Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok et kjapt søk på forumet på "Black Diamond Evac 9" og fant niks og nada. Kjekt å fyre opp en ny "tråd" :-)

Har hatt flere snøspader, men som regel kun brukt den som lå nærmest da jeg pakka pulken. Jeg prøver alltid å grave "minst mulig" snø, men har savna en spade som er laget for å spa mest mulig snø, når jeg endelig må spa noe snø. Nå er heller ikke vekt og størrelse noe å si, har nok plass i pulken.

Har sikla på denne en stund og den står øverst på ønskelista for vinteren. Den har D håndtak, lengde på skafte og stor spade, samt alright vekt. Noen som har dårlig erfaring med denne og som vil dele?

https://www.tek.no/samletest/i/3EWy6P/beste-spade-for-fjelltur-og-topptur-2024#produkt-25132

Annonse
Skrevet

Jeg har veldige gode erfaringer med denne spaden. Løp og kjøp.

Klarte å kile stangen forbi festepunktet (knotten) engang. Satt helt ekstremt. Eneste jeg har å utsette, og det var jo brukerfeil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Super spade som kan flytte mengder med snø, men jeg synes den er FOR stor i forhold til Evac 7 som er "just right" til å ta med seg.

Supersolid!

Jeg har også klart å kile den fast om du drar forbi festepunktet. Man gjør det bare én gang før man lærer 😅 Måtte frem med WD40 og varmepistol for å løsne den

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Kiling av staga høres ut som et minus. Har selv opplevd det på en ortovox spade. Men tipper at jeg kan leve med det, så lenge den spar unna store megder med snø og ikke gir meg kink i ryggen :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Spaden BD Evac 9 er nå bestilt. Fikk HØST25 rabbatt med en  pris til 1029,25 kr fra 1399.

Ref Kiling av stanga. I produkt bestilling til fjellsport står det blant annet "Det oppdaterte, forlengbare skaftet eliminerer muligheten for at det sitter fast, mens det modifiserte store D -håndtaket øker komforten for lange dager med flere groper og fremskynder gravetiden i en nødssituasjon" Som tyder på at det er kjent problemstilling for BD og at jeg har kjøpt en "oppgradert" versjon. I så fall var det verdt de tusen, niogtjue kronene og femogtjue øre jeg betalte spaden. Det blir fest i kveld!

• Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (3 timer siden):

Spaden BD Evac 9 er nå bestilt. Fikk HØST25 rabbatt med en  pris til 1029,25 kr fra 1399.

Ref Kiling av stanga. I produkt bestilling til fjellsport står det blant annet "Det oppdaterte, forlengbare skaftet eliminerer muligheten for at det sitter fast, mens det modifiserte store D -håndtaket øker komforten for lange dager med flere groper og fremskynder gravetiden i en nødssituasjon" Som tyder på at det er kjent problemstilling for BD og at jeg har kjøpt en "oppgradert" versjon. I så fall var det verdt de tusen, niogtjue kronene og femogtjue øre jeg betalte spaden. Det blir fest i kveld!

Hm, kanskje jeg må slå følge.. Min nåværende nærmer seg slutten etter litt uhensiktsmessig bruk i fjor. (Måtte spa ut en bil fra en hard brøytekant..) Denne ser veldig bra ut, og jeg skal aldri ha annet enn D-håndtak igjen. 

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.