Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått med meg at MSR har annonsert en ny og oppgradert variant av Hubba Hubba som de kaller LT og vil bli lansert i januar/februar ser det ut som. 

Jeg har prøvd å søke etter informasjon rundt hvor stor oppgradering dette faktisk er? Det som har vært ankepunktet mitt så langt er at det bare har 213 innvendig mål, men i denne filmen sier han at de har gjort oppgraderingen til bredde og lengde.

Men jeg er usikker på mye vi snakker om her, eller at det bare er volum med at de har tiltet stengene mer opp, slik at det er mer vertikalt i fot/hode ende. 

Er det noen her som har bedre informasjon rundt dette? For meg og mitt bruk (motorsykkel og elsykkel primært) virker dette som en veldig god oppdatering og langt bedre enn Nemo Equipment (drognfly) som jeg har kikket en del på også. 

Annonse
Skrevet

Ikke et direkte svar på dit spørgsmål. 
Jeg har et Hubba Hubba nx til sommer ture i Danmark. 
jeg er 185 cm og sover på maven, jeg oplever ikke at støde imod enderne af teltet. 
har endda plads til et par pakposer i fod enden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
rune1974 skrev (1 time siden):

Ikke et direkte svar på dit spørgsmål. 
Jeg har et Hubba Hubba nx til sommer ture i Danmark. 
jeg er 185 cm og sover på maven, jeg oplever ikke at støde imod enderne af teltet. 
har endda plads til et par pakposer i fod enden. 

Jeg er selv 200cm så jeg frykter at 213 blir litt i knappeste laget. 230 har vært et must for å slippe duk i ansiktet. Men det skal sies at mer vertikal endevekk har mye å si. 

Edit: Jeg har lagt i og testet en del telt som er under 230 og hver gang føler jeg at duken ligger å plager meg i hodet eller ansiktet

Endret av tshansen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er like høy som deg tshansen og har et Hubba Hubba NX 2 i hus. Det er langt nok hvis jeg ligger diagonalt ellers ikke. Liggende på rygg i normal liggeretning er det for kort selv uten sovepose og selv om jeg legger godviljen til. Jeg tar inn i hode og fotende samtidig. Til tross for temmelig rette endevegger de første 30 cm opp fra gulvet. Grunnen til at jeg har det likevel er at dattera har dette som sitt foretrukne telt.

Svarer ikke på spørsmålet ditt om den nye versjonen, men bekrefter dine antagelser om versjonen som har blitt solgt til nå. 

Endret av Krankman
  • Takk 1
Skrevet
tshansen skrev (1 time siden):

Jeg er selv 200cm så jeg frykter at 213 blir litt i knappeste laget. 230 har vært et must for å slippe duk i ansiktet. Men det skal sies at mer vertikal endevekk har mye å si. 

Edit: Jeg har lagt i og testet en del telt som er under 230 og hver gang føler jeg at duken ligger å plager meg i hodet eller ansiktet

Ja det er jo litt høyere end mig 😄

Men hvad så med et hilleberg hellags, mødte en franskmand cykel turist ved Skagen med et sådant. Det fylder ikke meget mere end et hubba Hubba. 

Skrevet

Kom over denne filmen også. Som viser hvordan det presterer i Vind, å jeg må si at jeg er litt imponert. 

Det beviser nok at teltet vil holde mer enn bra nok til mitt bruk, men igjen... så må de ha gjort noe med lengden inni for at jeg kan velge det. Kanskje big Agnes er større innvendig? 

Skrevet

Jeg har BA i 1p og det er vel 2oo og noen og tyve i lengde og greit med plass til meg på 180 med sovepose, selv på ryggen, selv om jeg aldri sover på ryggen.

Du er jo en god del lengre enn meg, men mener bestemt at BA leverer et 2p telt i long- utgave. Kanskje verdt å sjekke? 
Forøvrig veldig fornøyd med teltet så langt og mitt foretrukne telt når volum og vekt teller.

• Liker 1
Skrevet
rayun skrev (12 timer siden):

Jeg har BA i 1p og det er vel 2oo og noen og tyve i lengde og greit med plass til meg på 180 med sovepose, selv på ryggen, selv om jeg aldri sover på ryggen.

