Gå til innhold
  • Bli medlem

Sertifikat for " desinfisert packraft"


Anbefalte innlegg

Dere som har padlet i lakseførende elv, i fiskesesongen ( om det er ekstra streng) hvilke papirer har dere hatt som bevis for at raften var desinfisert? Noen som er blitt kontrollert? Hva kan en forvente om man ikke ha bevis?

Jeg er innstilt å desinfisere raften før bruk, ingen spm, men "sertifikat"?

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange lakseelver har steder der man kan få desinfisert vadere og fiskestenger. Jeg har opplevd å få med bevis på utført desinfisering, men oftest ikke der jeg fisker. 
Man er jo sikker på ikke å bringe med seg sykdom og parasitter hvis alt utstyret har vært 100% tørt. Packraften bør derfor ligge oppblåst til det er tørt i kriker og kroker. Pakkes den sammen litt våt, forblir litt vann igjen lenge mellom bunnen og tuben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (12 minutter siden):

Mange lakseelver har steder der man kan få desinfisert vadere og fiskestenger. Jeg har opplevd å få med bevis på utført desinfisering, men oftest ikke der jeg fisker. 
Man er jo sikker på ikke å bringe med seg sykdom og parasitter hvis alt utstyret har vært 100% tørt. Packraften bør derfor ligge oppblåst til det er tørt i kriker og kroker. Pakkes den sammen litt våt, forblir litt vann igjen lenge mellom bunnen og tuben. 

Jeg la packraft alltid tørke...så det er NOK , sier du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fisket i små og store vassdrag i Nord-Norge og min erfaring sier at de större elvene kräver desinfisering ved en stasjon og du da får et sertifikat. I stort sett alle jeg vet i Finnmark krever det, og de tar godt betalt. Kan ikke huske at jeg sett at en elv har godkjennt en desinfekson fra en annen elvs stasjon. Virker mye å vare et scheme for å tjene penger. 

I Troms og Nordland er det kanske mer bare de store som har bemannede desinfeksjonsstasjoner. 

Så du må lese på hver enkelt elv. Om du ikke er laksefisker fra för blir det fort mye informasjon å innhente dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (2 timer siden):

Jeg la packraft alltid tørke...så det er NOK , sier du.

Det er nok til å hindre smitte, men jeg vet ikke om det er nok til å oppfylle krav.. Men jeg er også i tvil om at de har lov til å pålegge padlere sånt. Så lenge man har 100% tørr båt og utstyr så skal ikke smitten kunne spres, og da pålegge desinfisering for å padle vil etter min mening være et brudd på allemannsretten. Å pålegge dette for fiskerne er noe annet, da man kan sette krav til fiskere som velger å kjøpe rett til å fiske.. 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (52 minutter siden):

Det er nok til å hindre smitte, men jeg vet ikke om det er nok til å oppfylle krav.. Men jeg er også i tvil om at de har lov til å pålegge padlere sånt. Så lenge man har 100% tørr båt og utstyr så skal ikke smitten kunne spres, og da pålegge desinfisering for å padle vil etter min mening være et brudd på allemannsretten. Å pålegge dette for fiskerne er noe annet, da man kan sette krav til fiskere som velger å kjøpe rett til å fiske.. 

Interessant...det må jo i så fall finnes noe regulativer...noen på Packraft Norge dine folk sa at båten kunne inndras ( om en ikke hadde bevis) ..men jeg kan vanskelig forestille meg hvordan dette skal gjennomføres i praksis...og hvem som ha rett osv.

Tror jeg bare rense båten, la den tørke og ta en filmsnutt...så avleder jeg fiskerne ved å padle forbi naken...så får vi se...avleder i alle fall tankene fra å inndra min packraft....huff nei...spøk til side...er SKIKKELIG REDD de der laksefiskerne 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knaper skrev (10 timer siden):

Jeg har bare fisket i små og store vassdrag i Nord-Norge og min erfaring sier at de större elvene kräver desinfisering ved en stasjon og du da får et sertifikat. I stort sett alle jeg vet i Finnmark krever det, og de tar godt betalt. Kan ikke huske at jeg sett at en elv har godkjennt en desinfekson fra en annen elvs stasjon. Virker mye å vare et scheme for å tjene penger.

Utan kontroll på kvar du har dyppa utstyret i mellomtida, forstår eg godt at dei ikkje godkjenner desinfeksjon ein annan plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige regler rundt om, men ettersom jeg både kjenner til laksefiske, forpakting av vassdrag, grunneier og lokal praksis flere steder i Finnmark så forsøker jeg som kjappest:

De fleste krever desinfisering av utstyr som skal benyttes i vassdraget. Dette er gjerne forpakter satt til å administrere og kontrollere av grunneier. Det er selvsagt ikke slik at man kan se seg unntatt for reglene for f.-eks nasjonale lakseelver fordi man velger å ikke fiske/kjøpe fiskekort. Det er likevel regler om å ikke flytte vann/smitte mellom forskjellige vassdrag. Eneste sikre måte å unngå dette er ikke å overlate til hver enkelt om de vil betale 100,- for desinfisering eller si "mitt utstyr er tørt" for å unngå betaling. Det er selvsagt at noen desinfiserer utstyret og deler et bevis for at det er utført.

