Gå til innhold
  • Bli medlem

Ovn til Varanger 8-10 lavvo


Pinealforest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått meg en Varanger 8-10 lavvo og planen var å finne en ovn etterhvert som ikke er altfor tung. Men, lavvoen er jo 3 meter høy og pipa skal ut helt på toppen.
Hvor lang pipe må jeg egentlig ha ? Skjønt at utløpet på pipa må være et godt stykke over lavvoen for å unngå glør som regner ned på duken.

Og siden pipa skal stikke ut på toppen av lavvoen må jeg ha noe beskyttelse rundt for å ikke smelte duken. Kan jeg skru fast noe beskyttelse som denne rundt en rullbar pipe ? Eller hvordan ellers kan jeg løse det problemet ?
image.png.a6236f821b490424603d339e7ea995df.png

 

Trodde ikke dette skulle være så vrient å finne ut av :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du kjøper f.eks Helsport sin ovn så følger det med et rør med større diameter som skal utenpå pipa der den passerer forbi stoff i toppen. Men den er ikke lett den innen altså. Men jeg har brukt den myyyye i lavvo. Sikkert brent minst tilsvarende 50 sekker ved i den...

 

Til de aller fleste lette titanovner ville jeg istedet anbefalt kortere pipe og utføring på siden "american style hot tent". Rett og slett fordi du ikke får lang nok lett titanpipe.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Espen Ørud said:

Dersom du kjøper f.eks Helsport sin ovn så følger det med et rør med større diameter som skal utenpå pipa der den passerer forbi stoff i toppen. Men den er ikke lett den innen altså. Men jeg har brukt den myyyye i lavvo. Sikkert brent minst tilsvarende 50 sekker ved i den...

 

Til de aller fleste lette titanovner ville jeg istedet anbefalt kortere pipe og utføring på siden "american style hot tent". Rett og slett fordi du ikke får lang nok lett titanpipe.

 

 

 

 

Takk for svar ! Hadde håpet å unngå helsport sin pga vekt. Hvis jeg skal ha utføring på siden da må jeg vel lage et hull i lavvoen selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Noen foretrekker dette, andre ikke, men du får kjøpt sett for å lage utgang på siden eller du kan forespørrre hos noen av de som syr/reparerer telt om de kan sette i. 

 

Jeg har både en 6-8 og 10-12 og bruker Helsport sin og utgang i toppen som "vanlig". Legger igjen en rørdel hjemme når det er den lille lavvoen på tur...

 

https://www.instagram.com/p/CxqEqhiNPhf/?igsh=MWR5dmE4M2xpNzg1bA==

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.