Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil el sykkel bli forbudt?


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse
Droppen skrev (21 minutter siden):

Veldig bra film, blir jo oppgitt av hele greia. Bare å melde seg inn i NOTS for de som liker å sykle på sti enten det er analog eller el

Ja, jeg kjenner jeg blir så forbanna av byråkratiet og måten de håndterer saker som dette, på like linje med alt annet i samfunnet? Man kan jo stille seg spørsmålet hva i alle dager er det vi holder på med? 

 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

Kjenner jeg blir oppgitt og forbanna over enda mer slitasje og unødvendig spor på stier og ellers i naturen. Ikke minst ut av det blå bli ropt på: "Øiii, ut av stien." El sykkel er i min verden bare en liten el moped. Opprett egne treningsområder. Det skal gå sakte på tur. Bruk beina, det er sunt.

Vi får være enig om å være uenig tror jeg 😂

  • Liker 1
  • Forvirret 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsykkel var regnet som motorkjøretøy fram til 2017 og ble først da sidestillet med vanlig sykkel med visse unntak. Grunneier kan for eksempel forby bruk av elsykkel på sin eiendom og det er også en god del områder der det er og har vært forbudt. Jeg får litt inntrykk i videoen om at forbud er noe nytt, men det er det altså ikke. Det som er nytt er at det ble noe frislipp i 2017, indirekte ved at elsykkel (med visse krav) ble sidestillet med vanlig sykkel, men det har hele tiden vært mulighet for å forby bruk på egen eiendom (med mindre det er åpent for vanlig biltrafikk) og i området der man ikke ønsker trafikk med elsykkel. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden fra regjeringen.no kan kanskje indikere hvor komplekst dagens regelverk for bruk av el-sykkel er og at det muligens kan være fornuftig med en liten opprydding (merk også at elsykkel ikke omfattes av allemannsretten slik det er i dag, og heller ikke er helt likestillet med vanlig tråsykkel i alle de andre lovene men må forholde seg til som el-syklist):

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-11-l-20182019/id2618254/?ch=4&utm_source=perplexity

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wegerle skrev (7 timer siden):

Typisk. Bare å herpe naturen for parkeringsplass, tilfeldige lagerbygg, hytter og alt annet. 44 000 ganger på 5 år. 

 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nrk-avslorer_-44.000-inngrep-i-norsk-natur-pa-fem-ar-1.16573560

Men neida, sykle på sti. Der går grensa. 

Ja, det er motorisert ferdsel i utmark må du vite! Da er du kriminell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (12 timer siden):

Kjenner jeg blir oppgitt og forbanna over enda mer slitasje og unødvendig spor på stier og ellers i naturen. Ikke minst ut av det blå bli ropt på: "Øiii, ut av stien." El sykkel er i min verden bare en liten el moped. Opprett egne treningsområder. Det skal gå sakte på tur. Bruk beina, det er sunt.

Ganske forskjellig fra mine erfaringer både som turgåer, jogger og syklist i skogen. Har til gode å møte en syklist på sti som ikke tar hensyn enten jeg kommer til fots eller på sykkel. Dette opplever jeg kun på grus- og asfaltveier.

Jeg synes det er merkelig at folk har behov for å begrense andres opplevelser på bakgrunn av ting de ikke liker å gjøre selv. 

  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne danne seg en mening om hva saken gjelder og hvilke vurderinger som er foretatt kan det muligens være av interesse å lese utvalgets vurderinger og konklusjon. Elsykkel omtales i kapittel 24:

https://www.regjeringen.no/contentassets/6643b7714a0f45b3837e6e014599116e/no/pdfs/nou202420240010000dddpdfs.pdf

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 hours ago, Droppen said:

Ganske forskjellig fra mine erfaringer både som turgåer, jogger og syklist i skogen. Har til gode å møte en syklist på sti som ikke tar hensyn enten jeg kommer til fots eller på sykkel. Dette opplever jeg kun på grus- og asfaltveier.

Jeg synes det er merkelig at folk har behov for å begrense andres opplevelser på bakgrunn av ting de ikke liker å gjøre selv. 

Jeg liker elsykling på sti, men lar være fordi det er for enkelt og gir for mye slitasje. Jeg kan gjøre samme turen, til samme vannet ti ganger på sykkelen med samme energien som jeg bruker en tur til fots. Klart det er et  problem.

Norsk natur trenger ikke dette.

Det handler ikke om å begrense andres gleder, det handler om å begrense ansvarløs atferd.

  • Liker 5
  • Takk 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (1 time siden):

 

Jeg liker elsykling på sti, men lar være fordi det er for enkelt og gir for mye slitasje. Jeg kan gjøre samme turen, til samme vannet ti ganger på sykkelen med samme energien som jeg bruker en tur til fots. Klart det er et  problem.

Norsk natur trenger ikke dette.

Det handler ikke om å begrense andres gleder, det handler om å begrense ansvarløs atferd.

