Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Fenix7 Pro vs Epix Gen2


Anbefalte innlegg

Hei,

Som overskriften sier står jeg nå mellom valgene Fenix og Epix når jeg nå skal kjøpe meg ny sportsklokke. Men hvem velger jeg? Jeg har skjønt at Fenix har sykt lang batterikapasitet,  men noe dårligere kart. Epix derimot har episke kart,  men noe dårligere batterikapasitet.  Så hvem går jeg for dere som har brukt den ene eller andre på tur i fjellet ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristin40 skrev (37 minutter siden):

Så hvem går jeg for dere som har brukt den ene eller andre på tur i fjellet ☺️

Fenix 7 Pro har en MIP-skjerm som bruker betydelig mindre strøm, men har litt lavere kontrast og oppløsning, mens Epix Gen2 Pro har AMOLED-skjerm, som bruker mer strøm men er mer lyssterk og har klarere farger. Fenix kommer i tillegg i en Solar-versjon (solcellepanel) som gir litt strøm til batteriet når den brukes utendørs.

Så oppsummert så har Fenix litt bedre batteritid, mens Epix har litt bedre skjerm. Bortsett fra det er disse modellene  identiske. De har også identiske kart/kartløsninger.  

Selv gikk jeg for Fenix 7X Pro Solar på grunn av batteritiden og at skjermen kan være på hele tiden uten å bruke strøm. Oppgraderte fra Fenix 3, så hadde vent meg til denne skjermtypen. 

Begge disse modellene ble forresten erstattet av Fenix 8 for noen dager siden, men prisen ligger på rundt 15000,- så de er foreløpig ikke noe reelt alternativ…

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (3 timer siden):

Garmin Fenix7 Pro vs Epix Gen2

Jeg ser at du nevner "Epix Gen2" i tittelfeltet. Merk at dette er en eldre modell, forløperen til Epix Pro Gen2. Jeg ser at Elkjøp og Power prøver å selge den eldre modellen til omtrent samme pris som den nyere Pro-modellen. Dette er veldig forvirrende, og disse butikk-kjedene satser nok på at kundene ikke helt skjønner forskjellen.

Den eldre modellen har bare halvparten av batteritiden, halve lagringskapasiteten (for kart), har en eldre pulssensor og mangler lommelykt, samt at den mangler noen av de nyeste software-funksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (12 timer siden):

Så oppsummert så har Fenix litt bedre batteritid, mens Epix har litt bedre skjerm. Bortsett fra det er disse modellene  identiske. De har også identiske kart/kartløsninger.  

Begge disse modellene ble forresten erstattet av Fenix 8 for noen dager siden, men prisen ligger på rundt 15000,- så de er foreløpig ikke noe reelt alternativ…

Takk for grundig tilbakemelding.  Det du skriver stemmer overens med det jeg selv har forsøkt å finne ut av, og det er betryggende 😅Jeg klarer likevel ikke ta valget mellom batteri eller skjerm, men skjønner at jeg må forsøke å bestemme meg 🤔

Fenix 8 har en latterlig høy pris, og er ikke aktuell for min lommebok 🫣

Endret av Kristin40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (9 timer siden):

Jeg ser at du nevner "Epix Gen2" i tittelfeltet. Merk at dette er en eldre modell, forløperen til Epix Pro Gen2. Jeg ser at Elkjøp og Power prøver å selge den eldre modellen til omtrent samme pris som den nyere Pro-modellen. Dette er veldig forvirrende, og disse butikk-kjedene satser nok på at kundene ikke helt skjønner forskjellen.

Den eldre modellen har bare halvparten av batteritiden, halve lagringskapasiteten (for kart), har en eldre pulssensor og mangler lommelykt, samt at den mangler noen av de nyeste software-funksjonene.

Tusen takk! Dette var jeg ikke klar over! Det er så mange modeller, og så mange med nesten identiske navn at her er det lett å gå surr 😵‍💫Da skal jeg ihvertfall bestille Pro-utgaven 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (1 time siden):

Batteritid. Oppgraderte fra 5X til 7X Pro Solar nylig. Helt sykt hvor lenge den holder til daglig, men så fort man begynner å tracke aktiviteter så spiser det batteri. Så ja, gå for batteritid IMO. Skjermen er god nok. 

Takk for innspill 🙏God nok for oss som har bikket 40, og strever litt med synet også? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (22 timer siden):

Begge disse modellene ble forresten erstattet av Fenix 8 for noen dager siden, men prisen ligger på rundt 15000,- så de er foreløpig ikke noe reelt alternativ…

Det er nok mange som nå vil bytte sin gamle Garmin med siste modell selv om den er dyr, så det kommer nok veldig gode kjøp på Finn om en stund.