Så er det litt ulik praksis i forskjellige elver. Noen har praksis med å godkjenne desinfisering på annen stasjon som ikke er eldre enn x antall timer. Noen godkjenner kun desinfisering på egen stasjon. Dette er selvsagt for å eliminere muligheten for at det er benyttet i annet vassdrag i mellomtiden. Når det gjelder fiskere så aksepteres noen steder at du har desinfisering + fiskekort for forrige døgn i annet vassdrag i samme fylke/region som ikke har områder med gyro-smitte. Andre ikke så det er mye lokale varianter ute og går så sjekk med forpakter av den elven du tenker padle i. 

Det er for øvrig ganske lite stress og ikke veldig dyrt å få desinfisert utstyr på en slik stasjon INNENFOR LAKSESESONGEN. Veldig mange steder stenger disse stasjonene samtidig med laksefisket. Personlig hadde jeg en sprayflaske med Virkon S i bilen når jeg var "omreisende laksefisker" slik at jeg kunne desinfisere selv dersom man f.eks kom et sted det ikke lot seg gjøre eller det var upraktisk med åpningstider osv. Det samme ved evt annen opptreden i lakseførende vassdrag utenom fiskesesong.Det viktigste er at man sørger for at man overhodet ikke bidrar til mulighet til å spre smitte mellom vassdrag. I teorien burde dette gjelde for alle krysstrafikk mellom forskjellige vassdrag, men regelverket er mye tydeligere for lakseelver pga faren for gyro-smitte og konsekvensene dette får for laksestammene i vassdraget. 


Min konklusjon er at det ikke er spesielt dyrt å få desinfisert, men jeg opplever at laksefiskere rynker på nesen over at de må betale 100,- for desinfisering i en elv når de ankommer med vadebukse til 9990,-, snelle til 15.000,- stang til 12.800,- og har betalt 9800,- for reisen T/R i tillegg til alt det andre utstyret. 


Det er for øvrig typisk slik at smitten ikke forholder seg til om det er fiskesesong eller ikke så min i de elvene jeg kjenner til så ville jeg sørget for desinfisering + sertifikat når det er mulig og så evt ha eget utstyr til desinfisering (Vikron S, blandingsforhold + sprayflaske) utenom sesong. Kan du vise til at du faktisk har eget desinfiseringsutstyr utenom sesong og blir påtruffet da tror jeg du er på rimelig tørr grunn. Vær obs på at mange foreninger har oppsyn og kontrollarbeid pågående i elvene til langt utpå høsten. 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri har betalt mer enn 100,-, ofte har det også vært inkludert i fiskekortet. Mulig det er andre priser for de som ikke har løst fiskekort? I Saltdalselva er det selvbetjening. 

Det største aberet er når desinfeksjonsstasjonen ligger langt unna der du skal fiske. Husker ikke hvilken elv jeg var i (tror det var Reisa), men husker vi kjørte nesten en halvtime fra valdet vi skulle fiske på, ned til desinfeksjonsstasjon. Vi kom heldigvis på kvelden og fikk ordna det før vi skulle ut i elva dagen etter. 

Mattilsynet er i alle fall klar i sin sak
"Alle padlere må tørke og/eller desinfisere kajakken (vil tro dette også gjelder packraft) og annet utstyr som kommer i kontakt med vann med Virkon-S før de drar til andre elver. Hvis dette ikke blir gjort, kan elvesport i gyroinfiserte elver i Norge bli forbudt. Desinfeksjon beskytter elvene og kan sikre padleres rett til å bruke dem". 

 

Endret av ingen87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (14 minutter siden):

Jeg tror jeg aldri har betalt mer enn 100,-, ofte har det også vært inkludert i fiskekortet. Mulig det er andre priser for de som ikke har løst fiskekort? I Saltdalselva er det selvbetjening. 

Det største aberet er når desinfeksjonsstasjonen ligger langt unna der du skal fiske. Husker ikke hvilken elv jeg var i (tror det var Reisa), men husker vi kjørte nesten en halvtime fra valdet vi skulle fiske på, ned til desinfeksjonsstasjon. Vi kom heldigvis på kvelden og fikk ordna det før vi skulle ut i elva dagen etter. 

Mattilsynet er i alle fall klar i sin sak
"Alle padlere må tørke og/eller desinfisere kajakken (vil tro dette også gjelder packraft) og annet utstyr som kommer i kontakt med vann med Virkon-S før de drar til andre elver. Hvis dette ikke blir gjort, kan elvesport i gyroinfiserte elver i Norge bli forbudt. Desinfeksjon beskytter elvene og kan sikre padleres rett til å bruke dem". 

 

Reisaelva er vel stengt for fisking? men mulig det var før dem stengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er vel fort 12 år siden, så det er ei stund siden ja :D Selv om det føles som igår..

