Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par råd ønskes til reparation af telt


Viggo

Anbefalte innlegg

Jeg har altid lidt førstehjælpsgrej, lidt snor, nål og tråd (i et par størrelser), samt ca. 2 m gaffatape på en lille rulle med på tur - det samme i mange år. Mine turkammarater og jeg er ofte blevet hjulpet videre herfra. Når jeg søger på gaffatape her i forum, så kan jeg se, at mange andre gør det samme.

I august lå jeg en uges tid i telt i Grimsdalen, og må have strammet teltet lidt for meget ved én teltpløk. Efter en nat med en del vind så jeg en ca. 40 cm lang flænge i teltet nederst nær en teltpløk:

Reparation1.jpg.1eaa34cdd2098ab188a9af4f31a70a2f.jpg
 

Reparation2.jpg.db024c867967975f677416cd79b12bad.jpg

Først prøvede jeg med ét stykke gaffatape, men det gik hurtigt løst. Så blev det gaffatape på begge sider og desuden ned under kanten ved pløkkens fastgørelse. Det holdt heldigvis resten af ugen.

Jeg har godt styr på brug af symaskine, men er alligevel lidt usikker på at få lavet en god reparation, for vi taler om et sted med potentielt stor belastning. Den umiddelbare løsning for mig vil være, at sy lidt gaffatape fast, men jeg bliver usikker på holdbarheden. Et andet sted på teltet, blev skadet af is og sten, men det er et mindre belastet sted. Her brugte jeg reparation med gaffatape og symaskine for ca. 6 år siden:

Tidligerereparation.jpg.1fabb62158ace16ab4d4cf0fb111bbc2.jpg

Har du et bud på en god udførelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 😊 teip vil ikke feste til silikonbaserte materialer, så det bør du legge fra deg. Jeg tror du har rett i at dersom skal sy må det gjøres skikkelig. Dersom du har en stoffbit av liknende materiale (jeg antar 40D 6.6 silnylon) kan du sy den med rettsøm rundt flengen. Grunnen til at du bør bruke samme materiale og ikke gaffateip til å sy, er at du ønsker at stoffbiten skal ha like egenskaper og strekke seg likt som teltduken. Hvis du ikke gjør det og området utsettes for store krefter vil stingene kunne utvides og sømmen ryke. 

Alternativt kan du bruke Seam Grip Sil og lime på en stoffbit. Gjør du det på begge sider blir det veldig sterkt. Jeg ville prøvd på dette. Hvis du har en sømrulle fåret  presset ut alle luftbobler slik at de fester godt. Sjekk ut tutorial fra Slingfin: https://www.slingfin.com/blogs/the-beta/how-to-repair-your-tents-fly-and-floor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for dit svar, Ole. Jeg ser først dit svar nu, men jeg er heldigvis endnu ikke gået i gang.

Link er interessant. Jeg bruger ret tit PVC-lim for vinyl, som en kontaktlim til at lave en lufttæt lapning af luftbaner til hoppgymnastikk. Mon den PVC-lim ligner den, som her bruges til Seam Grip Sil? Men her bruger jeg små sandposer til at give et godt fordelt tryk, mens limen tører, for jeg tror ikke helt på et fordelt tryk, som du ser i video fra slingfin. Du kan se processen her på et skjult link, hvis du nogensinde får brug for det: https://youtu.be/07VnsUWoDxo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fick liten skada av sten lagd på tältpinnar,tejpade med specialtejp för tältlagning satt max 2 dagar,troligen på grund av silconbehandlad väv på ganska nytt tält.

Ska laga på maskin och ha nål med rundad spets så ej skär sönder mer än nödvändigt det  kan lätt gå av mkt trådar annars.

Lägger på en bit med liknande material och färg och tätar sömmar med silicon.

Trolig orsak till skada är endast 20d väv och för korta fästöglor på tältet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.