Gå til innhold
  • Bli medlem

Firebox Nano gen 2 - brukererfaringer?


ost

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge hatt lyst på Trangia Triangel, men den er som regel utsolgt. Så kom jeg over denne lille karen. Den vil jo oppfylle alle forhold triangelet gjør, plass for både rødsprit og gass, samtidig som den også er en kvistbrenner.

Er det noen som har erfaringer med den som kvistbrenner eller som Trangiastøtte og kan si noe om brukervennlighet, vekt og hva det måtte være? Den ser jo liten ut, blir den for liten? Blir det for mange smådeler som bare er i veien for brukervennligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en som jeg har solgt siden jeg har for mange brennere og noen blir dermed sjelden brukt.

Den fungerer etter hensikten. Jeg har testet den med både kvist, rødspritbrenner og gassbrenner. Rødsprit (Trangia-brenner) og gass (Trangia gassbrenner) fungerer veldig bra. Som kvistbrenner er den litt liten synes jeg, noe som fører til at den må mates med ny kvist hele tiden.  Men synes man det er greit så fungerer det fint. Man har jo kanskje ikke så mye annet å ta seg til når man skal koke seg en kopp kaffe. Lager man et fakkebål (aka. "Swedish torch") slipper man å gjete bålet, men må bruke tid på forberedelser i stedet da. Det fungerer forøvrig veldig bra. Det fungerer også ganske bra å mate med fingertykke kvister som står oppreist. Jeg har da pakket den full med kvister som rekker akkurat opp til kanten og fyrer et lite bål på toppen. Det fungerer omtrent som et fakkelbål.

Det som kanskje er det største minuset er at den ikke kan plasseres hvor som helst siden den har veldig spinkle ben og er veldig liten. Man må altså ha et stødig underlag, helst en planke eller en flat stein, også når man bruker "X-boksen" som underlag (jeg hadde det også). Selve brenneren står jo greit nok, men når man plasserer en kjele med en halv kg vann eller mer oppå blir det fort litt vaglete synes jeg. Men har man et ordentlig fast underlag står den stødig nok.

Det største plusset er jo vekta og fleksibiliteten. Så får man veie for og imot.

Jeg har også Trangia triangle og synes den fungerer bra. Ulempen i forhold til Nanoen er jo at den ikke kan brukes som kvistbrenner. Men trianglet står mye stødigere enn nanoen synes jeg. Jeg har modifisert litt for å kunne bruke kjele med liten diameter (se bildet). Den gjør også at stekepanna står mye stødigere og ikke vipper så lett når man driver på oppi der.

My two cents.

 

Firebox Nano med X-box.

IMG_20201123_143214(1).thumb.jpg.4aec54e962299538b858b9fd5278b12a.jpg

 

Trangia triangle med ekstra kjelestøtte for små kjeler.

IMG_20200510_135458_DxO.jpg.37fca3ddc8e120aec4c27dffefac546b.jpg

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (35 minutter siden):

My two cents

Det er akkurat slik tilbakemelding jeg håpet på, selv om et eventuelt kjøp ikke ble mer avklart ;) Du påpeker vel hva jeg var redd for når det gjaldt kvistbrennerdelen, samt at den er noe liten i forhold til en større vannkjele. Men så er det "liten og lett" jeg er på jakt etter....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne mange ganger i sommer og er svært fornøyd! Brukes som lite erstatningsbål og til kaffekok i camp når storbål ikke er like aktuelt. Tar liten plass og veier inn på ca. 260 gram. :) 

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

20240817_181600.jpg

20240817_181648.jpg

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (11 timer siden):

Er det noen som har erfaringer med den som kvistbrenner

Jeg har både stål og titan. Den funker utrolig bra som kvistbrenner, spesielt om du har kort ved som står rett opp og ned. Da brenner den ca 20 minutter uten at du etterfyller noe.

Det ligger mye på Det ligger mye på bloggen min om disse, jeg har som regel med ferdig tørr ved på dagsturer spesielt på vinterstid.

IMG_7810.thumb.webp.1305a8533bc883524caed5d6ce9e8777.webp

Slår ut ikke ned bunnplata kan du ha enda lenger ved. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (30 minutter siden):

Jeg har både stål og titan

Samme her. Har vært mye brukt. Skal ikke så mye brennsel til. Har f.eks. også brukt denne med Nittedal sine opptenningsstikker som eneste brennsel, samt med Esbit-tabletter (sprittabletter).  Funker også helt fint med Trangia sin spritbrenner (eller andre tilsvarende, som Evernew sin), gir passe avstand mellom spritbrenneren og grytebunn.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.