Jeg husker hvilken tur det var på, men vi starta på Senja og fiska oss til Lakselv, så var innom 10-12 lakseelver på turen. 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (23 minutter siden):

Man får kjøpt Virkon S på Felleskjøpet og sikkert andre steder også, og som Espen Ørud skriver er det jo enkelt å ha ei sprayflaske sammen med padleutstyret. 

ja, skal gjøre det...men kontaktet butikk i Alta og om dem er åpen så spanderer jeg 150 kr på desinfeksjon, slik at jeg kan padle med god samvittighet - om dem ikke åpner etter arb tiden, drar jeg med egen desinfeksjon ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en video av når du utfører desinfisering, da er det lettere for oppsyn hvis du blir stoppet . Har du utført det på en plass som gir deg sertifikat så er det jo null stress (selv om mange av dem i Finnmark bare tar betalt og ikke utfører desinfisering)

Endel oppsyn har begrenset politimyndighet, da kan de vel faktisk nekte deg og padle . I værste fall beslaglegge utstyr hvis det er skjellig grunn for smitte osv 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (5 timer siden):

Ta en video av når du utfører desinfisering, da er det lettere for oppsyn hvis du blir stoppet . Har du utført det på en plass som gir deg sertifikat så er det jo null stress (selv om mange av dem i Finnmark bare tar betalt og ikke utfører desinfisering)

Endel oppsyn har begrenset politimyndighet, da kan de vel faktisk nekte deg og padle . I værste fall beslaglegge utstyr hvis det er skjellig grunn for smitte osv 

 

Jaja...blir spennende å se om dem stopper meg midt i Alta elva og ta fra meg båten...dette blir et eventyr ...som vanlig.  Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👍Det viktigste er jo at det blir desinfisert. Om smitte overføres til et usmittet vassdrag er det en katastrofe. Så får eventuelle formaliteter komme i annen rekke.

Noe som er viktig å huske er at absolutt alt som har vært i kontakt med vann tidligere må desinfiseres/tørkes, ikke bare båten. Det gjelder padlevester, årer, klær, sko, sekker, tauverk, fiskeutstyr, vannflaska (husk å ikke fylle opp i et vassdrag og tømme det ut i et annet) osv. osv. Og man må selvsagt ikke desinfisere og skylle med vannet i vassdraget man forlater. Smitten bryr seg ikke om hvilket utstyr som overførte den. Den er bare happy for å ha funnet et nytt vassdrag å spre seg i.

My 2 ¢

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desifisering og tørking er nødvendig. 
Mattilsynet er rett myndighet.  https://www.mattilsynet.no/fisk-og-akvakultur/fiskesykdommer/gyrodactylus-salaris/hindre-spredning-av-gyro

Dere som skremmer med inndraging og politimyndighet: Hvor finner jeg forskriftene som sier at det er krav til dokumentasjon på desinfisering av padleutstyr? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fiske- og jaktoppsyn kan få begrenset politimyndighet, men den er begrenset til å kontrollere at fiskere og jegere opptrer lovlig og etter regler. Jaktoppsynet har ingen myndighet overfor fotturister i fjellet, og fiskeoppsynet har det ikke overfor folk som padler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg forsøker å søke etter informasjon virker det som at man avkreves bevis for desinfeksjon når man kjøper fiskekort. Det virket ikke som at de har klart å forestille seg at man faktisk kan tenke seg å padle med elva uten å fiske. Det er sikkert over middels interesserte fiskere (jeg har aldri møtt eller hørt om en laksefisker som ikke er en skikkelig nerdete fiskerboms) som har laget reglene. Å padle uten krok etter båten??? Hallo — kan man puste uten luft?

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (24 minutter siden):

Når jeg forsøker å søke etter informasjon virker det som at man avkreves bevis for desinfeksjon når man kjøper fiskekort. Det virket ikke som at de har klart å forestille seg at man faktisk kan tenke seg å padle med elva uten å fiske. Det er sikkert over middels interesserte fiskere (jeg har aldri møtt eller hørt om en laksefisker som ikke er en skikkelig nerdete fiskerboms) som har laget reglene. Å padle uten krok etter båten??? Hallo — kan man puste uten luft?

 

Som jeg sier...æ desinfisere etter min samvittighet og så må det holde...og så er æ klar til å slås med eventuelle interesserte fiskere eller annet 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Status fra min Alta elva tur i helga 4-8.sept:

...ingen brydde seg om jeg hadde desinfisert packraft eller ikke...ikke en gang  fiskerne jeg har vært i kontakt med oppigjennom turen. Alle virker meget avslappet og fornøyd med seg selv og fiskene de fikk.

Så vet dere det. 😉

Endret av Ellefjell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (15 timer siden):

Status fra min Alta elva tur i helga 4-8.sept:

...ingen brydde seg om jeg hadde desinfisert packraft eller ikke...ikke en gang  fiskerne jeg har vært i kontakt med oppigjennom turen. Alle virker meget avslappet og fornøyd med seg selv og fiskene de fikk.

Så vet dere det. 😉

Sikkert fordi altaelva stengte 31 august. Så alle som fisket der tyvfisket 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.