Gå til innhold
  • Bli medlem

Robust fjellbukse


eyatil

Anbefalte innlegg

Hei! har oppe til vurdering ny fjellbukse, og da mener jeg FJELLbukse! Jeg går mye på rypejakt i toppfjellet, og er mye i terreng med stein og røft underlag

Har tidligere brukt i kanskje 10 år, en Arcteryx Gamma klatrebukse med forsterkning i ankelregion, rumpe og kner. Men denne buksen begynner å bli sliten.

Har forresten også Brynje Adventure, Fjallreven KEB, men disse synes jeg tåler for lite vann ift. jaktturer!

Noen som har noen anbefalinger? Har sett litt på Mountain Equipment Trojan og Norrøna flex1 rescue, men har lite kjennskap til disse!

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha noe vanntett ville jeg ha sett på jaktklær i stedet for spesifikt fjellbukser. Feks Norrøna Recon Gore Tex Pro Pants. https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/recon/recon-gore-tex-pro-jakt-bukse/?color=3430

 

Gore-Tex Pro Shell er veldig solide greier.

 

Selv liker jeg veldig godt mine Bergans Hogna 3L bukser, billigere enn Norrøna og støysvake med god ventilasjon i siden i tilfelle det blir varmt. Men de er ikke så solide som Gore Tex Pro Shell er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre arcteryx gamma mx og sv hadde polartec membran som var delvis perforert for å «puste» bedre enn ett sammenhengende membran. Nyere utgaver av gamma bruker vel proprietære tekstiler uten noe membran, så forventningene dine til pusteevne og vanntetthet vil nok avhenge litt av hva du faktisk har fra før. ME Trojan har windstopper membran og vil oppleves nesten like tett som en regnbukse. Norrøna flex 1 er vel mye forskjellig, men alle variantene er vel uten membran. 
 

Har du vurdert hybridbukse? Jeg har hatt litt variabel erfaring med slike, men den jeg har nå funker bra. Det er ei Bergansbukse med vanntett membranstoff på utsatte områder (nederst på beina, rumpa osv.). For meg funker det veldig bra på jakt. Fukt fra høyt gress og lyng stoppes greit av membranstoffet mens resten av buksa puster bra nok til at jeg ikke drukner i svette. Regnskurer går også greit, men for vedvarende regn er nok en regnbukse bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.