Kristin40 skrev (9 timer siden):

Takk for innspill 🙏God nok for oss som har bikket 40, og strever litt med synet også? 😅

Jeg sliter litt med å bruke kartfunksjonene på min Fenix 7. Det kan jo godt hende jeg er kandidat for å begynne med briller, men syns ikke jeg trenger det ellers. Samtidig har jeg med mobil så kartfunksjonen på kartet er ikke så mye i bruk for min del. Men lyset på klokka bruker jeg veldig mye sånn i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (13 timer siden):

Helt sykt hvor lenge den holder til daglig, men så fort man begynner å tracke aktiviteter så spiser det batteri. Så ja, gå for batteritid IMO. Skjermen er god nok. 

At den "spiser batteri" under aktiviteter er vel å ta i litt, jeg opplever at den varer i opp mot 55 timer i aktivitets/GPS-modus, og det er mye mer enn jeg hadde forventet. Med 2 timer GPS-bruk om dagen varer jo klokka i opp mot 3 uker uten lading. 😅

Skjermen på Fenix 7 Pro-serien er absolutt god nok ja! Flere jeg kjenner på kontoret og ellers har gått for Epix på grunn av skjermen, som er samme skjerm som Apple Watch bruker, og de er strålende fornøyd med den. Den har jo imponerende farger og oppløsning. Men de er vel mer "smartklokke"-brukere som bruker den mest til golf og litt løping, og har ikke noe i mot å lade klokka litt oftere.

Jeg bruker ofte klokka på på lengre turer over flere dager og vil helst ha lengst mulig batteritid. Jeg liker best MIP-skjermen som kan være på kontinuerlig under navigering/kartbruk uten å bruke særlig strøm, og samtidig var jeg veldig nysgjerrig på Solar-funksjonaliteten. I tillegg var Fenix 7X Pro tusen kroner billigere enn Epix Pro Gen2 da jeg skulle handle, så da var valget enkelt.

Kristin40 skrev (11 timer siden):

God nok for oss som har bikket 40, og strever litt med synet også? 😅

Jeg er selv halvveis til 90 og må holde klokka på en armlengdes avstand for å se, så jeg tror ikke jeg ville kunne dra nytte av den ekstra oppløsningen til Epix uansett. 😅

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Jeg sliter litt med å bruke kartfunksjonene på min Fenix 7. Det kan jo godt hende jeg er kandidat for å begynne med briller, men syns ikke jeg trenger det ellers. Samtidig har jeg med mobil så kartfunksjonen på kartet er ikke så mye i bruk for min del.

Jeg ble imponert over kartfunksjonene på klokka faktisk. Har lastet inn Topo Summer Norway fra Frikart og brukte den til navigasjon på en ~50 km vandretur i Åfjord/Steinkjer i sommer. Det gikk veldig bra, og telefonen fikk ligge ubrukt i topplokket under vandringen. I starten var det enklest å bruke touchskjermen til å panorere og zoom'e i kartet, men jeg lærte meg å bruke knappene til dette også etter hvert. I tillegg bruker jeg kartene mye når jeg padler kajakk. Da har jeg hele tiden oversikt over hvor jeg befinner meg blant holmer og skjær, kan holde rede på avstander under lengre kryssinger, og det gjør navigeringen mye enklere.

Fenix 7 Pro-serien har en litt bedre og klarere skjerm enn Fenix 7 og eldre, så det kan hende at det har innvirkning på hvordan kartene vises.

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Men lyset på klokka bruker jeg veldig mye sånn i det daglige.

Tidligere var min menig at lommelykt på klokka var en utrolig teit og unødvendig gimmik! Nå har jeg kommet dit hen at jeg aldri skal ha klokke uten lommelykt igjen. 😊

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket Finn for utvalget der, men der ligger begge klokkene til dyrere pris enn de selger på Power akkurat nå. Epix koster 7299kr og Fenix til 8890kr. Er dette et så godt tilbud at jeg rett og slett bør gå for det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (9 timer siden):

Epix koster 7299kr og Fenix til 8890kr. Er dette et så godt tilbud at jeg rett og slett bør gå for det nå?

Jeg så at 42mm og 47mm-utgavene av Epix lå til 7299,- mens 51mm-utgaven, den med god batteritid, kostet en del mer.

Prisene endrer seg fra dag til dag, så det kan nok være lurt å følge med litt og sette opp varsel i Prisjakt f. eks. 