Vis gjerne til forskning eller studier som viser til at el sykkel sliter mer på sti enn vanlig sykkel eller gående i naturen. Hvorfor konkluderer du med at dette er ansvarsløs atferd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Vis gjerne til forskning eller studier som viser til at el sykkel sliter mer på sti enn vanlig sykkel eller gående i naturen. Hvorfor konkluderer du med at dette er ansvarsløs atferd? 

Vi trenger ikke forskning for å forstå såpass innlysende ting. 

Jeg har ikke sagt elsykler sliter mer enn vanlige sykler. Muskeldrevne sykler bør også begrenses kraftig. Elsykler er problematisk av samme grunn som mopeder, med unntak av støy. Som jeg sa et område blir mange ganger så tilgjengelig. 

Det er er andsvarsløst fordi det er ikke å ferdes i naturen på en sporløs som mulig måte. Og tusen andre grunner. 

 

  • Liker 2
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor sammenlignbart det er, men marktrykk har mye å si. Og elsykler er tyngre. 
 

Hentet fra SVV sin lektyre om asfalt: en lastebil sliter like mye på asfalten som 200 personbiler. Dette ble skrevet før elbiler (tunge), men er nok ganske likt fortsatt. 
 

Jeg tror sykler generelt lager mye spor på stinettet. Heldigvis er det masse fine grusveier i Nordmarka, og der kan alle kose seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (2 timer siden):

Vi trenger ikke forskning for å forstå såpass innlysende ting. 

Jeg har ikke sagt elsykler sliter mer enn vanlige sykler. Muskeldrevne sykler bør også begrenses kraftig. Elsykler er problematisk av samme grunn som mopeder, med unntak av støy. Som jeg sa et område blir mange ganger så tilgjengelig. 

Det er er andsvarsløst fordi det er ikke å ferdes i naturen på en sporløs som mulig måte. Og tusen andre grunner. 

 

Jo, for en meta studie tar for seg begge sider og går grundig til verks når det kommer til mer enn bare din eller min synsing! At du er av en oppfatning som strider mot den forskning jeg har funnet beviser ikke at jeg nødvendigvis har rett! Men argumentasjonen din er dårlig og vanskelig å ta seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke snakk om at elsykkel skal bli forbudt. Det er snakk om at man skal fjerne det unntaket man la inn i motorferdselsloven for bruk av elsykkel også utenfor vei og opparbeidet turvei (altså sykling på sti). Kommune og grunneier beholder akkurat samme mulighet som de har i dag til å endre på dette hvis de ønsker det. Denne muligheten har de alltid hatt. Det at kommunene aldri har lagt inn forbud mot elsykling gir nok en pekepinn på hvordan de stiller seg og at de nok vil ønske å åpne opp der det er strør ønsker om det fra friluftslivets side)

Argumentasjon for å gi generell tillatelse i utmark kun på veier og turveier og ikke utenfor er blant annet at man ønsker å demme opp for en antatt kraftig økning i bruk av elsykkel på stier i utmark, kanskje særlig med tanke på den kraftige veksten vi har sett i friluftslivturtisme de siste årene. Når halve verden får opp øynene for at man kan sykle på elsykkel over Hardangervidda og i andre spektakulære områder av norsk natur er det kanskje litt lurt å tenke litt føre var. Moderne elsykler gjør sykling i norsk natur mye mer tilgjengelig. Det er altså ikke at de enkelte elsykkel utgjør mer slitasje på en gitt strekning enn en vanlig tråsykkel (det gjør de ikke i følge undersøkelser) , men at det potensielt fører til en mangedobling av antall sykler på den samme strekningen. Dermed øker slitasjen totalt på strekningen.

Jeg må jo spørre meg hvorfor man er så gira på at det skal være tillatt med elsykkel på stiene når man jo kan bruke en vanlig sykkel i stedet. Er det ikke nettopp fordi man da gjerne vil sykle både mer og lengre? Ja, hvorfor kjøpe en dyr elsykkel hvis en standard og mye billigere tråsykkel hadde vært like greit... (uten at jeg nå har gitt uttrykk for hva jeg skal mene, bare så det er sagt)

Jeg foreslår å lese NOUen jeg lenket til for å forstå argumentasjonen som ligger bak. Og det er altså ikke et forbud det er snakk om. Det er å fjerne litt av det eksisterende unntaket til det eksisterende forbud om motorferdsel i utmark som ligger i paragraf 2a i motorferdselforskriften (og ja, alle elsykler er og har alltid vært motorkjøretøy). Den blir da faktisk slik det opprinnelig forslaget var til dette unntaket når det ble innført i 2017. Før 2017 var det helt forbudt med elsykkel i utmark på linje med for eksempel bil, fly og motorsykkel.

MT 2 ¢

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppen skrev (11 timer siden):

Ganske forskjellig fra mine erfaringer både som turgåer, jogger og syklist i skogen. Har til gode å møte en syklist på sti som ikke tar hensyn enten jeg kommer til fots eller på sykkel.

