt. Holder på å gå fri for batteri på PC, så håper jeg tok de rette postene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (15 timer siden):

ang batteri og Garmin Inreach: Gå gjennom menyen og skru av alt "dilldallet" man kanskje ikke trenger å ha på.

Min brukte og opp strømmen fort, men det gjør den ikke nå lenger etter at jeg skrudde av div ting i menyen. 
Jeg går mange turer, lange dagsturer med 10 min sporing, uten noe problemer etter at jeg lærte meg om oppsettet på enheten og skrudde av mye unødvendig som trekker strøm. Jeg har og kun satt min opp med sporing, ikke logging. Trenger ikke lagre turene på enda en enhet (Bruker klokka).

Jeg bruker kun enheten for å vise de hjemme hvor jeg er ved sporing, samt ha tilgang på SOS,
og min er satt opp slik på Meny (OK knappen) -> Oppsett -> Sporing:
Sendingsintervall: 10 min.
Loggintervall: Av.
Automatisk spor: Av. 
Utvidet sporing: Av.

Disse er og skrudd av:
Bluetooth: Av.
ANT+: Av.

Loggintervall, utvidet sporing og ANT+ finner jeg ikke ellers er alt slik som det er hos deg. Skal ut å teste med 10min sporingsintervall igjen å se hvor fort batteriet tapper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrudd av Glonass på min inreach, det sparer også litt strøm.

Noen erfaringer med strømbruk og intervall for sporing?
Vi var to på tur, begge med inreach og jeg hadde sporing på 10 min, men brukte ikke mere strøm enn kompisen som hadde sporing ved 60 min intervall. Dog er jeg usikker på på oppsett ellers på enhetene våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (20 timer siden):

ang batteri og Garmin Inreach: Gå gjennom menyen og skru av alt "dilldallet" man kanskje ikke trenger å ha på.

Min brukte og opp strømmen fort, men det gjør den ikke nå lenger etter at jeg skrudde av div ting i menyen. 
Jeg går mange turer, lange dagsturer med 10 min sporing, uten noe problemer etter at jeg lærte meg om oppsettet på enheten og skrudde av mye unødvendig som trekker strøm. Jeg har og kun satt min opp med sporing, ikke logging. Trenger ikke lagre turene på enda en enhet (Bruker klokka).

Jeg bruker kun enheten for å vise de hjemme hvor jeg er ved sporing, samt ha tilgang på SOS,
og min er satt opp slik på Meny (OK knappen) -> Oppsett -> Sporing:
Sendingsintervall: 10 min.
Loggintervall: Av.
Automatisk spor: Av. 
Utvidet sporing: Av.

Disse er og skrudd av:
Bluetooth: Av.
ANT+: Av.

Ja og spesielt når æ bare er interessert i SOS knappen når æ padler en enkel elv...treng jo ikke spor opp og ned. Og i mitt tilfelle var det nok oppbrukt strøm, fordi den stod på inne og ikke fant signaler...når jeg hadde den ute var det utrolig lite forbruk.  Så tror ingenting galt med batteriet i mitt tilfelle. 

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min bare for melding, vær og sos funksjon, så har den avslått utenom når jeg sjekker inn med hjemmet en eller to ganger i døgnet. Batreriet holder hele sesongen… har uansett med ladeledning i sekken så jeg kan plugge den i powerbanken om det skulle bli krise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.