Du kan jo også forsøke deg med et lavere bud på de klokkene som har ligget på Finn en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du får prøvd klokkene på armen og kjent på størrelsen, samt helst får prøvd og sammenlignet skjermene med amoled i begge modusene ("always-on" og "gesture") så du blir fornøyd. Størrelsen betyr mest for batteritiden, selv om den har økt litt for hver ny generasjon. Ikke se deg blind på batteritid med mindre du har bruk for det, for de varer lenge uansett. Jeg har selv Fenix 6 Pro 47 mm og har ikke hatt problemer med for kort batteritid. Utgavene med multibånd GNSS/GPS (Fenix 7 Pro/Epix Pro med/uten safirglass, samt Epix/Fenix 7 med safirglass) har en del bedre batteritid ved logging, som kan være fint hvis du ikke er så flink til å lade og drar på lengre turer. Forskjellige GNSS/GPS-moduser betyr også mye for hvor lenge klokken kan logge.

Den nye puls-sensoren på Pro kan støtte ECG hvis det betyr noe for deg, og er litt bedre enn forrige utgave. Hvis nøyaktig puls er viktig for deg, så er pulsbelte bedre og klokkene støtter det også. Håndleddspuls reagerer litt tregere, er avhengig av at klokken sitter bra og at armen ikke er for kald.

DC Rainmaker har all info om klokkene. Testene er litt omfattende, men det går greit å lese de delene du er interessert i. Han lister forskjellene til forrige generasjon først i testene:
https://www.dcrainmaker.com/2023/05/garmin-depth-review-three.html
https://www.dcrainmaker.com/2023/05/flashlight-multiband-everyone.html

Han foretrekker amoled-skjermene. En kamerat byttet til Epix pga. bedre skjerm og jeg kommer også til å bytte etter hvert, men vi er femti år nå. Hvis du vil ha amoled-skjerm, så kan du også se på Forerunner 965, som har det meste fra vanlige Epix2/Fenix7 og den litt større skjermen fra Epix 51mm, men forrige generasjon pulssensor og mangler lykten fra Pro. Den er også betydelig lettere enn Fenix/Epix og litt tynnere, så jeg har litt lyst på den selv. Jeg likte også nye Fenix 8 47mm amoled med den litt større skjermen, men prisen er for høy i forhold til forbedringene.

Hvis du kjøper utgavene uten safirglass så sett på skjermbeskytter med det samme. Torbjørn fra Pulssonen anbefalte det og kona mi sin Fenix 6 har skikkelig ripe i glasset. Han har forresten også tester av klokkene hvis du vil lese på norsk: https://pulssonen.no/garmin-fenix-7-pro-sapphire-solar-test/

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i 99/100 tilfeller valgt epix Pro (Gen 2) over Fenix, men mindre du har ekstremtbehov for lang batteritid uten mulighet for å lade. Kartene på AMOLED skjermen er så mye, mye bedre enn på MIP.
Klokken lar seg også lade lynraskt via en powerbank om du er ute på tur. 
Prisene på Fenix 8 er bare tullete, så jeg anbefaler Fenix 7 Pro/epix Pro (Gen 2), eller Forerunner 965.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppgraderingen er mye mer fornuftig, enn å oppgradere til Fenix 8. Hvis du slipper unna med kun 1500 kr i mellomlegg, så er du heldig. Pulssensoren er også bedre.

En brukt epix (Gen 2) taper seg fort i verdi.

Endret av torbjornhb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :-) Nå har jeg utforsket disse klokkene så lenge, at jo mer jeg sjekket, jo mer forvirret ble jeg :-P Problemet var jo også at ingen av de butikkene jeg har vært i (les: mange) hadde hverken Fenix eller Epix inne, så prøve de på armen har jeg ikke fått gjort. 51mm er uaktuelt, det blir for stort. Har en Polar-klokke nå som er 46mm, så regner med at 47mm ikke blir for stort.

Batteritid er viktig, men jeg drar ikke på ekspedisjoner, så det holder lenge at den varer i 2-3 dager før ny ladning, da jeg som regel alltid er innom en hytte, eller kan bruke powebank. Skjerm er faktisk viktigere da jeg merker at jeg begynner å få  dårligere syn, og da spesielt når det begynner å bli mørkt. Har klart å bli 45 år, så herfra kommer synet sikkert bare til å bli verre ;-)

Derfor har jeg faktisk nå bestilt en Epix Pro (Gen 2), 47mm, og håper at det blir bra! Den kommer ikke før i slutten av oktober, så dette blir laaaaaang ventetid. Håper jeg blir fornøyd, og blir jeg ikke det, har jeg jo alltids mulighet til å angre meg. Tusen takk for alle innspill - de var veldig nyttige alle sammen :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr jeg foreslå Forerunner 965 som en mulighet også. 6400 ca nå. Det er mer eller mindre samme klokke som epix klokka, med amoled skjerm. Men den har ikke den aller nyeste pulssensoren som kanskje kommer til å støtte ekg i norge. Ellers har den vel alt til en ok pris og er ganske liten og lett. 

