Gå til innhold
  • Bli medlem

Blyfri rifleammunisjon til 308win.


ingen87

Anbefalte innlegg

Kanskje et innlegg som passer bedre på Kammeret.no enn her på Fjellforum, men jeg synes kanskje at kammeret blir litt vel teknisk, samt en del forutinntatte holdninger.

Jeg har nå bare syv skudd igjen med Norma Oryx. Som jeg har sverget til i snart tjue år. Jeg tenker nå å gå over til blyfri jaktammunisjon, og lurer på om noen har testet noen ferdigfabrikerte patroner som vil dele gode erfaringer?

Jeg har en del kompiser som har prøvd Lapua naturalis, og vært misfornøyd. Selv har jeg har bestilt en pakke med Sako Powerhead, som får god omtale på det store internettet. Patronen kommer i både 150 og 162 grains, og anbefalingene går imot 150 grain pga økt hurtighet på kula.

Er det andre patroner man burde testa ut? 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ingen87 skrev (10 timer siden):

Kanskje et innlegg som passer bedre på Kammeret.no enn her på Fjellforum, men jeg synes kanskje at kammeret blir litt vel teknisk, samt en del forutinntatte holdninger.

Jeg har nå bare syv skudd igjen med Norma Oryx. Som jeg har sverget til i snart tjue år. Jeg tenker nå å gå over til blyfri jaktammunisjon, og lurer på om noen har testet noen ferdigfabrikerte patroner som vil dele gode erfaringer?

Jeg har en del kompiser som har prøvd Lapua naturalis, og vært misfornøyd. Selv har jeg har bestilt en pakke med Sako Powerhead, som får god omtale på det store internettet. Patronen kommer i både 150 og 162 grains, og anbefalingene går imot 150 grain pga økt hurtighet på kula.

Er det andre patroner man burde testa ut? 

Jeg lader ofte selv, men kjøper i perioder også ferdigladet. I både 308 og andre jaktkaliber.

Brukte tidligere også Norma Oryx som deg, men etter hvert så ble den så jæv***g dyr og da byttet jeg til Lapua Mega.

Sako Powerhead som du nevner er å anbefale på det sterkeste. Skulle jeg anbefalt en fabrikkammo i et av de "store" kaliberne så hadde det vært denne. Og 150grain er perfekt i 308.
Sako Powerhead bruker Barnes TTSX kulen, og det er også kulen jeg bruker nå i nesten alt jeg også lader til jakt.

Jeg tror du treffer på første forsøk her hvis du velger denne 😀

Endret av GrendelRaptor8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturalis får du vel bare i 170grs. Tipper det blir litt anstrengt i .308 Win. Så jeg er ikke så overrasket over litt dårlige erfaringer med den, hvis det er i .308.

150grs, eller enda lettere, er nok vegen å gå, med homogene kuler i .308.

Jeg tester det selv, for første gang, i år, og prøver, i første omgang, Barnes TTSX 150grs, men jeg lader selv.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (11 timer siden):

Jeg tror du treffer på første forsøk her hvis du velger denne 😀

Da er to pakker Powerhead på tur i posten! 

Jeg blir imponert over hvor mange som lader selv. Jeg har liksom ikke helt fått ut fingeren, til tross for at vi er to i husstanden som jakter, og madammen skyter et par DFS-stevner i året. 

Jeg glemte å skrive at pris på Oryx, også er en viktig faktor for å se på ny ammunisjon nå. 

Hadde første runde på skytebanen idag. Håper jeg får Powerhead-skuddene til neste tirsdag, så jeg kan gjøre meg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært på banen med Sako Powerhead. Den gikk sjokkerende annerledes enn Jaktmatch og Oryx. Måtte kneppe 17 ned og 4 til høyre 😳

Ble en dyr innskyting-affære. Brukte ti skudd bare på å nærme meg 10'eren, og da var bøsja så varm at jeg måtte gi meg.

Klarte oppskytinga, men ingen god følelse før jakta. Må nok skyte et par skudd på pappen hjemme, for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk den berre annleis eller gjekk den dårleg? I mi børse gjeng heimelada ammunisjon med Sako blade greit, men detta er no så ulikt frå våpen til våpen har eg forstått på dei som kan.

Uansett ekkelt å stikke ut på jakt når ein kjenner seg utrygg. Det gjorde eg når det ein periode var dårleg tilgang til ammunisjon, knytt til at krigen i Ukraina tok til. Det einaste eg fekk tak var noko Norma eg ikkje hadde brukt før... oppskytinga gjekk fint, men synes samlingane var både vide og litt tilfeldige. Gav skikkeleg dårleg kjensle i reinsfjellet, og eg enda opp med å køyre ganske langt for å få tak i noko anna. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlingene var kurante,  så opplevde bare at den gikk annerledes. Skal sies at børsa fort blir varm, og kikkerten ligger lavt mot pipa. Etter to femskuddsserier begynner det å bli vanskelig å samle skuddene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (7 minutter siden):

Skal sies at børsa fort blir varm, og kikkerten ligger lavt mot pipa. Etter to femskuddsserier begynner det å bli vanskelig å samle skuddene.

Har det samme. Relativt lett jaktbørse med fluta løp og kikert som ligg lågt. Ikkje nett optimalt for dei dagane ein treng ein del skot men ikkje har høve til å sitte å vente på nedkjøling (som forøvrig er nokså keisamt uansett kor god tid ein har). 

Utover det høyres det no ut som du kan finne ut av det. Om ikkje lyt du kanskje freiste lukka på kammeret :P

Skitt jakt når den tid kjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Virker den? 

Fikk null respons da jeg prøvde lykka på kammeret tidligere i sommer, så tviler på at jeg får det nå. 

Jeg skyter noen skudd på papp hjemme på gården. Det føles alltid trygt og godt 😊

 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.