Du er jo en god del lengre enn meg, men mener bestemt at BA leverer et 2p telt i long- utgave. Kanskje verdt å sjekke? 
Forøvrig veldig fornøyd med teltet så langt og mitt foretrukne telt når volum og vekt teller.

Ja jeg ser at Big Agnes kommer i Long som måler 240 innvendig. Kikket litt på dette i går, ser ut som BA er mer romslig innvendig også når det kommer til høyde. Liker også en del smarte løsninger de har valgt å gå for. 
En ting som slår meg når det kommer til å gjøre research på telt. Det er sinnsykt mye å velge i der ute 🙈

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet

https://cascadedesigns.com/products/hubba-hubba-lt-2-person-tent

SCR-20250228-jwdv.thumb.png.96912ddb1a9cea2e6dd0b491fd6b4f4e.png

SCR-20250228-jwaa.thumb.png.ab728af2cfe047f9bb1fd857c928f287.png

SCR-20250228-jwjx.thumb.png.812cd58f0371f6d17bc57a8715aed405.png

Jeg kjenner veldig på trang etter å prøve dette teltet. 2 meter og 25 langt innvendig skal gå bra siden endeveggen er så bratt. 

Jeg har for liten erfaring med så luftige telt, men jeg vet hvor tungt jeg misliker kondens, så det er kanskje en investering jeg bare er nødt å ta. 😆

• Liker 2
Skrevet
tshansen skrev (På 28.2.2025 den 11.00):

Jeg har for liten erfaring med så luftige telt, men jeg vet hvor tungt jeg misliker kondens, så det er kanskje en investering jeg bare er nødt å ta. 😆

Jeg har et Hubba Hubba NX. Jeg er veldig fornøyd med det teltet, til sitt bruksområde vel og merke.

Det er solid nok til å stå han av relativt sterk vind, men en gang måtte jeg evakuere og flytte det da vinden snudde brått og plutselig traff teltet fra sida. Jeg har brukt det en god del på fjellet over skoggrensa. Det er et utprega sommertelt og ved lave temperaturer (fortsatt plussgrader) og vind er det iskaldt. Hubba Hubba er ikke et fullblods fjelltelt. 

Hubba Hubba egner seg veldig godt i varmt vær og bedre i lavlandet enn på fjellet. Hvis værmeldinga er OK+ tar jeg det med også til fjells sommerstid. I varmeperioder har jeg tatt av ytterduken og kun sovet i innerteltet. 

Ift bruksområde så ser den nye varianten ut til å dekke akkurat det samme bruksområdet som tidligere varianter. 

• Liker 1
Skrevet
Hardy skrev (51 minutter siden):

Ift bruksområde så ser den nye varianten ut til å dekke akkurat det samme bruksområdet som tidligere varianter. 

For min del er nok dette mest tenkt til bruk for motorsykkelturer og sommerturer (hiking og e-mtb) Så sjeldent det vil bli brukt på høyfjellet. Der har jeg andre telt som dekker behovet. 
Den viktigste oppdateringen på dette teltet er at det nå er 2.25m innvendig. 

Skrevet

Jeg har et hubba hubba nx og har haft et hubba nx, de er dog kun blevet brugt i Danmark. Til fjells er det Fjallraven der bruges.
Et footprint enten originalt eller hjemmelavet med øjer til stang sættet, er at foretrække. Såkan du hurtigt sætte yderteltet op alene, og bagefter hægte inderteltet på, eller bare bruge yderteltet i pauserne og sidde i tørvejr.

Teltet er meget luftigt, men så snart man lægger sig ned, så er der læ for vinden, da netting er højt placeret. Dette har fungeret fint også vinter tids i Danmark, her er sjældent så meget snø at det kommer ind i teltet 😄

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (1 time siden):

For min del er nok dette mest tenkt til bruk for motorsykkelturer og sommerturer (hiking og e-mtb) Så sjeldent det vil bli brukt på høyfjellet. Der har jeg andre telt som dekker behovet. 
Den viktigste oppdateringen på dette teltet er at det nå er 2.25m innvendig. 

