Gå til innhold
  • Bli medlem

forsalg helg tur med packraft fra oslo


Anbefalte innlegg

Annonse

Nordmarka kan tas i alle retninger. Det er så mange vann som ligger tett. 

Jeg har hatt flere varianter, enten med base ett sted og padla og utforsket ting å land, eller gjennompadling. 

Man kan, som jeg gjorde i sommer f.eks ta buss+taxi opp til Damtjern. Storfåtan (ta med seg Loka og Vesleflåtan, Skamrek Nordre og Søndre Heggelivann. 

Fra Vesleflåtan kan man komme seg ned til Svarten, og enten opp til Sandungen eller over til Fyllingene. 

Man kan Langevann (ta med Trehørningen og Elvannet) Helgeren, S og L Gørja, Fortjern og Bjørnsjøen, Fyllingene og gå ned til Sørkedalen. Eller man kan komme seg over Kalvsjøen og gå ned til Øyungen. 

Har ikke fått vært på Fyllingene enda, siden jeg er så mye rundt over alt både til lands (til fots og på hjul) og til vanns både fjord, elv og vann, at jeg får ikke gjort alt jeg vil. 

Og selv Østmarka har jo mange muligheter en den klassiske Losby-ruta som alle padler. 

Selv hadde jeg helgetur nå, Halsjøen (første natt der rett fra jobb)-Drettvann-Røyrivann ned til Kroktjern, over til Børtervanna (natt to). Litt ustabil værmelding, og mangel på dekning, så ble ikke helt som planlagt, så endte opp med å gå tilbake til Røyrivann, opp igjen til Geitsjøen, liten avstikker på Morterudvann og tilbake, inn til nord-østre krok på Mønevann, og gikk til Lørenskog kirke. 

Har tidligere tatt Losby-ruta + Grinderen til Børtervanna. Og er man der, er det jo ikke langt over til Raudsjøen og Mosjøen. 

Bare fantasien setter grenser. Jeg liker også få med meg ting på land på båtturer. Som da jeg tok meg fra Damtjern til S. Heggelivann, Da hadde jeg en natt på Storflåtan med dagstur på Vesleflåtan og Loka etter at camp var satt opp. 

Dag to var jeg på Skamrek, utforska Nordre Heggelivann, og et par topper der og ved Skamrek, og litt utforsk av en øy å Søndre på siste dag, og et en topp og et ar gamle KM-poster på vei ned til Sørkedalen. 

Kan godt dele mer detaljert privat om det er ønskelig. 

 

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DenGladeVandrer said:

Nordmarka kan tas i alle retninger. Det er så mange vann som ligger tett. 

Jeg har hatt flere varianter, enten med base ett sted og padla og utforsket ting å land, eller gjennompadling. 

Man kan, som jeg gjorde i sommer f.eks ta buss+taxi opp til Damtjern. Storfåtan (ta med seg Loka og Vesleflåtan, Skamrek Nordre og Søndre Heggelivann. 

Fra Vesleflåtan kan man komme seg ned til Svarten, og enten opp til Sandungen eller over til Fyllingene. 

Man kan Langevann (ta med Trehørningen og Elvannet) Helgeren, S og L Gørja, Fortjern og Bjørnsjøen, Fyllingene og gå ned til Sørkedalen. Eller man kan komme seg over Kalvsjøen og gå ned til Øyungen. 

Har ikke fått vært på Fyllingene enda, siden jeg er så mye rundt over alt både til lands (til fots og på hjul) og til vanns både fjord, elv og vann, at jeg får ikke gjort alt jeg vil. 

Og selv Østmarka har jo mange muligheter en den klassiske Losby-ruta som alle padler. 

Selv hadde jeg helgetur nå, Halsjøen (første natt der rett fra jobb)-Drettvann-Røyrivann ned til Kroktjern, over til Børtervanna (natt to). Litt ustabil værmelding, og mangel på dekning, så ble ikke helt som planlagt, så endte opp med å gå tilbake til Røyrivann, opp igjen til Geitsjøen, liten avstikker på Morterudvann og tilbake, inn til nord-østre krok på Mønevann, og gikk til Lørenskog kirke. 

