Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggeunderlag. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Da har jeg omsider innsett av det er på tide å gå til anskaffelse av en såkalt "Gammelmanns-madrass" også kjent som oppblåsbart liggeunderlag. Har den siste tiden forsøk meg med to stk. Bamse extreme underlag, men en vond hofte, og det at jeg sover på siden resulterer i at jeg stadig våkner med smerter.

Så nå har jeg kommet til den biten jeg ikke er særlig glad i. Å shoppe. Og enda verre, i en jungel av forskjellige underlag. 🙈

Noen her som kan hjelpe meg litt på vei?

-Jeg er ute etter et underlag som kan brukes hele året. I alle fall ned til -20.

-Bør kanskje være i alle fall 7 cm tykt..?

-Det bør være noen lunde solid, selv om jeg i tillegg tenker å bruke et tynt skumgummi under, for beskyttelse/back-up i tilfelle punktering ila natten. Har en relativt liten hund i teltet, så faren er jo der, selv om han stort sett ligger på plassen sin. (Vurderer evt. et beskyttelsestrekk). 

-Tenker Exped eller Therm-a-rest. Men egentlig bare fordi det er dem jeg har hørt mest snakk om. 😄 Er som nevnt ikke spesielt glad i å handle nytt, og sliter og lapper derfor på mitt gamle tur-utstyr så lenge det er forsvarlig. 😊

-Betaler gledelig de ekstra kronene det måtte koste for ekstra kvalitet.

-Holdbarhet er viktigere enn vekt. 

Jeg sover som nevnt på siden, gjerne delvis i fosterstilling, så tenker det bør være like bredt som Bamse (58 cm).

Jeg er ca. 1.80 og veier under 75 kg.

-Ønsker ikke et som er fylt med dun, og heller ikke å bestille fra utlandet.

-Pumpepose er ønskelig. Ikke innebygd.

Setter pris på alle tips! 🙂👍

Endret av Det enkle Friluftsliv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg leser ut fra denne listen er Exped Synmat 7 LW, men i dagens modeller er det vel Exped Versa 5R? Den er også uten integrert pumpe. Jeg bruker førstnevnte på vinterstid og har mer eller mindre den samme kravlisten som deg. Den tåler fint litt hund på uten at det går hull på den. Føles robust ut og er "null hassle" med tanke på oppbevaring nedkomprimert (ref. de som sliter med dunfordeling i dun-liggeunderlagene sine)

Noe høyere enn 7 cm har jeg aldri savnet. Det vil jo også bare spise av takhøyden din i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.thermarest.com/ie/sleeping-pads/fast-and-light/neoair-xtherm-nxt-sleeping-pad/neoair-xtherm-nxt-eu.html

Litt dyrere alternativ men også kjent for å være et svært godt underlag til helårsbruk. Det sagt så vil camping i -20 vanligvis bety at man bruker to underlag, et oppblåsbart og et i skum.

Det finnes forøvrig en del elektriske pumper til liggeunderlag som er mye mer komfortable i bruk enn pumpeposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Alt jeg leser ut fra denne listen er Exped Synmat 7 LW, men i dagens modeller er det vel Exped Versa 5R? Den er også uten integrert pumpe. Jeg bruker førstnevnte på vinterstid og har mer eller mindre den samme kravlisten som deg. Den tåler fint litt hund på uten at det går hull på den. Føles robust ut og er "null hassle" med tanke på oppbevaring nedkomprimert (ref. de som sliter med dunfordeling i dun-liggeunderlagene sine)

Noe høyere enn 7 cm har jeg aldri savnet. Det vil jo også bare spise av takhøyden din i teltet.

Takk for svar! Har kikket litt på Fjellsport, og ser ut som Versa har 9 cm tykkelse og Dura har 7 cm. Og at Versa har innebygd pumpe, mens Versa har pumpepose. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

https://www.thermarest.com/ie/sleeping-pads/fast-and-light/neoair-xtherm-nxt-sleeping-pad/neoair-xtherm-nxt-eu.html

Litt dyrere alternativ men også kjent for å være et svært godt underlag til helårsbruk. Det sagt så vil camping i -20 vanligvis bety at man bruker to underlag, et oppblåsbart og et i skum.

Det finnes forøvrig en del elektriske pumper til liggeunderlag som er mye mer komfortable i bruk enn pumpeposer.

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle Friluftsliv skrev (20 timer siden):

-Pumpepose er ønskelig. Ikke innebygd.

Exped sine underlag kan blåses opp med pose eller annen pumpe selv om de har innebygd pumpe. Den innebygde er litt lite effektiv så jeg bruker bestandig en pumpepose til å fylle med luft, synes det er enklere. Bruker ikke munn til å blåse opp, da dette vil føre til fuktighet inne i underlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle Friluftsliv skrev (17 timer siden):

Takk for svar! Har kikket litt på Fjellsport, og ser ut som Versa har 9 cm tykkelse og Dura har 7 cm. Og at Versa har innebygd pumpe, mens Versa har pumpepose. 

Ah, jeg blandet nok litt modeller der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (49 minutter siden):

Ah, jeg blandet nok litt modeller der!

Ja, det er jammen meg nok av modeller å holde styr på. 🙂 ..Men har fått en viss oversikt.
Jeg tenker jeg går for Dura M 5R. Håper det duger vinterstid med et Bamse under. Virker i alle fall å være litt mer solid enn Versa slik jeg forstår det. Versa har også innebygd pumpe, som gjerne også gir ekstra vekt. Og synes det er unødvendig når de i tillegg funker såpass dårlig at folk ender opp med å bruke pumpeposen. Skal jeg opp på R6 eller R7 virket det som det må bli dun. Og det funker dårlig på lengre turer her på det våte Vestlandet. 😊

https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-dura-5r-cypress-m?_gl=1*5phgp6*_up*MQ..*_ga*Njg4MTM2NzYyLjE3MjU4ODY2MzE.*_ga_8LCQQ72GE4*MTcyNTg4NjYzMS4xLjAuMTcyNTg4NjYzMS4wLjAuMTQ4NDE5MjYwMA..&gclid=Cj0KCQjwnMWkBhDLARIsAHBOftrYhXZTe-vKAUw-lXaIpXDF24Wcl5iVOFFhHL0luDVHyda8KtwszKMaAiVBEALw_wcB

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 9.9.2024 den 12.18):

Alt jeg leser ut fra denne listen er Exped Synmat 7 LW, men i dagens modeller er det vel Exped Versa 5R? Den er også uten integrert pumpe. Jeg bruker førstnevnte på vinterstid og har mer eller mindre den samme kravlisten som deg. Den tåler fint litt hund på uten at det går hull på den. Føles robust ut og er "null hassle" med tanke på oppbevaring nedkomprimert (ref. de som sliter med dunfordeling i dun-liggeunderlagene sine)

Noe høyere enn 7 cm har jeg aldri savnet. Det vil jo også bare spise av takhøyden din i teltet.

Endret av Det enkle Friluftsliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bruker amok fjøl winterlight og er veldig fornøyd. Dette er fra et norsk firma og er laget for å passe i amok sine hengekøyer men jeg bruker det til alt av turer hele året. Foretrekker det foran exped synmat.

https://amokequipment.no/products/fjol-winterlight-sleeping-pad?variant=39259117158498&sfdr_ptcid=21457_437_668846497&sfdr_hash=462cd54f022221b22b81266efcb97412&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwi5q3BhCiARIsAJCfuZmyiUFpBXD4D0SiuU2am335RImmRafGO1K1w1qVNccfHuoF4HiFDegaAuROEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.