Da høres det nye Hubba hubba perfekt ut til det bruket! 

Skrevet

Jeg har hatt to stk Hubba Hubba. Veldig fornøyd med begge. Brukt i norske fjellheimen over 1000m fra sen vår til og med høst. 
Har ikke hatt noe problem med kondens, vind eller regn. 
Fungert strålende. 

Begge har dog blitt kassert etter 4-6 år da duken over tid blir helt klissete. Det er umulig å få bort når det først skjer. 
Har lest på andre forum at det er et kjent problem. Ikke bare med MSR, men også andre merker. 
Samme klissete greier kan også skje med enkelte ryggsekker over tid.

Nå bruker jeg for vår, sommer,høst et tilsvarende North Face. Husker ikke modellnavnet i farta.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at MSR bruker nylon duk på denne teltet, og det får ikke nødvendigvis så mye skryt hos mange? Jeg har ikke nok kunnskap om dette selv om det utgjør noe forskjell? Er det nylon duk på dine MSR også? (gamle typen) 

Et annet alternativ er jo Big Agnes copper spur, men det er kanskje samme problematikken der også da? at duken blir klissete? har jeg ikke hørt om før, men når du nevnte ryggsekk så mener jeg at jeg har opplevd dette med en billig sekk en gang i tiden 🤔

Skrevet

Jeg har både MSR og BA i 1p og det jeg liker med MSR er at inner er kvadratisk og identisk i vegg/takbue i begge ender. Det gjør det uproblematisk å velge liggeretning i forhold til underlagets helning (og adkomst/fortelt) i hvertfall i 1p versjonen.

På den versjonen av MSR du linker til virker dog ytterduken å ha en høyere skjæring enn BA. Kan det ha betydning for trekk? Eller begrense nytten av et fortelt for oppbevaring av f.eks sko etc ved nedbør.

Mener Copper spur hv ul2 er 224 i lengde på inner, men desverre ikke like lett å bytte liggeretning pga avsmalnende fotende. Derimot en dybden i fortelt 71 kontra 66cm på MSR og; som det kan se ut? litt laver skjæring av ytter på BA kan gi et mer praktisk fortelt, kanskje. Begge har vel 102cm i høyde. 

• Liker 1
Skrevet
rayun skrev (1 time siden):

Jeg har både MSR og BA i 1p og det jeg liker med MSR er at inner er kvadratisk og identisk i vegg/takbue i begge ender. Det gjør det uproblematisk å velge liggeretning i forhold til underlagets helning (og adkomst/fortelt) i hvertfall i 1p versjonen.

På den versjonen av MSR du linker til virker dog ytterduken å ha en høyere skjæring enn BA. Kan det ha betydning for trekk? Eller begrense nytten av et fortelt for oppbevaring av f.eks sko etc ved nedbør.

Mener Copper spur hv ul2 er 224 i lengde på inner, men desverre ikke like lett å bytte liggeretning pga avsmalnende fotende. Derimot en dybden i fortelt 71 kontra 66cm på MSR og; som det kan se ut? litt laver skjæring av ytter på BA kan gi et mer praktisk fortelt, kanskje. Begge har vel 102cm i høyde. 

Bra innspill.. her må jeg faktisk kikke litt nærmere og studere tegninger/filmer hvordan dette er løst. 

Skrevet (endret)
tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg ser at MSR bruker nylon duk på denne teltet, og det får ikke nødvendigvis så mye skryt hos mange? Jeg har ikke nok kunnskap om dette selv om det utgjør noe forskjell? Er det nylon duk på dine MSR også? (gamle typen) 

Et annet alternativ er jo Big Agnes copper spur, men det er kanskje samme problematikken der også da? at duken blir klissete? har jeg ikke hørt om før, men når du nevnte ryggsekk så mener jeg at jeg har opplevd dette med en billig sekk en gang i tiden 🤔

Kvaliteten på nylonduken til MSR er dessverre ganske lav. Det er nylon 6 (ikke den sterkere nylon 6.6), og i tillegg er innsiden PU-belagt. PU gjør at sømmene kan teipes, men PU vil også brytes ned over tid via hydrolyse. Det er dette som gir den «klissete» eller «flassende» effekten. På mitt MSR Hubba NX1 løsnet i tillegg teipen og teltet ble lekk. Jeg tror imidlertid dette gjelder BA og de fleste mainstream amerikanske produsenter. Nylon 6 blir også veldig slapt i regnvær, noe jeg erfarte på mitt Hubba. 