Jeg har samme erfaring som deg. De aller fleste smiler og hilser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (2 timer siden):

Usikker på hvor sammenlignbart det er, men marktrykk har mye å si. Og elsykler er tyngre. 

Elsykler er jevnt over tyngre, men jeg som en gang veide på 120 kg var også tyngre enn en spjæling på 65 kg. Jeg kan ikke se at akkurat de få kiloene en elsykkel veier mer enn en vanlig sykkel skulle være særlig utslagsgivende for slitasjen. Derimot tror jeg nok at fler sykler mer og lengre med elsykkel.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ferdes en del på stinett der det sykles ganske mye (Gautefall og områdene rundt Norrøna Canvas), og jeg ser mer slitasje på stier der, kontra andre plasser der det for det meste kun er fottrafikk. På satelittfoto ser man dette ganske tydlig over området der det sykles rundt Norrøna Canvas, kontra der fotstiene det ikke sykles på så mye går ut av samme området, feks mot Uvdalen(Gjerstad).

Sykkelstiene går og mer på kryss og tvers, dvs de kan være lenger, enn der man kan gå til fots. Der man kan gå enkelt til fots, kommer ikke alltid syklene opp eller ned, eller forbi, så de må sykle korte eller lange omveier. En sykkel har og begge dekkene i bakken stort sett tiden, det har man ikke med føttene, da går man isåfall veldig spesielt. Bremser man med bakdekket og "sladder" seg rundt svinger osv, gjør det og mer skade enn fottrafikk. Ser og at der det gjerne er litt vann og søle, gjerne plasser med litt myr, ødelegger syklene MYE fortere og mer enn fottrafikken. Og pga har de ansvarlige for stinettet rundt Norrøna Canvas vært flinke til å bruke mye klopper og småbroer man kan sykle på for å hindre nettopp dette, og minns de er strenge på at man ikke skal sykle andre steder så det blir enda mer stier og spor...

20220730_205939.jpg.26ee39972c2a79224063e26702d6d82b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes argumentene mot slitasje er litt svake når vi samtidig tillater (i hvert fall rundt Oslo) firefelts langrennsløyper kjørt opp med gedigne dieselmaskiner, bygger hytter i alle retninger, og anlegger motorveier på kryss og tvers. Det virker da litt merkelig å begynne med det som gir aller minst slitasje? Folkehelsen til nordmenn blir dårligere og dårligere, og jeg tenker at alle verktøy som får folk ut for å oppleve naturen, er et gode for både kropp og sjel! Det at folk ferdes i naturen, skaper nettopp grunnlag for støtte til å verne den! Spesielt unge er den demografien som er ute i naturen minst, og ting som terrengsykling (MTB), paragliding, klatring osv. er gode verktøy for å få dem ut.

At stiene blir marginalt mer slitt, synes jeg ikke er verdens undergang, sett i kontekst av folkehelsen og den øvrige slitasjen.

Burde ikke terrengsyklister (MTB) og el-terrengsyklister være allierte i kampen mot nedbyggingen av naturen, fremfor fiender?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mener at snøskuter som kjører på snø ikke kan tillates, og de  ikke lager mer varige spor i naturen  enn en kayak på sjøen gjør, skal man ikke undres over at sykler blir forbudt.  De lager jo slitasje som nærmer seg det ett par fjellstøvler gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (54 minutter siden):

Når man mener at snøskuter som kjører på snø ikke kan tillates, og de  ikke lager mer varige spor i naturen  enn en kayak på sjøen gjør, skal man ikke undres over at sykler blir forbudt.  De lager jo slitasje som nærmer seg det ett par fjellstøvler gjør...

Der det kjøres langrennsløyper, kreves det gjerne at det er opparbeidet brede stier/veier som må vedlikeholdes for at spormaskiner skal kunne kjøre der. Langt mer inngripende og varige spor enn sykling på stier. Jeg veldig glad for at det finnes langrennsløyper på vinteren, men at det medfører langt større inngrep i naturen enn sykling på sti er det vel liten tvil om.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Robinson said:

Når man mener at snøskuter som kjører på snø ikke kan tillates, og de  ikke lager mer varige spor i naturen  enn en kayak på sjøen gjør, skal man ikke undres over at sykler blir forbudt.  De lager jo slitasje som nærmer seg det ett par fjellstøvler gjør...

argumentet imot snøskuter er vell at de kan fritt ferdes uten noe sti og langt langt inn i fjellheimen hvor fks villrein bor i 40-50kmt på flatt terreng.
det er jo noe helt annet enn emtb, du trenger tross alt en sti som allerede er etablert for å kunne kjøre der og hastighenten på flat mark eller oppoverbakke er jo sjeldent mere enn 15kmt. agrumentene imot snøskuter dreier seg jo i hovedsak ikke om slitasje.

og igjen at stiene blir marginalt mer slitt, synes jeg ikke er verdens undergang, sett i kontekst av folkehelsen og den generelle slitasjen/utbyggingen av utmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.