Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av båtstol i kano :)


Gabs88

Anbefalte innlegg

Litt DIY av et halvferdig prosjekt, jeg ønsker å gjøre litt mer for å få til noe oppbevaring på siden av stolen. :) Samt få på plass en stangholder og en løsning for oppbevaring av fisk. 

unnamed.thumb.jpg.85d132d19b40014a93d92cadd87ce1c0.jpg

 

Dette er kanoen det gjelder, en Sportspal 12.

Ville montere sete her. Så nære midtstolpen som mulig. unnamed.thumb.jpg.b6453db11013bde18931a639a821c2d0.jpg

 

Da sitter jeg bak frem i kanoen men sitter også rett bak for senter av den som gir veldig god padleposisjon solo.

 

Bygde denne rammen.

unnamed.thumb.jpg.5ae080ad7f75f2ade978491cbbbf32a8.jpg

 

Den låser seg bak og fremme på kanosetet samt under midtstolpen.

unnamed.thumb.jpg.d496055f4a66ac1ac2609508d509c4b5.jpg

 

Skrudde fast en kryssfinerplate for montering av stolen

 

unnamed.thumb.jpg.0dd45f00cdc20763adb26eb7d10a44cd.jpg

 

Ferdig montert, tar kun et sekund å sette den på plass. Så festes den helt enkelt med en stropp fremme i midtstangen. Legg merke til at den også går litt under midtstangen for at den skal feste seg bedre.

 

Men den sitter i grunn så godt at den kan brukes uten stopper og fremdeles ikke vil falle ut. :) Raskt og enkelt prosjekt men svært godt fornøyd.

 

Stolen i seg selv er kjøpt hos biltema.

 

Har vert ute og testet stolen for noen dager siden, før jeg hadde montert den skikkelig og den var svært komfortabel. Satt i kanoen i 10-12 timer i strekk uten at det ble vondt eller at jeg ble sliten  av det. :)https://www.biltema.no/batutstyr/batkomfort/batstoler/sammenleggbar-batstol-hvitbla-2000042763?gad_source=1

Stolen er montert ekstra høyt med vilje, ønsker å bygge den opp litt slik at jeg satt høyere.

Totalpris på prosjektet ca 700 kr.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
35 minutes ago, elgen said:

Bra jobba!!

Det var faktisk noe sådan jeg forestillet meg, kanskje med litt slakere materialer, gjerne ask eller eik, men man tar jo fra "lageret".

Elgen

Materialene er egentlig helt greie dimensjoner, som du kan se har jeg lagt bunnstokkene på høykant med vilje slik at jeg kommer litt høyere opp. 😁

 

Selv om jeg gjerne skulle hatt noe som så litt bedre ut. Men på en annen måte er det praktisk med tanke på at jeg kommer til å bygge litt videre på dem og at det er lett å få tak i mer furu cuimp hvis jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 5.9.2024 den 5.20):

Materialene er egentlig helt greie dimensjoner, som du kan se har jeg lagt bunnstokkene på høykant med vilje slik at jeg kommer litt høyere opp. 😁

Stadig: Bra jobba! Jeg fryktet litt høyt tyngdepunkt i kanoen, men hvis du ønsker å sitte høyere er det jo bra! Sikkert meget stødig kano.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, elgen said:

Stadig: Bra jobba! Jeg fryktet litt høyt tyngdepunkt i kanoen, men hvis du ønsker å sitte høyere er det jo bra! Sikkert meget stødig kano.

Elgen 

Det er jo en reel bekymring, men som jeg nevnte er den veldig stabil. Den er stabil nok til at jeg kan stå i den og fiske, men ikke stabil nok til at det er komfortabelt å stå i den.. :P Og blir det mye bølger så har jeg uansett muligheten til å sette meg i det andre setet eller å ta bort stolen. :

Men i rolige forhold når jeg skal fiske, så er det en veldig komfortabel posisjon å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (11 timer siden):

Stadig: Bra jobba! Jeg fryktet litt høyt tyngdepunkt i kanoen, men hvis du ønsker å sitte høyere er det jo bra! Sikkert meget stødig kano.

Elgen 

Enig. Kjente vippepunktet i magen der... ;-)

 

Hilsen en som har padlet kanon i ca 50 år og til og med bygget noen få. Personlig sitter jeg helst på boken i bunnen av kanoen. Har ikke noe til overs for "knepadlesetene" til Ally engang.

 

Er det kjøl på kanoen? Det hjelper erfaringsmessig betraktelig også for sidestabilitet rulle. Ellers tenker jeg at høyt tyngdepunkt ikke er for alle, men eier og ombygger av denne spesifikke kanoen er antakelig den som best kan vurdere egen ferdighet og erfaring opp mot kanoens egenskaper...

 

På generell basis ville jeg ikke anbefalt å flytte tyngdepunktet så mye opp på en kano for noen uten mye erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Enig. Kjente vippepunktet i magen der... ;-)

 

Hilsen en som har padlet kanon i ca 50 år og til og med bygget noen få. Personlig sitter jeg helst på boken i bunnen av kanoen. Har ikke noe til overs for "knepadlesetene" til Ally engang.

 

Er det kjøl på kanoen? Det hjelper erfaringsmessig betraktelig også for sidestabilitet rulle. Ellers tenker jeg at høyt tyngdepunkt ikke er for alle, men eier og ombygger av denne spesifikke kanoen er antakelig den som best kan vurdere egen ferdighet og erfaring opp mot kanoens egenskaper...

 

På generell basis ville jeg ikke anbefalt å flytte tyngdepunktet så mye opp på en kano for noen uten mye erfaring...

 

Aluminiumskano, 96,5cm bred, ekstra flotører på kanten, flat bunn, og ikke bare en kjøl, men 3.. :) 

 

image.png.0e98ca268326ec7a31bfef6a4b820462.png

Den er faktisk såpass stabil at jeg kan stå i den, men blir da sliten etter en stund. Bildet er av en godt brukt kano av samme type som min som viser kjølene.

Kan på generelt grunnlag si at denne kanoen blir veldig annerledes fra det meste annet i markedet, og en av de mest stabile du kan få kjøpt i det hele tatt. Mange kanopadlere vil beskrive det som den dårligste kanoen de har brukt i sitt liv, mens jegere og fiskere ofte beskriver det som den beste kanoen som noensinne er laget.. 😛 Siden jeg tilhører gruppen fiskere så passer den mitt bruk.

Har til nå kun brukt den på elv, hvor det ikke har vert noen store bølger i det hele tatt. Så hvis jeg skal bruke den på steder hvor bølgene blir store så vil nok stolen revurderes fortløpende, man inntil videre har den kun gitt god komfort og en svært god posisjon med tanke på fiske. :) Og så har man jo alltids muligheten til å bytte posisjon hvis det skulle bli mye bølger. Feks så tar det meg i underkant av et minutt og å ta bort setet slik at jeg kan sitte uten det (mens jeg sitter i båten), eventuelt så kan jeg sette meg på gulvet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.