Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til polarbrød og smøreost


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Vi har nå blitt temmelig lei polarbrød med div smøreost til frokost og mellommåltider på tur. Noen som har forslag til noe like enkelt og raskt? Tenkt som rask og god mat under vandring (ikke i camp). Mottar med takk forslag til alternativer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt smøreost så funker det 2 sesonger til ;-) . Her har vi brukt mye suppe, rett i en 0,5l titankopp og varmet som kjappest, men det er IKKE like kjapt og enkelt selvsagt, men veldig fin variasjon. Noen ganger som kombinasjon med polarbrød også...

 

image.thumb.png.7814d8542b2c9e8c8be19a0b661e63bb.png

Ellers så går det veldig mye i tørket banan og tørket reinsdyrhjerte i løpet av dagen: 

image.png.90a36ab9b2677e53f041bf96bd327f10.png

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød/kjeks og spekepølse. Jeg bruker litt tubeost i tillegg for å lime pølsebitene fast. Kan både ha pølsesnabb som jeg skjærer med lommekniv eller ferdig oppskjært.

Ellers har jeg nøttemix, tørket frukt og energibarer til påfyll under vandringen. 

Endret av Bjellesau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt frokostblanding eller din egen blanding iblandet tørrmelk, kanskje også litt sukker hvis du vil, i en lett tilgjengelig pose i sekken. Hiv i koppen når pause ved bekk/vann, rør med ei skjei. Helt supert.

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tortilla Wraps, i en størrelse som passer til stekpannen/gryta. (Holder seg godt og lider ikke samme skjebne som Polarbrød når de klemmes i bunn av sekk/pose.) Et par dråper olje i pannen/gryta, et lite minutt på hver side. Spiser både i  camp, og lager noen som jeg pakker til lunsj underveis. Kan også spise de "as is" ut av pakken om man ikke har annen mulighet (inneholder noe "hevingsmiddel", men har ikke kjent noe spesielt ubehag/luft i mage etter å ha spist de "rå"). Pålegg as you please. For meg går det i tube- eller smøreost (som du sier du er lei) nugatti på tube, honning på små plastflasker, kaviar og majones på tube.

Som "veia-mat" på fottur bruker jeg også å ha en "beholder" festet på hoftebeltet (for eks en flaskeholder, eller en sånn pose som klatrerer bruker til kalk) som jeg fyller med nøtter/peanøtter og biter av spekepølse/annen spekemat som jeg "gnafser" i meg i pauser og under veis.  En spekpølsesnabb som jeg skjærer biter av ved behov er også ofte med. Bruker også å steke opp bacon-terninger som jeg først tørker (så godt det lar seg gjøre) og pakker i små  posjonsposer. Spiser både undeveis, men bruker de også som tilsetning til div. posemat (middager).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere pålegg en smøreost som holder lenge på tur. Fenalår er et eksempel, kuvertpakniger med leverpostei eller makrell i tomat er to andre eksempler. Syltetøy også. Ta en runde i en velasortert matbutikk, så finner du mer.

Når det gjelder brødmat har det jo litt å si hvor lang turen er. Det går helt greit med grovbrød opptil ei uke hvis du passer på å velge et som er litt saftig og ikke tørker ut så lett. Det beste er å bake selv. Eltefrie brød pleier å være et bra alternativ, og et brød der man erstatter en god del av melet med moste kokte poteter ("potetbrød", en del arbeid, men veldig saftig og godt).

På lengre turer er lefser, lomper og tilsvarende mulige alternativer, og selvfølgelig knekkebrød og kjeks.

Har du vakuumpakker med mulighet for manuell betjening vil også det kunne forlenge varigheten av myke bakevarer. Man suger da ut luften til rett før det punktet hvor ting begynner å klemmes flatt. Selv har jeg brukt det på polarbrød med veldig bra resultat. Det virket nærmest helt ferskt selv etter mer enn ei uke. Kanskje det er verdt å prøve på ferdig oppskjærte brødskiver (uten pålegget da).

My 2 ¢

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag får ej plats med bröd i 60L säck på tur på 12-16 d.

Kokar upp vatten häller i 2-3 dl havregryn ev kört i mixer för att minska packvolym har mjölk och torkadfrukt i år plommon men det var nog mkt vatten i dessa ändå och första dagar färsk frukt, nötter och choklad till frukost.

Oftast äter jag inget på dagen och äter middag i eller utanför tälet på kvällen.

Provade för 2 år sedan musli men blir för snabbt hungrig av det samt blir varm av gröt om kall morgon.

Sista gången med stor 90L säck hade jag bröd och digestive kex i en stor engångs plastbytta i en packsäck ovan packningen.(blir även mindre städning av tältet för oss som äter i innertältet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtter tortilla Wraps som skrevet oppover.

Veldig Enkelt , kjapt å lage kvelden før å trille de isammen med plastfolie/aluminiumsfolie så peiser du på med skinke / kylling , kesmam som smør ost litt rucolasalat og basilikumblader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint lite som (subjektivt sett) slår peanutsmør. Normal selger "real shit".. 99.6% nøtter for en slikk og ingenting.

Har ALLTID med det på tur (spiser vel ett glass i uka ellers også). 

Lompe/tortilla med peanøtsmør er fin tursnacks underveis.. eller bare gomle rett av glass/boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger tik Kornmo knekkebrød, https://www.saetre.no/product/kornmo-knekkebrod-havre-solsikke/

500 kcal pr 100g, og smaker veldig godt. Smaker også godt uten pålegg, dersom det tar slutt før knekkebrødet.
10 knekkebrød i en pakke. Men skal du ha med flere så kan du åpne pakningen og snu innholdet 90 grader, da går det 15 stk i en eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 3.9.2024 den 17.13):

Fint lite som (subjektivt sett) slår peanutsmør. Normal selger "real shit".. 99.6% nøtter for en slikk og ingenting.

Yep, peanutsmør har faktisk like høyt protein innhold ca. 20-25% som ost, som jo skal være en bra proteinkilde. Resten er fett, som er det mest energirike.

Men dett og nugatti funker dårlig i kulde, med mindre det pakkes, så man kan skjære det!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.