Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter en laaaaaang kajakkåre, noen som har anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Kort fortalt skal åren brukes i kano, har funnet noen året på 250cm men kunne gjerne ha tenkt meg 260 eller kanskje til og med 280cm.

 

Er det noen som har anbefalinger på hva som kan være aktuelt? Det virker som om det meste over 250 er utsolgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du prøvd å padle med såpass lang åre før, eller er det noe du ønsker å prøve ut? Jeg er aktiv kajakk-padler og kajakk-instruktør, og det jeg tenker er at du prøver lave åretak og åra veldig langt fra kajakk. En kajakk går mye raskere og bedre i vannet enn en kano, og der vil typisk 220-225 være max av hva en voksen mann vil velge. 260-280 på en såpass treg farkost høres derfor brutalt tungt ut - spesielt siden du ikke har samme bein/lårstøtte som du vil ha på en kajakk. I tillegg med å få åra såpass langt ut til siden vil du få veldig mye svingmoment i hvert tak og du vil kunne få utfordringer med å holde kursen riktig. Hadde det vært en ide å prøve mer høyere åretak og kortere åre beregnet for høye tak (vanlige turårer har langt og smalt blad, mens årer for høyt tak ha være bredere/kortere blad). Jeg tenker det gir det bedre retningsstabilitet, og et padletak som er mer likt et vanlig åretak for kano (med åra nesten vertikalt ned der du holder den høye armen 90grader annerledes enn T-håndtaket på en kano-åre). 


Jeg tenker da på en åre tilsvarende disse - da tenker jeg at 210-215-220 vil være nok?

https://www.padlespesialisten.no/products/werner-shuna-glassfiberkarbon-rett-skaft-citrus?gad_source=1&gbraid=0AAAAADSLB-6o_vcbuIg4HbcoRbHwPwyZC&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijYlEj6fBdFyvT_MK92VkwlF_GfQIaICEcjx3NvtuED1OBB5CkH_BjxoCrl0QAvD_BwE

https://www.eian.no/products/aquabound-whiskey-2-delt?gad_source=1&gbraid=0AAAAADMReuyfqi1sLro6Gsam8wgARRalt&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijRCTx5y4nsWLHGSBLoQZsDFta9LfUJuWyUj4kAIWmPwnUIWiQgHvCRoCWzMQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg. Jeg er to meter, og padler med 230-åre. Lenger vil bare være i veien. 

Om du kan få lånt deg to like 4-delte årer, så går det kanskje an å mikke på plass et ekstra ledd (hvis skjøtene ikke lager konflikt med grepet). Da kunne du i alle fall få prøvd å padle med noe veldig langt. 

Siden du er i gang med diy-prosjekt er det jo fullt mulig å lage åre selv i tre. Åreskjøt kan kjøpes hos Kajakkspesialisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tkjoerlaug said:

Har du prøvd å padle med såpass lang åre før, eller er det noe du ønsker å prøve ut? Jeg er aktiv kajakk-padler og kajakk-instruktør, og det jeg tenker er at du prøver lave åretak og åra veldig langt fra kajakk. En kajakk går mye raskere og bedre i vannet enn en kano, og der vil typisk 220-225 være max av hva en voksen mann vil velge. 260-280 på en såpass treg farkost høres derfor brutalt tungt ut - spesielt siden du ikke har samme bein/lårstøtte som du vil ha på en kajakk. I tillegg med å få åra såpass langt ut til siden vil du få veldig mye svingmoment i hvert tak og du vil kunne få utfordringer med å holde kursen riktig. Hadde det vært en ide å prøve mer høyere åretak og kortere åre beregnet for høye tak (vanlige turårer har langt og smalt blad, mens årer for høyt tak ha være bredere/kortere blad). Jeg tenker det gir det bedre retningsstabilitet, og et padletak som er mer likt et vanlig åretak for kano (med åra nesten vertikalt ned der du holder den høye armen 90grader annerledes enn T-håndtaket på en kano-åre). 


Jeg tenker da på en åre tilsvarende disse - da tenker jeg at 210-215-220 vil være nok?

https://www.padlespesialisten.no/products/werner-shuna-glassfiberkarbon-rett-skaft-citrus?gad_source=1&gbraid=0AAAAADSLB-6o_vcbuIg4HbcoRbHwPwyZC&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijYlEj6fBdFyvT_MK92VkwlF_GfQIaICEcjx3NvtuED1OBB5CkH_BjxoCrl0QAvD_BwE

https://www.eian.no/products/aquabound-whiskey-2-delt?gad_source=1&gbraid=0AAAAADMReuyfqi1sLro6Gsam8wgARRalt&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijRCTx5y4nsWLHGSBLoQZsDFta9LfUJuWyUj4kAIWmPwnUIWiQgHvCRoCWzMQAvD_BwE

Hei, jeg har allerede kjøpt en åre og fått testet. :) Endte opp med denne, som går til 260cm. https://www.xxl.no/boreal-design-tour-fishing-fiberglas-paddle-245-255-cm-padleare/p/1183162_1_Style

Det fungerer godt, men kunne gjerne ha tenkt meg 20cm til.

unnamed.thumb.jpg.31c712f50221769e73c8fda335e196d0.jpg

 

Årsaken er at det blir brukt på en 2manns kano hvor jeg padler kanoen bak frem, kanoen er også veldig bred.

I tillegg til det har jeg montert en båtstol i den.

unnamed.thumb.jpg.811733babdf3f2da450ac1b4a29ef679.jpg

 

Så da sitter jeg veldig høyt.

Men som sagt, den jeg har nå funker greit selv om den gjerne kunne hatt 20 cm til. :) Så den blir beholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.