Gå til innhold
  • Bli medlem

Mordor (Hallingskarvet) på langs en sensommerhelg


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin turrapport.

Hvordan var slitasjen på skoene? Jeg var i området en gang ca 1 uke, og mine lærsko var klare for å kastes etter turen.
Skal sies at skoene ikke var nye, men på områder med mer vegetasjon som f.eks Ryfylke- eller Setesdalsheiene så hadde nok disse skoene som overlevede 1 uke i Hallingskarvet nok holdt et par år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (24 minutter siden):

Fin turrapport.

Hvordan var slitasjen på skoene? Jeg var i området en gang ca 1 uke, og mine lærsko var klare for å kastes etter turen.
Skal sies at skoene ikke var nye, men på områder med mer vegetasjon som f.eks Ryfylke- eller Setesdalsheiene så hadde nok disse skoene som overlevede 1 uke i Hallingskarvet nok holdt et par år til.

Takk! En del av de mykere delene i front og bak på skoene er blitt ganske røffe nå, og mønsteret under er også ganske tydelig slitt (men en del igjen altså). Limingen av noe av materialet på ene skoen er gått opp, men dette så jeg tegn til før turen til og med, så det tror jeg at jeg blir å klage på. Ikke at det gjør så utrolig mye, siden skoene er alt annet enn vanntette uansett (noe som er meningen).

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sliten av føttene av å lese, kjente følelse av ømme føtter komme snikende. Skummelt når man kommer ut i slikt terreng med uegnet fottøy. Har endel Altra sko til løping i terreng, fungerer ypperlig til det men føler meg litt naken når sekken er på. Jeg har fort 5 kg tyngre sekk en deg da, så velger alltid høyere og mer solide støvler til vandring. Men er såklart deiligere med lettere sko. Flott og sprekt gjort hvertfall, takk for en underholdene turrapport med fine bilder og skildringer 😊

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for snasen turrapport. Utrolig kul tur. Det må ha vært som å gå i en annen verden.... Har selv tenkt jeg skulle prøve denne turen en stund. Det er nok en tur som er avhengig av godvær. Hvordan var tilgangen på drikkevann?

Jeg har forresten vært på Folardskardnuten. Det går en nedlagt dnt-sti til lordehytta rett sør for vann 1603. Du kan fortsatt se merkingen, og den opplevdes ikke bratt og luftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (15 minutter siden):

Takk for snasen turrapport. Utrolig kul tur. Det må ha vært som å gå i en annen verden.... Har selv tenkt jeg skulle prøve denne turen en stund. Det er nok en tur som er avhengig av godvær. Hvordan var tilgangen på drikkevann?

Jeg har forresten vært på Folardskardnuten. Det går en nedlagt dnt-sti til lordehytta rett sør for vann 1603. Du kan fortsatt se merkingen, og den opplevdes ikke bratt og luftig.

Definitivt avhengig av godvær vil jeg si, ja. Drikkevann var det egentlig nok av. Det var nok av bekker eller små vann som var fint drikkbare. Jeg kjørte vannet fra de stillestående vannene (ikke brevann) igjennom filter for å være sikker, men det rennende vannet fra berget drakk jeg direkte. Grunnen til at jeg gikk litt tom for vann siste dagen var egentlig bare fordi jeg ikke tenkte det nødvendig å fylle på de tidlige punktene jeg hadde sjansen, og plutselig ble det veldig varmt og jeg veldig tørst :D

I følge Virrma sin tråd fra samme tur skulle det vært noen varder på vei ned til Lordehytta, men jeg så ikke disse fra retningen jeg kom fra. Sør for 1603 gir mening, og jeg prøvde å se nedenifra hvordan det kunne vært en bedre vei opp/ned, men det er et bratt parti relativt tidlig nededinfra som jeg ikke helt klarte å se som mulig å gå opp fra avstand - Men jeg tror på at det må være en bedre rute enn jeg tok, for den var ikke god :D

Jeg gikk noe sånn som dette, altså fulgte oversiden av snøen nordøstoverm for så å åle meg ned berget videre.

image.thumb.png.ba16338a1b86ac9d16f55adacae5b36f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshot_20240903-220142.thumb.png.c592204557aec1fadd4e0fa22c029c0b.png

Den gamle dnt stien er fortsatt merket på mapant. På litt avstand virket det det nesten utrolig at det skulle være farbar vei opp, men når jeg og bror min kom nærmere og begynte oppstigningen mot toppen, så vi restene etter røde T. Spesielt en renne til venstre for den store fonna over vannet var det viktig å treffe. Og selvsagt blir det lettere å gå ned etter at vi fant en god vei opp.

Men gratulerer, @sneakyowl, du er nå en sterk kandidat til VM i steinrøys🥸

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport! Det er mye stein oppi der ja. Har jakta i området (dog ikke helt oppe på ryggen), og jeg går ikke uten stive jaktstøvler i sånt terreng. De er tunge, men de skåner føttene og er en trygget (for meg i alle fall) mot overtråkk. 

Så du forresten noe rype? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (12 timer siden):

Screenshot_20240903-220142.thumb.png.c592204557aec1fadd4e0fa22c029c0b.png

Den gamle dnt stien er fortsatt merket på mapant. På litt avstand virket det det nesten utrolig at det skulle være farbar vei opp, men når jeg og bror min kom nærmere og begynte oppstigningen mot toppen, så vi restene etter røde T. Spesielt en renne til venstre for den store fonna over vannet var det viktig å treffe. Og selvsagt blir det lettere å gå ned etter at vi fant en god vei opp.

Men gratulerer, @sneakyowl, du er nå en sterk kandidat til VM i steinrøys🥸

Konge å få sett det i kartform! VM i steinrøys streifet tankene opptil flere ganger på turen :D

 

Lompa skrev (23 minutter siden):

Fin turrapport! Det er mye stein oppi der ja. Har jakta i området (dog ikke helt oppe på ryggen), og jeg går ikke uten stive jaktstøvler i sånt terreng. De er tunge, men de skåner føttene og er en trygget (for meg i alle fall) mot overtråkk. 

Så du forresten noe rype? 

Ingen rype sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png

Her er et utsnitt fra mitt spor fra Folarskardnuten ned til Lordehytta for et par uker siden. Sporet følger vardingen helt til det flater ut neddi skaret, der mista jeg vardene og gikk bort til vatnet og fant DNTløypa. Det er helt kurrent å gå vardet løype, et lite parti med litt klyving. Jeg traff noen lokalkjente som brukte å gå opp om vinteren og snakket om at de gikk opp litt mer mot vest  fra 1603-vannet for å få en "slakere" skitur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.