Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun vs Fiber


Anbefalte innlegg

Gabs88 skrev (24 minutter siden):

Mitt inntrykk er at nesten alle velger dun.

Ja, inntil man har sovet i våt dunpose😉 Ellers helt korrekt: Dun varmer mest i forhold til vekt og fyller minst. Ajungilak fremstillet for år tilbake en sovepose med dun på toppen og fiber i ryggen. Ikke helt dumt mht til fukt fra bakken og at dunryggen kanskje komprimeres nesten helt. Bra liggeunderlag er derfor viktig.

Hvis vintersovepose, så kanskje: - ja, takk begge deler - med et 2-posesystem: Dunpose innerst og fiberpose ytterst, mest utsatt for kondens mv. Elginnen har sådan og forsvinner der inntil neste dag.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun for 99% av turfolk er det mest fornuftige. Kanskje der du merker det mest er på hvor lite plass det tar i sekken i forhold til fiberpose av samme temperaturrating. For ekstreme miljøer som er både veldig kalde og fuktige begynner fiber å ha noen åpenbare fordeler, men så lenge du bruker sunn fornuft er dun plenty på vintertid også, gjerne med en tynn fiberpose utenpå, som elgen over nevner.

Jeg har en liten teori om at dunposer generelt er mer romslige også, siden de av natur er ment for å ha nok rom til å la dunen spenste seg opp uten å bli komprimert. Fiberposer har ikke helt den samme karakteristikken, og jeg har enda til gode å ligge i en fibersovepose som er like god og romslig som dunposene mine, desverre. Det har sikkert noe med å gjøre at både volum og vekt ville blitt ENDA høyere for å matche samme størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun er deilig, varmt, og pakker sammen veldig kompakt. Minuset er faren for fukt i enkelte tilfeller, og at de krever litt mer omsorg mht lagring og forsiktighet med bruk. En rift er verre i en dunpose, og den må helst ligge i den store oppbevaringsposen når den ikke er i bruk for at dunet ikke skal klumpe seg og miste spenst. Dunpose passer for de aller fleste om man bare tar disse enkle forholdsreglene.

Min oppfordring er å ikke kjøpe det aller billigste, og sjekk at produsenten tar hensyn til dyrevelferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske25 skrev (15 timer siden):

Eller har fiber blitt så bra at det kan vurderes? 

Ser på YT at fiber begynner å bli populært i boblejakker (synthetic jackets) igjen, kanskje først og fremst blant veganere. Det kan se ut til at primaloft, coreloft og andre materialer blir forbedret med tanke på isolasjon/vekt stadig vekk, men vet ikke om dette noen gang vil tas i bruk i soveposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fiber hele året fra + 30 om sommeren til nesten -30 om vinteren. (Persen er vel -28).

 

Fungerer helt fantastisk, er litt tyngre og tar litt mer plass, men du kan bygge samme type karakter ved å velge dunpose og legge noen ekstra steiner i sekken...

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (4 timer siden):

Ser på YT at fiber begynner å bli populært i boblejakker (synthetic jackets) igjen, kanskje først og fremst blant veganere. Det kan se ut til at primaloft, coreloft og andre materialer blir forbedret med tanke på isolasjon/vekt stadig vekk, men vet ikke om dette noen gang vil tas i bruk i soveposer. 

Jakker blir noe litt annet enn soveposer. I alle fall for folk som svetter like mye som meg.. Sånne tynnere isolasjonsjakker til turbruk kan jeg ikke bruke dun til. Særlig om den skal under skalljakka i vått vær. Dun blir padde flatt på skuldrene og ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex syntet fungerer fint i jakke og overpose/quilt, men foretrekker dunpose som hovedpose både sommer og vinter. Apex og annen luftig lett syntetisk isolasjon, og sikkkert tyngre typer og, har betydelig kortere levetid enn dun hvis det utsettes for gjentatt komprimering. Et dunprodukt kommer som oftest til seg igjen etter en vask, og i verste fall kan man fylle på dun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer med telt.

Scenario 1: sommerturer, STS Traveller dunpose. Praktisk, kan brukes som dyne, justeres til dyne med fotbox, pose med åpen bunn, eller som vanlig sovepose (uten krave).

Scenario 2: vår og høst, 3 sesongs Norheim dunpose.

Scenario 3: Vinter, RAB Ascent 1100 dunpose. På turer fra 4-10 dager har jeg med ei usb vifte for å skape litt luft gjennomstrømming. Exped underlag og reinskinn.

Scenario 4: Vinter, RAB Ascent 1100 dunpose. Hot tent (titanium ovn). Exped underlag og reinskinn.

 

Turer uten telt, med bål og tarp.

kalde turer tidlig vår, sen høst og vinter, en eldre vinterpose i fiber fra Helsport (har en del lapper etter gnister fra uttalige bål, men fungerer helt fint). Skumunderlag og reinskinn.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om Falkeberg. Det betyr ikke at det er dårlig, bare at det er nytt. Alle merker starter jo en gang.

Selv hadde jeg valgt sovepose fra de etablerte merkene som har vist at de kan levere kvalitet over lang tid.

Dun vs syntetisk? Ja, takk begge deler.
Begge deler har sine fordeler og ulemper som du også ser flere andre har poengtert her. Hvor mye man svetter, ventilasjon i telt, om man har sovepose inne i et regntett trekk som kanskje ikke puster så bra og ikke minst værmeldingen spiller inn.

Selv har jeg gjennom årene endt opp med en liten miks av disse som til sammen dekker turer sommer, høst, vår og vinter under de fleste forhold.

Du sier ikke noe om hva du har tenkt å bruke soveposen til og det vil være en avgjørende faktor for anbefaling. Sove under åpen himmel sommerstid? Telttur vår og høst? Vinterturer? Helgeturer, ukesturer eller Norge på Langs? Hyttetur?
På samme vis så er det nyttig å vite om dette er sovepose nummer 1 eller nummer 4.
Så lenge produktene har så forskjellige egenskaper så synes jeg det er vanskelig å komme med et godt råd om hva man skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ørretfiske25 said:

Takker for alle svar. Hva tenker dere om denne? Dun impregnert med DWR, som gjør at den skal tåle mere fukt... 

 

https://www.hektapatur.no/vare-merker/falkeberg/falkeberg-soveposer/falkeberg-peak-8000-32867

Marmot får man ofte bra poser til fin pris, Helium har blitt solgt billig og er en knall pose. Har en kompis som prøvde seg på en Falkeberg, han frøs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 timer siden):

Marmot får man ofte bra poser til fin pris, Helium har blitt solgt billig og er en knall pose. Har en kompis som prøvde seg på en Falkeberg, han frøs. 

Har sett på Marmot, likte godt at man har egen åpning til armene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.