Gå til innhold
  • Bli medlem

Sawyer klempose


rayun

Anbefalte innlegg

Hei, var litt for ivrig i mygghelvete på siste tur og klemte litt for hardt på posen så den revnet i limskjøoten ved korken/tuten.

Har prøvd å søke litt på nett uten å finne noen som selger bare posen. Noen som kan styre meg i riktig retning? 

Vet det finnes klemposer fra andre produsenter, men de jeg har funnet blir både for tunge og for mye pakket volum. Har rett og slett ikke plass, derfor pose ala Sawyer sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rayun skrev (10 timer siden):

og klemte litt for hardt på posen

Du behøver ikke klemme i det hele tatt! Tyngekrafta gjør jobben for deg🤩. Du får kjøpt  koblinger for å sette filteret inn i slangen på feks et camelbacksystem.
IMG_0081.jpeg.51ee3dd7ab0556eacbad10d6adbb6d03.jpeg

Du bruker dette på en annen måte med en slange mellom, pluss lager et oppheng på «dirty» posen.

IMG_0082.jpeg.f8e731fed4c6f0028a02fe5c7f914945.jpeg

Er filteret i god stand trengs ikke slangen heller, bare opphenget.

IMG_0078.thumb.jpeg.17fc45eb3974701bdcd73511b9c49b10.jpeg

Med slange

IMG_0079.thumb.jpeg.9d24b80491615cc667b4bf1ef53a6e21.jpeg

På høyfjellet;

IMG_0080.thumb.jpeg.197fc2cdb2e7589b36b0731ebff752dc.jpeg

Bruk stavene eller fiskestanga.

Er det første jeg gjør ved pauser etc og da er det klart når du er gjort resten klart. Ikke noe bruk av ekstra energi, og systemet varer mye lenger.

 

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig Platypus poser blir for tunge og jeg gjetter på at de pakker litt mer også, i forhold til Sawyerposen.

Ser ut som minste Platypuspose er på 1l og da veier den 90g. Til sammenligning veier Sawyerposen på 0,5l 16g inkl. korken.

Men jeg ser Platypus leverer noe de kaller vindunk på 0,8l og den ser ut til å være av lignende materiale som Sawyer. Vist skrukorken er lik så kan det være aktuelt, men 229 kr da mann. 

Hhmmm, har aldri kjøpt noe mindre en 3l pose/pappvin, men kanskje 1 liter´n har vanlig skrukork. I så fall får jeg jo både vin og lett pose til under 229,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (22 timer siden):

Bruker Evernew Water Carry bag 2L (EBY208)
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2332490.m570.l1313&_nkw=Evernew+Water+Carry+bag+2L+(EBY208)&_sacat=0
Rulles lett sammen når ikke i bruk.

Det står ikke oppgitt vekt på de Evernew posene, men de så ut til å være litt av samme materialtype som Sawyer. Kan være interresant vist ikke Vinmonopolet kan levere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av Sawyerpose-filter-Platypuspose i bjørka @Memento mori, er den platypusposen av "samme" materiale som Sawyerposen? Ser sånn ut på bildet, men på nettsiden til platypus ser posene annerledes (tykkere) ut.

Vet for forøvrig hvordan posen ideelt sett skal brukes, men er ikke altid jeg har tid til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns sikkert ikke så mange grunner til å velge Sawyer Mini, men det er i hvertfall 1 og det er vekt og pakkbarhet. Måtte finne fram digitalvekta og veie filteret også. Posen veier altså 16g med kork og filteret (vått filter) veide 51g. Vi snakker altså 67g og pakkes sammen til størrelsen av en tjukk grillpølse. 

Til Bikepacking er ofte volum vel så viktig som vekt, noen ganger viktigere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (42 minutter siden):

Vanlig Platypus poser blir for tunge og jeg gjetter på at de pakker litt mer også, i forhold til Sawyerposen.

Ser ut som minste Platypuspose er på 1l og da veier den 90g. Til sammenligning veier Sawyerposen på 0,5l 16g inkl. korken.,-

Jeg har en Platypus 1L her som på brevvekta mi veier 37g. Evernew sin på 2L - 45g.  Fortrekker Evernew sin da jeg syns Sawyer filteret sitter bedre på denne, samt at jeg (selvsagt - i mine øyne!) fortrekker 2L fremfor 1L. Evernew sin ruller jeg sammen og setter en strikk rundt. 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (42 minutter siden):

Bildet av Sawyerpose-filter-Platypuspose i bjørka @Memento mori, er den platypusposen av "samme" materiale som Sawyerposen?

Tja, tviler. Men Platypusposen er fra 2008, så har faktisk ikke tenkt på at den burde veies 😂- har sikkert gjort det en gang. Men den virker mer solid en Sawyer sine poser. Der har også jeg «sprekt» en…🫣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en Platypus 1L her som på brevvekta mi veier 37g. Evernew sin på 2L - 45g.  Fortrekker Evernew sin da jeg syns Sawyer filteret sitter bedre på denne, samt at jeg (selvsagt - i mine øyne!) fortrekker 2L fremfor 1L.

Takk for vektoversikt @zimwalker Ser Evernew har bl a en på 0,9l så den er aktuell kandidat. Vist reservepose fra Platypus kan kjøpes over disk og er av samme lette materiale så er den også med. Bildene på nettsiden til Platypus viser dog poser som virker å være laget av et annet og litt tykkere materiale. Men vist 1 liter fra Polet har passende skrukork så blir det garantert handel i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.