Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang løpetur på Hardangervidda oktober


Anbefalte innlegg

Jeg gikk glipp av noen ultra løp jeg var påmeldt i sommer grunnet kneskade. Har trent opp igjen mot en langtur alene nå i høst, første halvdel av oktober. Typ 60-70km løpetur i fjellet.  Gitt at det ikke har kommet snø enda. Isåfall får jeg finne en trasé lenger ned i terrenget mot Sørlandet. 
bor selv i Vinje, og løper til daglig i fjellene rundt Rauland. For å få god sti og en fin runde på såpass mange km har jeg sett på Haukeliseter-Hellevassbu-Middalsbu-Haukeliseter som en fin rundtur. Men har ikke gått der selv sommerstid. Ser de fjerner flere broer før min påtenkte tur. 
Er disse elvene da relativt vanskelige å forsere effektivt uten bading når broene er fjernet?

isåffall, tipps til lignende ruter som ikke vil kreve store elvekryssinger når broene fjernes?

bildet fra helgens fantastiske løpetur i området mot Helleberghytta, og nedover på sabbotørstien. 

IMG_5415.jpeg

IMG_5419.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

60-70 cm på en dag? Eller planlegger du overnatting?

 

Kjenner til at folk har lagt seg på barmark og våknet til 40 cm snø når de har vert på fjelltur såpass sent på sesongen. Så hvis du planlegger overnatting bør du være forberedt på mye rart.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

60-70 cm på en dag? Eller planlegger du overnatting?

70 cm skal jeg også klare på en dag. :)

 

Markus Ingebretsen skrev (29 minutter siden):

Men joda, er på kanten av sesongen. Så teller litt på knappene.

Husk også at ut i oktober har man bare 8-9 timer godt dagslys, så det kan også være en faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er sant. Har tenkt på det. Ruskevær rett i hodelykta og teknisk sti i mørke er ikke nødvendigvis topp seint på høsten slik. Ser på kartet nå en mulighet er fra Rjukan fjellstue, inn forbi Helleberghytta, mot Kallhovd og en rundtur mot Stegaros. For så å følge grusvei tilbake mot Korosbanen og sikksakk ned til Rjukan. Da blir de eventuelle mørke slutten på grusvei, i det minste lett å holde koll på, om det så skulle regne/sludde rett inn i lykta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Markus Ingebretsen said:

Ja. Det er sant. Har tenkt på det. Ruskevær rett i hodelykta og teknisk sti i mørke er ikke nødvendigvis topp seint på høsten slik. Ser på kartet nå en mulighet er fra Rjukan fjellstue, inn forbi Helleberghytta, mot Kallhovd og en rundtur mot Stegaros. For så å følge grusvei tilbake mot Korosbanen og sikksakk ned til Rjukan. Da blir de eventuelle mørke slutten på grusvei, i det minste lett å holde koll på, om det så skulle regne/sludde rett inn i lykta

 

Hva slags utstyr har du med deg på en slik tur?

Har du feks med noe ala Garmin Inreach og eventuelt bivvy bag? Tenker på risikoen for at du feks skulle tråkke feil og ødelegge ankelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.