 

Kart bruker jeg kun sammen med gps på bikkja, men det er litt deilig å slippe å ta opp gps'en for å finne resten av jaktlaget, når man bare kan se det med et raskt blikk på klokka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatreminus skrev (2 timer siden):

Tørr jeg foreslå Forerunner 965 som en mulighet også. 6400 ca nå. Det er mer eller mindre samme klokke som epix klokka, med amoled skjerm. Men den har ikke den aller nyeste pulssensoren som kanskje kommer til å støtte ekg i norge. Ellers har den vel alt til en ok pris og er ganske liten og lett. 

 

Kart bruker jeg kun sammen med gps på bikkja, men det er litt deilig å slippe å ta opp gps'en for å finne resten av jaktlaget, når man bare kan se det med et raskt blikk på klokka. 

Too late ;-) Har nå bestilt meg en Epix. Forerunner 965 var også høyt oppe på lista, og dersom jeg synes Epix blir for klumpete er det nok den jeg kommer til å bytte til. Fikk dessverre aldri anledning til å teste hverken Epix eller Fenix på håndleddet da ingen butikker hadde den inne. Håper jeg likevel blir fornøyd :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (3 minutter siden):

Too late ;-) Har nå bestilt meg en Epix. Forerunner 965 var også høyt oppe på lista, og dersom jeg synes Epix blir for klumpete er det nok den jeg kommer til å bytte til. Fikk dessverre aldri anledning til å teste hverken Epix eller Fenix på håndleddet da ingen butikker hadde den inne. Håper jeg likevel blir fornøyd :-)

Veldig godt valg. Jeg ville selv valgt en klokke med E5 pulssensoren. epix har også noen outdoor funksjoner som ikke FR965 har. Og genialt med rødt lys på skjermen i mørke. 47mm fra Garmin oppleves nok i hvert fall ikke større enn 45 mm fra Polar. Sistnevnte utnytter skjermarealet dyeing dårlig 

Hadde selv valgt epix Pro (Gen 2) om jeg ikke jobbet med dette. Bare å glede deg!😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (5 minutter siden):

Veldig godt valg. Jeg ville selv valgt en klokke med E5 pulssensoren. epix har også noen outdoor funksjoner som ikke FR965 har. Og genialt med rødt lys på skjermen i mørke. 47mm fra Garmin oppleves nok i hvert fall ikke større enn 45 mm fra Polar. Sistnevnte utnytter skjermarealet dyeing dårlig 

Hadde selv valgt epix Pro (Gen 2) om jeg ikke jobbet med dette. Bare å glede deg!😀

Herlig! Nå ble jeg barnslig glad for denne responsen 😂Har vært/er så i tvil, så nå håper jeg bare dette blir bra. Godt å høre det du sier om Polar. Da er jeg kanskje vant til en klumpete klokke allerede. Det eneste negative er at jeg må vente helt til slutten av oktober med å få den 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (10 minutter siden):

Herlig! Nå ble jeg barnslig glad for denne responsen 😂Har vært/er så i tvil, så nå håper jeg bare dette blir bra. Godt å høre det du sier om Polar. Da er jeg kanskje vant til en klumpete klokke allerede. Det eneste negative er at jeg må vente helt til slutten av oktober med å få den 🙃

Herlig med glede da!😀

Hvor bestilte du siden det tar så lang tid? Og hvilken modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (3 minutter siden):

Herlig med glede da!😀

Hvor bestilte du siden det tar så lang tid? Og hvilken modell?

Bestilte Epix Pro Gen 2, 47mm fra Power med forventet til lager 18.10. Så ut som om jeg kunne ha fått den raskere både på Fjellsport og Komplett, men ønsket meg en fysisk butikk å gå til dersom noe skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (3 minutter siden):

Bestilte Epix Pro Gen 2, 47mm fra Power med forventet til lager 18.10. Så ut som om jeg kunne ha fått den raskere både på Fjellsport og Komplett, men ønsket meg en fysisk butikk å gå til dersom noe skulle oppstå.

Da ville jeg bestilt alle andre steder enn POWER. Dersom noe oppstår så er det uansett Garmin direkte man skal ta det med, så POWER vil ikke hjelpe deg mer enn noen andre 🙂. Utrolig enkelt med Garmin. Registrer service online, og send den inn. Kjøp der du får den nå, å ha glede av den med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (7 minutter siden):

Da ville jeg bestilt alle andre steder enn POWER. Dersom noe oppstår så er det uansett Garmin direkte man skal ta det med, så POWER vil ikke hjelpe deg mer enn noen andre 🙂. Utrolig enkelt med Garmin. Registrer service online, og send den inn. Kjøp der du får den nå, å ha glede av den med en gang.

Det visste jeg ikke, men nå har jeg allerede bestilt derfra, så får pent vente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.