Gå til innhold
  • Bli medlem

Får man kjøpt denne typen plastmaterialer i Norge?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Har et par prosjekter hvor jeg virkelig kunne ha tenkt meg å kjøpe litt "Starboard" men tror ikke akkurat denne typen finnes i Norge. Finnes det noe tilsvarende man får kjøpt på en enkel måte i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha sett hele videoen ser det ut som «Starboard» er et produkt fra King Plastic https://www.kingplastic.com/products/king-starboard/

Ut fra den nettsiden ser det ut som om det er massive Polyetylen plater av god kvalitet det er snakk om. 

Tipper du kommer langt med en skjærefjøl fra Ikea 

https://www.ikea.com/no/no/p/legitim-skjaerefjol-hvit-90202268/

Nesten samme materiale, litt mykere, til en mye bedre pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Barskekarsten said:

Uten å ha sett hele videoen ser det ut som «Starboard» er et produkt fra King Plastic https://www.kingplastic.com/products/king-starboard/

Ut fra den nettsiden ser det ut som om det er massive Polyetylen plater av god kvalitet det er snakk om. 

Tipper du kommer langt med en skjærefjøl fra Ikea 

https://www.ikea.com/no/no/p/legitim-skjaerefjol-hvit-90202268/

Nesten samme materiale, litt mykere, til en mye bedre pris. 

 Trenger litt lengre plate og tror 2,5 eller 3cm tykkelse blir best.. :) De som @meliis linket ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke nevt to helt forskjellige ting her nå?? Skumplater og plater av plast?!

Der jeg jobbet før, så kalte vi det rett og slett bare POM. Store plater i plast man kan bruke å lage div. ting av, slik som videoen i første innlegg.

"Polyoxymetylen (Ertacetal–C®) POM er den plasten som brukes mest til maskinerte komponenter i Norge. Materialet er enkelt å maskinere, delene ser bra ut, har snevre toleranser og gode allround egenskaper."
https://vink.no/pom/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Kristian V. said:

Blir det ikke nevt to helt forskjellige ting her nå?? Skumplater og plater av plast?!

Der jeg jobbet før, så kalte vi det rett og slett bare POM. Store plater i plast man kan bruke å lage div. ting av, slik som videoen i første innlegg.

"Polyoxymetylen (Ertacetal–C®) POM er den plasten som brukes mest til maskinerte komponenter i Norge. Materialet er enkelt å maskinere, delene ser bra ut, har snevre toleranser og gode allround egenskaper."
https://vink.no/pom/

Kan nok være mye det samme ja.

Men det er relativt harde plastplater, kan sages med feks sirkelsag og brukes til feks motorfeste på båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (54 minutter siden):

Blir det ikke nevt to helt forskjellige ting her nå?? Skumplater og plater av plast?!

Der jeg jobbet før, så kalte vi det rett og slett bare POM. Store plater i plast man kan bruke å lage div. ting av, slik som videoen i første innlegg.

"Polyoxymetylen (Ertacetal–C®) POM er den plasten som brukes mest til maskinerte komponenter i Norge. Materialet er enkelt å maskinere, delene ser bra ut, har snevre toleranser og gode allround egenskaper."
https://vink.no/pom/

Beklager.

Ser nå at du har helt rett i det, jeg så bare kjapt på videoen å trodde det var kjerneplater det gjaldt. De jeg linket til kan ikke brukes som i videoen nei!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 8/23/2024 at 5:50 PM, Kristian V. said:

Blir det ikke nevt to helt forskjellige ting her nå?? Skumplater og plater av plast?!

Der jeg jobbet før, så kalte vi det rett og slett bare POM. Store plater i plast man kan bruke å lage div. ting av, slik som videoen i første innlegg.

"Polyoxymetylen (Ertacetal–C®) POM er den plasten som brukes mest til maskinerte komponenter i Norge. Materialet er enkelt å maskinere, delene ser bra ut, har snevre toleranser og gode allround egenskaper."
https://vink.no/pom/

 

Har d

On 8/23/2024 at 5:50 PM, Kristian V. said:

Blir det ikke nevt to helt forskjellige ting her nå?? Skumplater og plater av plast?!

Der jeg jobbet før, så kalte vi det rett og slett bare POM. Store plater i plast man kan bruke å lage div. ting av, slik som videoen i første innlegg.

"Polyoxymetylen (Ertacetal–C®) POM er den plasten som brukes mest til maskinerte komponenter i Norge. Materialet er enkelt å maskinere, delene ser bra ut, har snevre toleranser og gode allround egenskaper."
https://vink.no/pom/

 

Har du noen ide om hvordan man kan få tak i noen slike? Den du linket til selger ikke til privatpersoner, kun til bedrifter.

 

Vil det feks være noe poeng i å spørre fint om rester hos en bedrift som bruker dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (17 timer siden):

Har du noen ide om hvordan man kan få tak i noen slike? Den du linket til selger ikke til privatpersoner, kun til bedrifter.

Vil det feks være noe poeng i å spørre fint om rester hos en bedrift som bruker dem?