Endret av ole_brum
  • Liker 1
Skrevet
ole_brum skrev (8 minutter siden):

Kvaliteten på nylonduken til MSR er dessverre ganske lav. Det er nylon 6 (ikke den sterkere nylon 6.6), og i tillegg er innsiden PU-belagt. PU gjør at sømmene kan teipes, men PU vil også brytes ned over tid via hydrolyse. Det er dette som gir den «klissete» eller «flassende» effekten. På mitt MSR Hubba NX1 løsnet i tillegg teipen og teltet ble lekk. Jeg tror imidlertid dette gjelder BA og de fleste mainstream amerikanske produsenter. Nylon 6 blir også veldig slapt i regnvær, noe jeg erfarte på mitt Hubba. 

Her kjenner jeg at kunnskapen skorter ekstremt. Ikke fulgt med i timen rundt gode/dårlige materialvalg når det kommer til teltduk. Men 15D Hybrid sil/pu nylon duken som Helsport bruker har jeg vært godt fornøyd med. Ser at denne også blir brukt i Nemo sine telt. Noe krymper vel mer enn andre. Men forstår jeg deg rett at slike hybrid duker er verdt å satse på kontra ren nylon da? 

Skrevet
tshansen skrev (11 timer siden):

Her kjenner jeg at kunnskapen skorter ekstremt. Ikke fulgt med i timen rundt gode/dårlige materialvalg når det kommer til teltduk. Men 15D Hybrid sil/pu nylon duken som Helsport bruker har jeg vært godt fornøyd med. Ser at denne også blir brukt i Nemo sine telt. Noe krymper vel mer enn andre. Men forstår jeg deg rett at slike hybrid duker er verdt å satse på kontra ren nylon da? 

Dette er helt klart for spesielt interesserte :) hvis man skal dykke ned i dette er det viktig å forstå at teltduk består av tre komponenter: 1) et stoff som veves av en gitt type fiber (nylon 6, nylon 6.6, polyester etc) 2) med en gitt tykkelse (10D, 20D, 40D etc) som igjen blir påført en 3) overflatebehandling/coating (silikon, PU, PeU etc).

Superlight-duken til Helsport er sil/sil nylon 6.6, så det blir en annen liga. Det samme gjelder Barents, Hilleberg, Nortent etc. De bruker ikke PU, så duken vil aldri brytes ned av vann og bli klissete. I tillegg er rivestyrken betraktelig høyere siden de bruker det sterkere nylon 6.6-fiberet. 

Bortsett fra det nyere Osmo-stoffet til Nemo som er en blanding av nylon og polyester som angivelig blir mindre slapt i regn, er jeg temmelig sikker på at Nemo har brukt sil/pu nylon 6. Skal man ha et stramt telt i regnvær er det silpoly som gjelder. 

For de fleste spiller dette sannsynligvis en mindre rolle. De færreste bruker teltet sitt nok i røft vær til å merke forskjellen, og dersom teltduken blir klissete etter 5-15 år aksepterer man det. Fra et bærekraftperspektiv mener jeg at man bør tilstrebe å lage telt så solide og holdbare man kan uten for store kompromisser. Det er derfor jeg kun bruker sil/sil poly i tarper jeg selger i Aust :) 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
tshansen skrev (16 timer siden):

Må innrømme jeg har lite kunnskap om detaljer og egenskaper om materialer akkurat som endel andre. Jeg kan ikke svare med sikkerhet verken hva duken på de som ble kassert er eller hva det er på det nye North Face teltet jeg har nå.

Heldigvis ser jeg andre her har gode kunnskaper om dette. Var veldig interessant å lese det som ble postet her nå.