Har tidligere tatt Losby-ruta + Grinderen til Børtervanna. Og er man der, er det jo ikke langt over til Raudsjøen og Mosjøen. 

Bare fantasien setter grenser. Jeg liker også få med meg ting på land på båtturer. Som da jeg tok meg fra Damtjern til S. Heggelivann, Da hadde jeg en natt på Storflåtan med dagstur på Vesleflåtan og Loka etter at camp var satt opp. 

Dag to var jeg på Skamrek, utforska Nordre Heggelivann, og et par topper der og ved Skamrek, og litt utforsk av en øy å Søndre på siste dag, og et en topp og et ar gamle KM-poster på vei ned til Sørkedalen. 

Kan godt dele mer detaljert privat om det er ønskelig. 

 

 

 

konge forslag! konklusjon: jeg er ennå ikke ferdig med marka! 
hva med noen elveløp, kynna? men den er litt kort? 
padlet en del elver i sydsverige da jeg bodde i køben saver det litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er uendelig med muligheter i alle retninger, både A-B eller en runde. En fin runde med enkel tilgang kan være fra buss/tog til Hakadal, gå ca 5 km, opp til Elvannet, og padle seg mot klokka mot Hakloa, og gjennom Bjørnsjøen-Fortjern-Gørjene-Helgeren-Langvannet...

Når det gjelder Kynna.. Vi har hytte ved Holsjøen (like nedenfor Kynnbrua), vært veldig lite der de siste 10 åra, stort sett en gang om sommeren på familietreff. Men har da ved to anledninger kommet padlene. Da er det tog til Hamar, buss til Elverum, og taxi opp til vestsiden av Lisjøen like ved Sørskogbygda. Padla til stranda på østisiden, og båret båten ned mot Storbekkoset, første gang, 21 var vel,  var det lite vann, så mye ut og inn og vassing. Tok båten opp, og gikk nesten ned til Kynnsjøen, og palda siste bit ned. Campa der, og loffa litt rundt, og videre ned neste dag. Må bære over øvre Kynndam, og øverste del av Silkåa ned mot Silkesjøen var steinete og mye subbing. Fra Silkesjøen til nedre Kynndam er det fint. Tok fra hytta til nedre dam som en dagstur, og gikk opp langs veien. Tok samme tur i 22 også, men klok fra gangen før, bar jeg ned til nesten Kynnsjøen, Hadde på den turen dagstur med fattern (har to båter), fra campeplassen helt nord i Kynnsjøen og ned til hytta. Lite vann da også, men med kun enkel lunsj som oppakking, var raftebiten ned mot Silkesjøen ganske grei.

Om du ikke tenker overnatting er er Glomma en fin elv. Tog/buss til Skarnes/Årnes/Rånsfoss/Sørumsand og ned til Fetsund. Nitelva fra Bjertnestangen til Lillestrøm. Vorma fra Eidsvoll til Årnes (bære ved Svanfoss sluser)

Det er også kurant å ende tur ved Årnestangen i Rælingen, eller på spissen av Nordre Øyeren  nat.res. 

Langen til Våg i Sørmarka, (buss til Bru, padle til Vik (Esso) og busse hjem).

 

Forrige søndag, hadde jeg dagstur, tog til Harestua, padla opp så langt det gikk på begge tilsigselvene/bekkene i nordenden, ned og liten runde på Vesle Skillingen, og så ut igjen og over til Store Skillingen, tilbake igjen og på Strykenvannet og avslutta på Strekan, og gikk langs RV4 ned til avkjøringa til Varpe og bussa fra Kongskog. (Hakadalselva er litt for røff å ta alene for meg, men har gått litt langs den, og ble inspirert til en større utforsking) Og selve padlinga skal jeg utvide på en overnattingstur senere med å gå opp til Gjerdingen, Tverrsjøen og opp til Mylla og gå ned til Grua f.eks) 

Dette er bare en liten brøkdel av steder  jeg ferdes og har ferdet siden jeg kjøpte min elskede* på tampen av 2020 sesongen. (har hatt andre både dags og overnattinger lengre vekk)

Kunne skrevet like mye om mine turer på Indre Oslofjord også. 