Ingen ide om det altså, der jeg jobbet kjøpte de bare en liten plate av og til når de skulle lage noe.
Finner du noen bedrifter som driver å bruker mye av slikt materiale, så skader det vel ikke å høre. Men hvem og hvor aner ikke jeg noe om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du har ikke helt røbet, hvilke prosjekter det er?? Hva skal du fremstille?? Eller er det hemmelige patenter? Det vil være litt enklere å finne det rette eller alternative produkter, hvis vi vet i hvilken retning du søker.

Jeg har fx brukt skjærefjøler som heveplate under skibindinger, fordi det er fleksibelt som skien og ikke suger vann som x-finer ville. Jeg trengte en gang polystyren? kuler til sacco- hundesenger, men fant det ikke i andre småporsjoner enn hos Pandurohobby til fremstilling av julenisser, så det ble for dyrt! - Eller kjøpe en sacco-stol!

Jeg kjørte til Sundolit fabrikken og spurte pent om å få 2 søppelposer kuler rett etter en trucker, som hadde fyllt både lastebil og henger! De førte meg til den motsatte ende av fabrikken, og under en mega-silo satte vi søppelsekkene på, så jeg fikk rikeligt. Sundlitt folkene gad ikke engang ta betaling for dette småtteri - heller ikke til "kaffekassen". Så det finnes nille bedrifter som kanskje vil utlevere et passe stykke materiale?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, elgen said:

Hei

Du har ikke helt røbet, hvilke prosjekter det er?? Hva skal du fremstille?? Eller er det hemmelige patenter? Det vil være litt enklere å finne det rette eller alternative produkter, hvis vi vet i hvilken retning du søker.

Jeg har fx brukt skjærefjøler som heveplate under skibindinger, fordi det er fleksibelt som skien og ikke suger vann som x-finer ville. Jeg trengte en gang polystyren? kuler til sacco- hundesenger, men fant det ikke i andre småporsjoner enn hos Pandurohobby til fremstilling av julenisser, så det ble for dyrt! - Eller kjøpe en sacco-stol!

Jeg kjørte til Sundolit fabrikken og spurte pent om å få 2 søppelposer kuler rett etter en trucker, som hadde fyllt både lastebil og henger! De førte meg til den motsatte ende av fabrikken, og under en mega-silo satte vi søppelsekkene på, så jeg fikk rikeligt. Sundlitt folkene gad ikke engang ta betaling for dette småtteri - heller ikke til "kaffekassen". Så det finnes nille bedrifter som kanskje vil utlevere et passe stykke materiale?

Elgen

Hei, det er prosjekter knyttet til en kano jeg har kjøpt meg. Og prosjektene er knyttet til hvordan jeg skal feste en båtstol til den slik at jeg sitter litt høyere og mer komfortabelt når jeg fisker, samt motorfeste til elmotor, feste til stangholder, oppbevaring av slukbokser osv. Med andre ord veldig liknende ting som Zoffinger i YouTube videoen han la ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK,  jeg skjønner. Hvilken plast type er kanoen av?? Glassfiber armeret polyester? Carbon- Epoxy? Baljeplast? 

West system pleier å ha noe relevant til disse materialer - og pleier å ha noe veiledning om det.  Divinyl cell +marmering pleier å gi ganske stive løsninger.  Tre finer til båtbyggin for så vidt også. Skal se på videoen.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, elgen said:

OK,  jeg skjønner. Hvilken plast type er kanoen av?? Glassfiber armeret polyester? Carbon- Epoxy? Baljeplast? 

West system pleier å ha noe relevant til disse materialer - og pleier å ha noe veiledning om det.  Divinyl cell +marmering pleier å gi ganske stive løsninger.  Tre finer til båtbyggin for så vidt også. Skal se på videoen.

Elgen

Aluminium :) Sportspal 12 ft.

Trefiner for båtbygging sier du? Kan være relevant. Men tror egentlig jeg har funnet noen løsninger som ikke trenger plastplater i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnamed.thumb.jpg.c6f18dc87da9871d9648d1e098732f21.jpg

 

image.thumb.png.f33f5c884fe84d07addf4bdfb8e5e11f.png

 

Kort fortalt, så bruker jeg kanoen bak frem. Har kjøpt en båtstol fra Biltema som er helt fantastisk og testet det ut for noen dager siden. Kunne fint sitte i 12 timer i strekk i båten uten at det ble så alt for ukomfortabelt mens jeg fisker.

 

Bak frem så har kanoen også en bortimot perfekt padleposisjon (rett bak senterpunktet i kanoen) når jeg er alene, bruker da en ekstra lang kajakkåre.

 

I det blå området ønsker jeg å montere noen bokser og liknende, fastmonterte slik at jeg kan ha feks drikkeflaske, slukbokser og annet stash i dem slik at det er enkelt å få tak i ting.

 

I det grønne området er jeg litt mer usikker på akkurat hva jeg kommer til å finne på, men tanken er å ha stangholder og et par bokser i dette området. Den ene boksen blir spesifikt til oppbevaring av fisk på tur. Den andre boksen vil være til sekk, ekstra klær og liknende og vil være med lokk slik at det som ligger der ikke blir vått.

