Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til liggeunderlag ?


Anbefalte innlegg

Hei, 

eg har på mine eldre dager blitt noko meir oppteken av kor mykje plass ting tek og kor mykje ting veg. I samband med dette er eg på utkikk etter eit litt lettere liggeunderlag. Eg har allereie eit trekkspill liggeunderlag fra Therm-A-Rest og er nøgd med dette. I tillegg har eg eit gammelt Exped Synmat 9 som alltid held meg varm. Eg ønskjer noko som erstatter Exped Synmat 9 og som er lettare. Eg ønskjer at det skal kunne brukast fra mars til oktober. 

Eg har sett på Exped Ultra 3r LW: Det koster 1700 kroner, men har ikke ein veldig høg R verdi. 

Så har eg sett på Exped ultra 5r LW. Det koster 2400 kroner som billigaste alternativ. Det er litt mykje, men det er kanskje eit liggeunderlag ein også kan bruke seint om hausten ? 

Så har eg sett på Amok Fjøl Ultralight. 

 

Nokon som har nokon tips og erfaringer med ulike lette liggeunderlag som dei bruker i tre sesonger. Eg held til på Østlandet og er sjeldan oppe på høgfjellet. 

Takk for alle tips. 

 

 

 

Anders 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anders P skrev (1 time siden):

Så har eg sett på Exped ultra 5r LW. Det koster 2400 kroner som billigaste alternativ. Det er litt mykje, men det er kanskje eit liggeunderlag ein også kan bruke seint om hausten ? 

Jeg har dette og jeg er veldig fornøyd. Dette er 4 sesong, så kan brukes hele året:)

Om jeg skulle byttet det ut, så ville jeg nok valgt Dura 5r LW mtp har bikkje som er med på alle turer og det tåler mere enn Ultra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Exped 3R og selv om jeg ikke er direkte misfornøyd, så er jeg ikke helt overbevist om at jeg ville kjøpt det igjen. 

En ting er komforten som ikke overbeviser meg og jeg opplever at enten så er det for lite luft eller så er det for hardt. Finner med andre ord ikke korrekt luftmengde som passer for meg. 

Synes heller ikke at det isolerer så godt, men nok en gang, usikker på om det er underlaget eller bare jeg som har blitt en frysepinne. Sommerstid er det helt greit, men kjølige høst og vårdager sliter jeg litt mere.
Jeg har kun brukt det i temperaturer ned til 2-4 plussgrader og det var kaldt. Selv med vinterpose. 
Har derfor vurdert å bytte ut dette til noe bedre, uten at jeg helt har blitt enig om hvilket.

Jeg må jo og ta høyde for at det fort kan være et meg problem, og ikke et underlagsproblem. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forgjenger til Ultra 3R. Synmat UL7 LW. Synes det fungere fint. Litt tusikker på hvor gammelt det er , 2014 eller så. Har fungert vår til høst for meg. Jeg har som regel med en skumgummirull eller Exped Flexmat i tillegg til bruk utenfor teltet, og som backup. Er det ekstra kjølig legger jeg de under det andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (13 minutter siden):

Jeg har et Exped 3R og selv om jeg ikke er direkte misfornøyd, så er jeg ikke helt overbevist om at jeg ville kjøpt det igjen. 

En ting er komforten som ikke overbeviser meg og jeg opplever at enten så er det for lite luft eller så er det for hardt. Finner med andre ord ikke korrekt luftmengde som passer for meg. 

Synes heller ikke at det isolerer så godt, men nok en gang, usikker på om det er underlaget eller bare jeg som har blitt en frysepinne. Sommerstid er det helt greit, men kjølige høst og vårdager sliter jeg litt mere.
Jeg har kun brukt det i temperaturer ned til 2-4 plussgrader og det var kaldt. Selv med vinterpose. 
Har derfor vurdert å bytte ut dette til noe bedre, uten at jeg helt har blitt enig om hvilket.

Jeg må jo og ta høyde for at det fort kan være et meg problem, og ikke et underlagsproblem. 
 

Testet litt det med luftmengde. Noe jeg synes fungerer er:

Sitt på knærne på underlag, da skal knærne treffe bakken. sett så hendene nedi å stå på "alle fire". Da skal hverken hender eller knær slå gjennom til bakken.
Men luft har en utfordring med temp da. Er det kjølig så utvider luft seg etter man har lagt seg. Hvis det da blir litt hardt så ruller jeg av underlag og slipper forsiktig ut litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (4 timer siden):

Er det kjølig så utvider luft seg etter man har lagt seg.

Motsatt vel, ,men du mener kanskje at den kalde luften i underlaget blir varmet opp av kroppen din og derfor utvider seg? Selv blåser jeg (varm) luft inn i underlaget fra lungene, og da blir jo luften i underlaget kaldere etterhvert.... så må som regel etterfylle litt når jeg legger meg....:)

Endret av zimwalker
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, borgern said:

Testet litt det med luftmengde. Noe jeg synes fungerer er:

Sitt på knærne på underlag, da skal knærne treffe bakken. sett så hendene nedi å stå på "alle fire". Da skal hverken hender eller knær slå gjennom til bakken.
Men luft har en utfordring med temp da. Er det kjølig så utvider luft seg etter man har lagt seg. Hvis det da blir litt hardt så ruller jeg av underlag og slipper forsiktig ut litt.

Denne var interessant. Det skal jeg teste ut neste gang 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfort er jo individuelt, men er nok ikke uten grunn at mange av de som går de lengste turene bruker Thermarest xlite eller xtherm. Jeg bruker selv et tynt selvoppblåsbart oppå eggekartong skum da jeg ikke liker følelsen av luftunderlag eller puter. Xlite pakker ekstremt lite og veier nesten ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.