Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindskjerm - utskilt fra Hvilke brennere for turbruk har du i samlingen din?


Anbefalte innlegg

Ringperm skrev (11 minutter siden):

Her var det mye gøy å lese, så jeg får bidra med det jeg kan:

Starter det hele med en 20 år gammel primus gassbrenner med slange. Denne bruker 13-14 min for å varme opp en liter vann og har derfor mer eller mindre kassert denne og vurderer mer moderne alternativ.

Biltema toppmontert gassbrenner som ble kjøpt inn på impuls. Den overrasket såpass positivt at det bidro til at Primusbrenneren ble pensjonert.
 - Vurderes erstattes med noe Soto eller MRS, uten at det nødvendigvis er en god ide

Bushboks kvistbrenner – Liker tanken, men er ikke overbevist om at dette er mer enn en kuriositet for en som bor der alt er vått

Trangia Mini – Fin fin løsning, men føler den trenger egen vindskjerm for å fungere optimalt, og da blir den fort kassert til fordel for:

Trangia 27-3

Trangia 25-something (arvegods, men for stor for mitt bruk)

Har noen Esbit greier, men den er så liten at jeg ikke finner den lenger. Markedet flommer heller ikke over med Esbit brenseltabeletter

Vurderer Firebox gassbrenner når Speidersport får denne på lager igjen. Liker den der åpen flamme løsningen denne har og skal kunne kombineres med Trangia stormkjøkkenet.

Vurderer også Trangia Triangel, av grunner som er ukjent for meg.

Mitt største «dilemma» er hva jeg skal ta med meg til enhver tid. Det blir ofte til at jeg tar med både pose og sekk, noe som nok er urutinert av meg.

Til slutt kan jeg jo ta med en Primus stormlighter i samlingen. Veldig grei å ha hvis jeg skal grille meg litt tutfisk ala Marve

Hvis du er fan af trangia mini, så har jeg denne vindskærm som passer fint til, og den kan være inde i sættet når det er pakket sammen.

https://backpackinglight.se/varumarken/vargo/vargo-aluminum-windscreen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Jeg synes denne fungerer utmerket. Har brukt den til mange forskjellige brennere.

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140

Takk, denne har jeg faktisk. Den ser ut som om den er dobbelt så høy som den fra Vargo, med de fordeler og ulemper det medfører. 

Fordelen er jo mer vindbeskyttelse, men jeg synes den er litt "flimsy" og ustødig. Og det er den kombinasjonen som fikk meg til å kjøpe 27-3 for bedre og mer stødig vindbeskyttelse.
Det var iallefall det som var tanken :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brette-vindskjermer kommer i litt forskjellige høyder. Det er også forskjell på hvor mange "plater" de består av, som igjen gir forskjell på omkretsen de dekker.

Så det skal være mulig å finne en som passer til forskjellige brenneroppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har MSR pocket rocket dl och använder mest i abside men fungerar om du sätter kök med stenar runt om ev i en liten grop eller bakom en stor sten i lä.

Har en högre än biltema men väger ju 2-300 gr så anv ej och kan bli för varmt för justering av lågan med toppbrännare med slang bättre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden lagde vi noen av tynne alu-plater.  (trykkeriplater fra offset-trykkeri)

Funker bra, og rulles greit rundt brenselsflaska.  Kan sikkert lages av aluminium fra en stor engangsgrill også.

Har du brenner med tanken innenfor vindskjermen så får du en flott bombe som først eksploderer når du tror at alt gikk bra av likevel. 

vindskjerm_en.pdf

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg disse bretteskjermene er for vaglete og lett blir blåst over ende (man bruker den jo når det er vind, eller?).

Etter at det fulgte med en vindskjerm av tykk aluminiumsfolie med et bruktkjøp på finn som jeg dermed fikk testet har jeg gått helt og holdent over til dette. Jeg mener det er MSR sin jeg har, men her finnes det flere merker og de fleste er betydelig billigere enn MSR sin. Jeg har også laget vindskjerm selv av aluminiumsformer, slike som det kommer matvarer i. Det største av disse er store nok til at man kan klippe ut ei fin remse til vindskjerm. Man får vel også kjøpt slike former på flere matbutikker mener jeg å ha sett.

Jeg synes aluminiumen holder greit til tross for at jeg bretter dem sammen når de pakkes. Jeg har til gode å ha måttet kaste en fordi den gikk av, og da snakker vi flere års bruk. Man kan også rulle den rundt noe i stedet for å brette om man er redd for at den skal gå i stykker over tid.

My two cents.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.