 

Ønsker også å holde vekten lav. :)

 

Kan forøvrig knapt anbefale Sportspal nok til fiskere. Det er bortimot den perfekte portable fiskebåten. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Alu var ikke i mine tanker! Ser ut som en bra alu-kano!! Og jeg ser, at West forhandler den. De var i hvert fall før ganske hjelpsomme og kyndige. og har tilsynelatende også noe ekstra utstyr, herunder motorbrakett. Den kan du kanskje studere og kopiere, hvis den er for kostbar. 

Tilsynelatende er der en ganske solid lønnings-profil av aluminium, som det må være mulig å poppnagle diverse i, hvis man ønsker det helt fastmontert. Hvis man endrer bruk av kanoen til fx familietur, er det kanskje ønskelig, at ekstrautsyr ikke er HELT fastmontert?? Originalt sete er tilsynelatende montert med metallbrakett poppet på lønningslisten. Det kan kanskje kopieres i en eller annen form? Biltema har diverse fiskestangs holdere, som kanskje kan brukes eller West?

Marin-plywood er i hvertfall raskt og enkelt å gjøre diverse bokser av og med noe bra båtlakk ganske holdbart, men ikke vedlikeholdsfritt, hvis du ikke finner noen ferdig-bokser. Biltema har tilmed flaske holder av teak! Kanskje kan setet monteres oppå det originale med noe patent imellom?

Bare litt ide-dugnad herfra!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, elgen said:

Hei

Alu var ikke i mine tanker! Ser ut som en bra alu-kano!! Og jeg ser, at West forhandler den. De var i hvert fall før ganske hjelpsomme og kyndige. og har tilsynelatende også noe ekstra utstyr, herunder motorbrakett. Den kan du kanskje studere og kopiere, hvis den er for kostbar.

Det er en helt fantastisk kano til fiske, presiserer det for det ikke den beste til vanlig turpadling. :) Men når kanoen bare veier 15,5 kg så er det skikkelig enkelt å få den opp og ned fra biltaket.

Og motorfeste følger faktisk med på den norske versjonen, men problemet (var) at den kun tok ca 15 kg maksvekt. Mens elmotoren min var noen kilo over. Men jeg fant ut at det gikk an å få kjøpt en kabel som gjør at man kan ha batteriet to meter unna motoren, så det løste problemet og jeg kan benytte meg av den medfølgende motorbraketten. :) Kostet "bare" 2600 kroner for 2 meter kabel, nesten like "billig" som høyttalerkabler... Men skitt au. Ved å kjøpe den kabelen fikk jeg vekten braketten må tåle ned fra 19 til 10 kg.

Så da tåler den motoren. Men vurderer fremdeles om jeg kanskje skal lage et selv, ettersom det å lage sitt eget medfører enkelte fordeler.

West var forøvrig ganske greie, kanoen hadde noen feil som stort sett var kosmetiske, men de løste det på en god måte.

4 hours ago, elgen said:

Tilsynelatende er der en ganske solid lønnings-profil av aluminium, som det må være mulig å poppnagle diverse i, hvis man ønsker det helt fastmontert. Hvis man endrer bruk av kanoen til fx familietur, er det kanskje ønskelig, at ekstrautsyr ikke er HELT fastmontert?? Originalt sete er tilsynelatende montert med metallbrakett poppet på lønningslisten. Det kan kanskje kopieres i en eller annen form? Biltema har diverse fiskestangs holdere, som kanskje kan brukes eller West?

Marin-plywood er i hvertfall raskt og enkelt å gjøre diverse bokser av og med noe bra båtlakk ganske holdbart, men ikke vedlikeholdsfritt, hvis du ikke finner noen ferdig-bokser. Biltema har tilmed flaske holder av teak! Kanskje kan setet monteres oppå det originale med noe patent imellom?

Bare litt ide-dugnad herfra!

Elgen

 Jo takk, har allerede en stangholder fra Berkley. (https://www.skittfiske.no/berkley/162755/berkley-stangholder-tube-sort-3-stenger?channable=056dcc69640031363237353592&gad_source=1)

Den fungerer godt, og det går faktisk an å dele den i 3 individuelle stangholdere, noe jeg allerede har gjort med en annen jeg kjøpte... :) Men den må monteres med festepunkt oppe og nede og der har jeg ikke funnet en god løsning enda.

Så plastmaterialene blir kanskje ikke nødvendige men på det tidspunktet jeg laget posten så stod de høyere på prioriteringslisten. Nå tror jeg egentlig at jeg kan ende opp med å lage det av andre trematerialer i stedet. Men siden jeg fremdeles er usikker på nøyaktig hvordan jeg kommer til å gjøre det så setter jeg pris på innspill ang. materialer.

Sannsynligvis så vil jeg gå for en løsning hvor oppbevaringsbokser (blå firkanter) rundt setet er fastmontert, mens båtstolen jeg kjøpte vil være løs. På den måten har jeg mulighet til å ta den ut hvis kanoen skal brukes av to personer, eller montere den hvis jeg skal bruke kanoen alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.