Jeg har drevet med friluftsliv fra barnsbein, og jeg av alt utstyr jeg har gått gjennom så kan jeg bare huske disse to MSR teltene som har blitt slik klissete. Og så har jeg hatt en Bach ryggsekk som ble slik flassete. Så heldigvis er langt mellom slike produkter. Jeg har i tillegg til North Face teltet to Bergans telt. Det ene er et kuppeltelt jeg ikke husker modellnavn på fra midten av 90-tallet, og det er akkurat like bra i dag. I tillegg har jeg et nyere Reinsfjell Superlight og heller ikke dette ser ut til å ha noe problematisk stoff.

Men jeg tror slike produkter kan dukke opp hos de fleste med jevn/ujevne mellomrom. Har en kompis som kjøpte et brukt Hilleberg telt for halvannet år siden. Det var også sånn klissete og måtte bare returneres til selger som litt uærlig hadde forsøkt å selge dette uten å nevne problemet. Når han ble konfronterte med det returnerte han pengene og sa at kompisen min bare kunne kaste det. Han var også i kontakt med Hilleberg som sa det kan ikke reddes når det først er blitt slik.

• Liker 1
Skrevet

Ole hvilken årgang var dit nx1 ?

mit nx der blev bunden klissete men der var teltet også ved at være gammelt.

yderduen har jeg aldrig oplevet som slap, ej heller i kraftig regn.

Skrevet
rune1974 skrev (34 minutter siden):

Ole hvilken årgang var dit nx1 ?

mit nx der blev bunden klissete men der var teltet også ved at være gammelt.

yderduen har jeg aldrig oplevet som slap, ej heller i kraftig regn.

Mitt MSR Hubba NX1 var 2022-modell. Teipen løsnet flere steder på kun én sesong, men jeg opplevde ikke at PU-belegget ble klissete eller flassete. Jeg fikk returnert teltet etter reklamasjon. Trolig måtte jeg hatt teltet i lenger tid for at det skulle ha skjedd. 

GrendelRaptor8 skrev (39 minutter siden):

Men jeg tror slike produkter kan dukke opp hos de fleste med jevn/ujevne mellomrom. Har en kompis som kjøpte et brukt Hilleberg telt for halvannet år siden. Det var også sånn klissete og måtte bare returneres til selger som litt uærlig hadde forsøkt å selge dette uten å nevne problemet. Når han ble konfronterte med det returnerte han pengene og sa at kompisen min bare kunne kaste det. Han var også i kontakt med Hilleberg som sa det kan ikke reddes når det først er blitt slik.

Hilleberg bruker PU-belegg i bunnduken, og det er garantert denne som ble klissete. PU (polyuretan) er hydrofilt og når det blir vått vil stoffet og belegget absorbere vann. Vannet vil altså ikke bare "perle" på utsiden, men trenge lenger inn. Det betyr også at det behøver lenger tid enn silikonbelegg for å tørke, og ofte er det PU-belagte stoffet vått på "innsiden" selv om det kan virke tørt på utsiden. Forblir det fuktig vil PU-belegget hydrolysere og bli såkalt klissete eller flassende. Grundig tørking vil derfor øke levetiden til PU-belagte stoffer betraktelig. Sil/sil-nylon kan ikke bli klissete ettersom silikon hydrofobt. 

• Liker 1
  • Takk 2
Skrevet
ole_brum skrev (27 minutter siden):

rg bruker PU-belegg i bunnduken, og det er garantert denne som ble klissete. PU (polyuretan) er hydrofilt og når det blir vått vil stoffet og belegget absorbere vann. Vannet vil altså ikke bare "perle" på utsiden, men trenge lenger inn. Det betyr også at det behøver lenger tid enn silikonbelegg for å tørke, og ofte er det PU-belagte stoffet vått på "innsiden" selv om det kan virke tørt på utsiden. Forblir det fuktig vil PU-belegget hydrolysere og bli såkalt klissete eller flassende. Grundig tørking vil derfor øke levetiden til PU-belagte stoffer betraktelig. Sil/sil-nylon kan ikke bli klissete ettersom silikon hydrofobt. 

Skal ikke være bombastisk her, men jeg er rimelig sikker på at det var innerteltet som var blitt klissete. Sikkert gulvet også som du påpeker.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.