Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk nyhet...Halfbag


Myriameter

Anbefalte innlegg

Nyutviklet halv sovepose som kommer i salg i begynnelsen av neste måned. Opphavsmannen bak heter Eivind Alstad. Pose til post eller rast osv. koster snaut 2000,- ved forhåndssalg. Veier halvt kilo, men står ikke hva fyllstoff er, etter hva jeg kan se.

https://www.halfbag.no/products/halfbag

https://www.fftv.no/halfbag-ny-norsk-innovasjon

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jo vært på markedet en stund, så vet ikke hvor mye nyvinning det er, men spent på om de klarer å markedsføre det bedre slik at det blir en suksess denne gangen, for Fjellreven hadde nok ikke så mye suksess selv. 

https://www.naturkompaniet.no/produkte/bergtagen-mummyfoot-20259257/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAoVec6Sa9JFR2maeL6XZh1vHDUFWW&gclid=EAIaIQobChMImv6w_52piAMVN1SRBR3SaglqEAQYASABEgJeH_D_BwE#hokkaido-orange_onesize

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat ett nytt konsept, halve soveposer / elephant foot har vel vært en greie i lettpakkermiljøet ganske lenge, men kanskje med en ny vri denne gangen? 

Litt snevert konsept til at jeg helt klarer å se business casen her, men Eivind har mer bransjeerfaring enn jeg har, så forhåpentligvis har han funnet en nisje som er liv laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, aico said:

Ikke akkurat ett nytt konsept, halve soveposer / elephant foot har vel vært en greie i lettpakkermiljøet ganske lenge, men kanskje med en ny vri denne gangen? 

Litt snevert konsept til at jeg helt klarer å se business casen her, men Eivind har mer bransjeerfaring enn jeg har, så forhåpentligvis har han funnet en nisje som er liv laga.

 

Det blir vel slikt som man fort kan overtale folk til å prøve via diverse markedsføringskanaler... Tror dette kan bli et produkt hvor mange kjøper for å teste, men få fortsetter å bruke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken frister! Liker konseptet flerbruk...og ikke minst vekt og volum. Fått hint om at det er dunfyll på 80/20, uten gjennomsydde kanaler. Temp messig, sammenlignet med hel sovepose;

Comfort: -8℃/18℉ ;Lower Limit: -15℃/5℉;Extreme: -36℃/-33℉.

Noe svinn sikkert pga kobling til jakke, så tipper den fikser komfortable 5 minus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (1 time siden):

Saken frister! Liker konseptet flerbruk...og ikke minst vekt og volum. Fått hint om at det er dunfyll på 80/20, uten gjennomsydde kanaler. Temp messig, sammenlignet med hel sovepose;

Comfort: -8℃/18℉ ;Lower Limit: -15℃/5℉;Extreme: -36℃/-33℉.

Noe svinn sikkert pga kobling til jakke, så tipper den fikser komfortable 5 minus.

 

Hvor kommer disse temperaturgrensene fra? Siden overkroppen må isoleres med dunjakke vil mye av evnen til dette sovesystemet bestemmes av jakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (4 timer siden):

Hvor kommer disse temperaturgrensene fra? Siden overkroppen må isoleres med dunjakke vil mye av evnen til dette sovesystemet bestemmes av jakken. 

Joda...Tall fra produsent. Så får man plusse på og trekke fra, alt etter hva man lyster, og har på seg på overkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem Aico allerede har påpekt, er konseptet på ingen måte nytt og posen er kjent på engelsk som en "Elephant's Foot" (fra fransk: Pied d'Éléphant), introdusert av den franske alpinisten Pierre Allain i 1935, og også kjent som en "Duvet Court". Utdrag fra den franske Wikipedia-artikkelen om Pierre Allain (under "Inventions"):

  • le sac de couchage en duvet (mais le principe du sac de couchage existait déjà), la cagoule de bivouac, le pied d’éléphant, la veste en duvet. Lancés par Pierre Allain vers 1935, ces équipements permettent d'installer des bivouacs en haute montagne. Ce matériel fut repris par divers fabricants7 

Hele artikkelen her: https://fr.wikipedia.org/wiki/Pierre_Allain

Slike poser var populære på 60- og 70-tallet for alpine bivuakker og noen utstyrsprodusenter på den tiden, som Mountain Equipment, Millet og andre produserte dem. Det faktum at de sluttet å produsere dem sier seg selv: de var ikke lønnsomme. Ting har endret seg mye siden da, spesielt når det gjelder boomen i "outdoor industry" - så kanskje tiden er inne for et nytt forsøk på å markedsføre disse produktene.

Bilde av en bivuakk på Frêney Central Pillar (Mont Blanc) i juli 1961, før katastrofen inntraff ("avant le drame"):

FreneyJuly1961.png.b9903d4cd9057a2b9e16e0b7b93216bb.png

……og man kan lese alt om «le drame» her – en episk historie som enhver alpinist bør kjenne til: https://www.summitpost.org/the-1961-drama-of-the-central-pillar-of-freney/824489

 

Endret av Swiss John
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening med flere her! Ikke noe nytt konsept. Tanken og ideen er god. Men personlig hadde jeg heller brukt 1000 - 2000 kr for å få sydd om en gammel dun pose, feks til en halv pose, enda bedre som dun bukse med glidelås på sidene. Noe man kan få kjøpt nytt eller sydd om som jeg har sett andre har gjort her på FF. Sitter i tanke boksen om jeg skal ofre en gammel dun pose eller om jeg skal få den fiksa hos Barents outdoor. Bra for miljøet og jeg slipper å fylle opp skapet med noe ekstra "kjekt å ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (10 timer siden):

Ting har endret seg mye siden da, spesielt når det gjelder boomen i "outdoor industry" - så kanskje tiden er inne for et nytt forsøk på å markedsføre disse produktene.

Mulig er det det du legger i "outdoor industry", men også det at varme dunjakker har blitt "allemannseie", vil kanskje gjøre halfbag mer attraktivt i dag? Jeg står likevel ikke først i den køen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.