 

*= båt

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kunne jeg glemme ❤️Romeriksåsene❤️

Ikke så mye variasjon der, og de store vanna i Hakkim-høgget og Råsjøen/Råbjørn kan man ikke ferdes. (Fearnly-regler)...Fikk smertelig erfare det for et par år siden. Gikk opp til Lauvtangen, slo opp camp, og skulle ta en dagstur på Vrangen og Tvekjelleren m.m, men fikk da beskjed at medbragt båt er ikke tillat i Fearnly sin skog. Så måtte pakke sammen og på Vrangen og gå tilbake. Ikke noe skilter ved vannet, eller på stien opp, kun ved bommen borta for golfbanen på Ås Gård. 

 

Men "tre-menningene" og Buvtn i Gjermå Stor og Djupøyungen.... MAGISK. Der har jeg både hatt dags og køye-padling. Da anbefales bæring fra Gjerdrumsgjermenning til Mygruvefossen. Prøvde meg på ferden ned fra Løvstadtjernet og  fikk rift i bunn høsten 22 like før Myrgruvefossen. grei vannføring.. men ikke ideelt med full oppakking (dagstur). Prøvde tidlig i sommer... for lite vann.. så gikk fra der skiløypa krysser like nedenfor tjernet

Kunne fylt ut et par (minst) telefonkataloger med tips og opplevelser fra fire sesonger med padling🤩

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, DenGladeVandrer said:

Og hvordan kunne jeg glemme ❤️Romeriksåsene❤️

Ikke så mye variasjon der, og de store vanna i Hakkim-høgget og Råsjøen/Råbjørn kan man ikke ferdes. (Fearnly-regler)...Fikk smertelig erfare det for et par år siden. Gikk opp til Lauvtangen, slo opp camp, og skulle ta en dagstur på Vrangen og Tvekjelleren m.m, men fikk da beskjed at medbragt båt er ikke tillat i Fearnly sin skog. Så måtte pakke sammen og på Vrangen og gå tilbake. Ikke noe skilter ved vannet, eller på stien opp, kun ved bommen borta for golfbanen på Ås Gård. 

 

Men "tre-menningene" og Buvtn i Gjermå Stor og Djupøyungen.... MAGISK. Der har jeg både hatt dags og køye-padling. Da anbefales bæring fra Gjerdrumsgjermenning til Mygruvefossen. Prøvde meg på ferden ned fra Løvstadtjernet og  fikk rift i bunn høsten 22 like før Myrgruvefossen. grei vannføring.. men ikke ideelt med full oppakking (dagstur). Prøvde tidlig i sommer... for lite vann.. så gikk fra der skiløypa krysser like nedenfor tjernet

Kunne fylt ut et par (minst) telefonkataloger med tips og opplevelser fra fire sesonger med padling🤩

tusen tusnen takk for alle forslagene! her er det en del å tygge på! håper jeg når noen flere helgeturer før det blir kaldt!

men skal ned til spania nå og pladle rundt cadaques i 27 grader blir diiiiigg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, DenGladeVandrer said:

Bare hyggelig. God tur. 

Vil du ha lignende tips for sykkel, fot, ski eller trugeturer i radius av et par timer fra Oslo har jeg MYE på hjertet (kanskje for mye?)🤪

 

kan aldri bli for mye tips!
sykler MTB mest selv når jeg ikke har fot smerter (derav packraft) og der har jeg stålkontroll på hva som skal sykles! (https://mtbmap.no/#11/59.9433/10.7621)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.