Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind 2 SL vs. Snota 1


tkjoerlaug

Anbefalte innlegg

Etter en ukestur i Trollheimen med for tung sekk, har jeg bestemt meg for å ta ned vekta på sekken. Jeg har fra før et Helsport Ringstind 1 superlight telt og Lofoten 2 camp, men har innsett at ringstind 1 blir for lite og stusselig til ukestur med ustabilt vær og regn. Jeg har allerede solgt Ringstind 1-teltet og ser på Barents Snota 1 og Ringstind 2 som bedre kompromiss. De er omtrent like tunge (1,4kg), og gir fortsatt en god besparing i forhold til Lofoten-teltet jeg har (2kg). Ringstind 2 gir 10cm mer takhøyde enn Ringstind 1 (95cm), og Snota 1 enda 5cm ekstra takhøyde (100cm). Snota har en del større fortelt, men på ringstind 2 har man to stk slik at man kan legge alt rotet/sekken på en side og koke og bruke den andre siden som inngang. Ringstind 2 får man på tilbud i flere og det finnes mange på finn, mens Snota bare selges til fullpris på Barents (XXL ser ut til å være tom eller slutte å selge det). 

Så er de 5cm ekstra takhøyde avgjørende nok til at jeg bør legge 2-3000kr ekstra på bordet og gå for Snota? (Har forøvrig nok erfaring med Helsport superlight med 3 andre telt, så jeg vet at den duken er tynn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind 2 gir deg mye mer fleksibilitet, så da må du vurdere den fleksibiliteten opp mot hvor viktig takhøyde er for deg. Jeg solgte mitt delvis pga takhøyde og gikk for et tyngre telt mer komfort i camp, men må si jeg savner det litt. Hvis det står mellom de 2 du nevner hadde jeg gått for Ringstind.

Ser forøvrig ut som det er noen nye løsninger på ventiasjonen i fotenden på 2024 modellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et Ringstind 2SL om jeg solgte i sommer, mest pga. takhøyden. Jeg kjøpte et annet telt til samme bruken (høst vinter og vår når ultralett tarp og endukstelt ikke er hyggelig) som veier mer men med mer takhøyde. Hvis det er primært bruk i bra vær ville jeg kjøpt noe fra Tarptent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg endte opp med ringstind 2, så får jeg leve med litt lav takhøyde. Jeg har både Hilleberg Unna og beholder Lofoten 2 camp-teltet så da har jeg høyere takhøyde de gangene vekt ikke er så viktig. Tarp-tent er sikkert bra, men jeg tror jeg vil ha et "vanlig" telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint leve med lav takhøyde og lite (ikke eksisterende) fortelt :-). Har brukt Ringstind 2 SL i mange år. Ja kunne tenkte med litt mer takhøyde og bedre fortelt for kokelering og oppbevaring av bagasje. Men nå har mange av mine turer vært av en slik karaktere at teltid = sove tid, så da har ikke behovet for ekstra plass og takhøyde vært der. Men har vært på mange turer med dritt vær, der det ikke har vært mulig å lage mat utendørs og at all bagasje må inn i telt. Da har jeg ofte bare satt opp telt uten innerteltet og voila! mer plass og mulig å kokelere med primus og kjøkken i inne i teltet. Ringstind er nokså enkel å sette opp, så dette kan også funke sette opp for en lengre lunsj om du ikke finner ly et annet sted. 

 

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, tkjoerlaug said:

Takk for svar. Jeg endte opp med ringstind 2, så får jeg leve med litt lav takhøyde. Jeg har både Hilleberg Unna og beholder Lofoten 2 camp-teltet så da har jeg høyere takhøyde de gangene vekt ikke er så viktig. Tarp-tent er sikkert bra, men jeg tror jeg vil ha et "vanlig" telt. 

Tenker på teltmerket Tarptent ikke et telt av tarp 😁 Helt vanlige telt, bare enkle og lettere enn hva man kanskje er vant til her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (12 timer siden):

Helt vanlige telt, bare enkle og lettere enn hva man kanskje er vant til her til lands. 

De egenskapene ikke unikt for Tarptent merket. Flere brukere som har gått bort fra det siden de kan være knotete å sette opp mm. Ga bort mitt Scarp 2 i gave av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nikke said:

De egenskapene ikke unikt for Tarptent merket. Flere brukere som har gått bort fra det siden de kan være knotete å sette opp mm. Ga bort mitt Scarp 2 i gave av samme grunn.

Har 3 modeller, null problem så langt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2024 at 1:42 PM, Dompappen said:

Du kan fint leve med lav takhøyde og lite (ikke eksisterende) fortelt :-). Har brukt Ringstind 2 SL i mange år. Ja kunne tenkte med litt mer takhøyde og bedre fortelt for kokelering og oppbevaring av bagasje. Men nå har mange av mine turer vært av en slik karaktere at teltid = sove tid, så da har ikke behovet for ekstra plass og takhøyde vært der. Men har vært på mange turer med dritt vær, der det ikke har vært mulig å lage mat utendørs og at all bagasje må inn i telt. Da har jeg ofte bare satt opp telt uten innerteltet og voila! mer plass og mulig å kokelere med primus og kjøkken i inne i teltet. Ringstind er nokså enkel å sette opp, så dette kan også funke sette opp for en lengre lunsj om du ikke finner ly et annet sted. 

 

De nyere versjonene har 2 innganger/fortelt så utfordringen du beskriver med lite plass til bagasje og kokkelering er mer eller mindre borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både ringstind 2 og Snota. 

Det blir Snota hver gang.

Ringstind er alt for lavt under taket for meg og et 6-7cm liggeunderlag.

Snota har litt flere barduner og plugger så er litt mer hess å slå opp, men tåler nok litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kgjersda said:

Jeg har både ringstind 2 og Snota. 

Det blir Snota hver gang.

Ringstind er alt for lavt under taket for meg og et 6-7cm liggeunderlag.

Snota har litt flere barduner og plugger så er litt mer hess å slå opp, men tåler nok litt mer.

Jeg trodde det originale Nortent Vern 1 skulle dekke dette behovet, men klarer ikke å komme bort fra at jeg synes at Snota er et veldig interessante telt.
Mest nysgjerrig på innvendig liggelengde, men både takhøyde og romfølelse er interessant. 

Veldig overrasket over at det er så lite informasjon både på youtube og veven generelt om Barents som teltleverandør.
Så hvis du har lyst til å skrive noen gloser, hadde jeg satt pris på det. 😎
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.