Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe nye fiskestang og snelle, trenger tips :)


cupix

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ny fiskestang og snelle. Jeg liker å gå langt til fjells, så lett transport og god kaste lengde er hva jeg verdsetter mest. 

Snella jeg vurdere: 

https://www.skittfiske.no/shimano/251641/shimano-miravel-c3000hg-utrolig-prisgunstig-haspelsnelle
 

Har sett på mange stenger sånn som: 

Lawson norwegian x5 9,6’ 5-20 

Lawson Explorer G4 9' 3-15g
Savage Gear Parabellum 9'2" 7-24g

Shimano STC Multi Spin haspelstang - 9/10 fot, 5-25 gram

men er åpne for andre god forslag, bruker som regel sluker mellom 7-12g og wobblere 9g ca 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
cupix skrev (19 timer siden):

men er åpne for andre god forslag, bruker som regel sluker mellom 7-12g og wobblere 9g ca

Tror ikke du gjør mye feil ved å velge den snella eller noen av de stengene du lister opp her. :)

Akkurat som deg liker jeg å gå langt og lett og bruker sluker og spinnere på 7-12 gram. Jeg ville nok ha gått for den Miravel-snella i 1000 eller 2000-størrelse og lagt på multifilament, og valgt en stang med kastevekt 3-14 gram, for eksempel Shimano STC 210/240L (7/8 fot, 3-14g).

Andre vil sikkert mene at man må ha mye grovere utstyr enn dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miravel er en kjempegod snelle men Lawson stenger kan ta seg en bolle.

De knekker ofte og de er ikke gode på reklamasjoner, og i min erfaring så er de ikke like gode som stenger i samme prisklasse fra andre merker.

Det betyr ikke at de er dårlige stenger men i min mening er de ca 30% for høyt priset.

Det kan også være greit å tenke over hvor mange deler stangen skal være. En todelt føles bedre enn 3, 3 bedre enn 4 osv.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Daiwa Silvercreek (5-25g 9'), etter å ha vurdert Lawson Explorer G4. Som @Gabs88 skriver så fant jeg en del negative tilbakemeldinger på disse Lawson-stengene.

Jeg fikk godt førsteinntrykk av Daiwa-stanga, men har bare rukket å bruke den en gang, og da var det med dårlig braid surra på snella.

Har skrevet litt om kjøpet på den forrige tråden her inne i underforumet:

Jeg var egentlig og på utkikk etter en stang til ørretfiske, og skulle egentlig kjøpe 3-15g, men gikk opp til 5-25g av tre grunner:

- Mulighet til å kaste noe tyngre sluker. Bruker det hvis jeg skal sette ståsnøre over natten.

- Dupp/bombarda. Ikke noe jeg bruker mye

- Kombinere ørret, sjøørret og lett laksefiske.

Nå skal det sies at den nevnte stanga, med sin lette vekt og dype aksjon, passet helt utmerket til de lette slukene i boksen, men tror den vil slite om jeg gir full pupp med 25g sluk. Har ingen problemer med å anbefale den til den bruken du skisserer i åpningsinnlegget 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Tror ikke du gjør mye feil ved å velge den snella eller noen av de stengene du lister opp her. :)

Akkurat som deg liker jeg å gå langt og lett og bruker sluker og spinnere på 7-12 gram. Jeg ville nok ha gått for den Miravel-snella i 1000 eller 2000-størrelse og lagt på multifilament, og valgt en stang med kastevekt 3-14 gram, for eksempel Shimano STC 210/240L (7/8 fot, 3-14g).

Andre vil sikkert mene at man må ha mye grovere utstyr enn dette. :) 

 Takker! skjønner ikke, forskjellen mellom 2000 og 3000 på snella... så om du hadde kunne forkalrt kort om hvorfor 2000 istede for 3000 så ville jeg ha vært veldig takknemelig (tenkte å legge på asufix 832 0,10mm)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Miravel er en kjempegod snelle men Lawson stenger kan ta seg en bolle.

De knekker ofte og de er ikke gode på reklamasjoner, og i min erfaring så er de ikke like gode som stenger i samme prisklasse fra andre merker.

Det betyr ikke at de er dårlige stenger men i min mening er de ca 30% for høyt priset.

Det kan også være greit å tenke over hvor mange deler stangen skal være. En todelt føles bedre enn 3, 3 bedre enn 4 osv.

oii såpass... 

Men vil ha 4 delt eller mer siden det er lett å ta med seg, har du noen andre forslag ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Jeg endte opp med Daiwa Silvercreek (5-25g 9'), etter å ha vurdert Lawson Explorer G4. Som @Gabs88 skriver så fant jeg en del negative tilbakemeldinger på disse Lawson-stengene.

Jeg fikk godt førsteinntrykk av Daiwa-stanga, men har bare rukket å bruke den en gang, og da var det med dårlig braid surra på snella.

Har skrevet litt om kjøpet på den forrige tråden her inne i underforumet:

Jeg var egentlig og på utkikk etter en stang til ørretfiske, og skulle egentlig kjøpe 3-15g, men gikk opp til 5-25g av tre grunner:

- Mulighet til å kaste noe tyngre sluker. Bruker det hvis jeg skal sette ståsnøre over natten.

- Dupp/bombarda. Ikke noe jeg bruker mye

- Kombinere ørret, sjøørret og lett laksefiske.

Nå skal det sies at den nevnte stanga, med sin lette vekt og dype aksjon, passet helt utmerket til de lette slukene i boksen, men tror den vil slite om jeg gir full pupp med 25g sluk. Har ingen problemer med å anbefale den til den bruken du skisserer i åpningsinnlegget 

Ser veldig lovende ut, skal sjekke ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg kjøpte er 4-delt (husker ikke om det var ulike varianter) og kom levert i et neoprentrekk. Det er første gang jeg har sett, men lett å ta med, og litt ekstra polstret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cupix skrev (2 timer siden):

Takker! skjønner ikke, forskjellen mellom 2000 og 3000 på snella...

Det er vel Shimano’s metode for å angi størrelse på snella, og sier noe om hvor mye snøre den har kapasitet til å ta. 

Min tolkning:

500: innlandsfiske

1000-2500: lett til moderat fjellfiske

3000 og oppover: kystfiske/sjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes. Vil kanskje definere 500 som UL innlandsfiske, og 1000 som vanlig lett innlandsfiske. Jeg er personlig veldig glad i 2500-størrelse. Synes det er et fint kompromiss mellom størrelse, vekt, kapasitet og trådens evne til å "løpe" av spolen. Per nå har jeg bare denne størrelsen på mine haspelsneller, men med ulike dimensjoner på spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 og 3000 er ofte samme snelle med ulik spole. Har feks en 3000 Shimano som har større sppledoameter enn 2500 versjonen av samme men tar mindre snøre.

 

En enkel regel er at 2500 er veldig bra til alt innland. 4000+ til laks.

 

1000 og 500 er egentlig poengløse størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 timer siden):

2500 og 3000 er ofte samme snelle med ulik spole. Har feks en 3000 Shimano som har større sppledoameter enn 2500 versjonen av samme men tar mindre snøre.

 

En enkel regel er at 2500 er veldig bra til alt innland. 4000+ til laks.

 

1000 og 500 er egentlig poengløse størrelser.

Okei, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.