Gå til innhold
  • Bli medlem

lettvekts tråden! - tips og triks for å få så lett sekk som mulig


nicho

Anbefalte innlegg

Annonse
Syntetiskjungel skrev (På 19.9.2024 den 9.27):

Den veier ca 925g uten lokk. Har vi noen alternativ til den?

Osprey Levity, finnes i 45L og 60L versjon.  En lett og veldig komfortabel sekk. Jeg har 45L som veier 830g, og jeg ga 1499,- for den for rundt fem år siden. Den holder fint til en ukestur på sommeren. 

Edit: Ser at det er lite treff på Levity/Lumina på Google nå, så jeg frykter at den har gått ut av produksjon dessverre.

Ser ut som det er Exos Pro 55 på ca 860g som har tatt over, og den er en god del dyrere. 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exos pro 55 hadde jeg også, men denne hadde ett veldig irriterende justeringssystem til skulderreimene som hoppet ut omtrent hver gang man tok sekken av og på ryggen, i tillegg er den laget i litt stive, materialer som gnager litt på kropp og sjel. 
 

Sekken min gikk istykker da sømmene som holder stroppene til skulderremene røyk, sendte inn til reklamasjon og fikk heldigvis igjen pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (28 minutter siden):

Exos pro 55 hadde jeg også, men denne hadde ett veldig irriterende justeringssystem til skulderreimene som hoppet ut omtrent hver gang man tok sekken av og på ryggen, i tillegg er den laget i litt stive, materialer som gnager litt på kropp og sjel. 
 

Sekken min gikk istykker da sømmene som holder stroppene til skulderremene røyk, sendte inn til reklamasjon og fikk heldigvis igjen pengene..

Det var interessant. Så et par reviews, og det ser ut til at de har eksperimentert med flere løsninger på denne sekken som ikke har vært helt heldig.

Levity/Lumina ser ut til å ha mer "standard" løsninger på ting, og jeg merker ingen tegn på slitasje nå etter fem års bruk. Men så har jeg aldri hatt mer enn 10-11 kilo i den da, og det har kanskje litt å si på skulderreimer og slitasje på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2024 at 9:27 AM, Syntetiskjungel said:

Tester ut Packwizard nå! Gøy at man kan snoke rundt på andres oppsett osv. 

Jeg trenger litt hjelp med anskaffelse av en ultralett sekk. Jeg kan få en Bergans Helium v55 for rundt en tusenlapp av en kompis. Den veier ca 925g uten lokk. Har vi noen alternativ til den? Vil si budsjettet mitt ligger rett rundt 2000kr, som ikke er allverdens i UL verden har jeg innsett. 

Frem til nå har jeg brukt en F-stop loka 37L på 1,5kg. Klarer fint å pakke utstyr for noen dager i den.

925g uten lok er med ramme er ganske bra, værtfall vis du ikke har blitt ultraultra light ennå eller skal over lange strekninger! Skekk er ofte en av de vanskeligere delene og best å kjøpe sist da du vet behovet for bære evne og kan balansere det mot vekt

bruker en sekk med ramme da totalvekten bikker 7kg, ikke noe vits å lide med en rammeløs sekk for å spare 300g 

 

drømme sekken er dog denne: https://zpacks.com/products/arc-haul-ultra-60l-backpack veier under 600g med en bæreevne på 18kg, koster flesk! 

denne er semi billig alternativ til en sekk med ramme, 1kg ish:

https://www.aliexpress.com/item/1005006474029946.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.154a77b1F0K3rn&algo_pvid=35f89c67-7ed4-4a53-8ffc-db3fa9160fff&algo_exp_id=35f89c67-7ed4-4a53-8ffc-db3fa9160fff-0&pdp_npi=4%40dis!NOK!2234.88!1564.39!!!212.86!149.00!%402103853f17269383810655932ef102!12000037328937690!sea!NO!2703015716!X&curPageLogUid=pzsOouklMkgL&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

Endret av nicho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2024 at 9:27 AM, Syntetiskjungel said:

Tester ut Packwizard nå! Gøy at man kan snoke rundt på andres oppsett osv. 

Jeg trenger litt hjelp med anskaffelse av en ultralett sekk. Jeg kan få en Bergans Helium v55 for rundt en tusenlapp av en kompis. Den veier ca 925g uten lokk. Har vi noen alternativ til den? Vil si budsjettet mitt ligger rett rundt 2000kr, som ikke er allverdens i UL verden har jeg innsett. 

Frem til nå har jeg brukt en F-stop loka 37L på 1,5kg. Klarer fint å pakke utstyr for noen dager i den.

Packwizard har en database med f eks sekker, der du kan krysse av "must have" og sortere ut i fra det. Det er selvfølgelig ikke alt utstyr som er inne der, men i alle fall en god del utstyr er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (53 minutter siden):

Packwizard har en database med f eks sekker, der du kan krysse av "must have" og sortere ut i fra det. Det er selvfølgelig ikke alt utstyr som er inne der, men i alle fall en god del utstyr er der.

Takk for tips om online løsninger. MEN; kan du lagre / eksportere til åpne datasett, eks CSV e.l. ? Det er mange online løsninger som låser deg til deres løsning, og når de forsvinner så forsvinner også dine data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.