Gå til innhold
  • Bli medlem

Svømming i havet/ triatlon


Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her inne som svømmer i havet? Gjerne i vann ned til 5 grader slik vi har i Tromsø.  Trenger å utveksle erfaringer rundt våtdrakt og tilhørende utstyr som er egnet. 

Er klar over at FF nok ikke er 100 %rette side, så er takknemlig for tips rundt forum som er mer egnet å spørre.

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellefjell skrev (12 minutter siden):

Er det noen her inne som svømmer i havet?

Bare ufrivillig. :) Bruker våtdrakt i kajakk, og det hender det blir noen turer i vannet for å øve på egenredning. Er det 10 grader i vannet eller kaldere holder det med et par cowboy-redninger før jeg synes det blir mer enn kaldt nok. Det finnes sikkert våtdrakter som er tykkere enn det jeg har og som isolerer mer.

Redningsselskapet opererer med 7 grader som nedre grense for bruk av våtdrakt. Ved lavere vanntemperatur enn det er det tørrdrakt med isolerende tøy under som gjelder. https://rs.no/sikker-til-sjos/atte-rad-for-en-trygg-padletur-i-kajakk/

Mulig dette gjelder kun for kajakkpadling. Dette er sikkert også individuelt og avhenger hva man er trent for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (10 minutter siden):

Bare ufrivillig. :) Bruker våtdrakt i kajakk, og det hender det blir noen turer i vannet for å øve på egenredning. Er det 10 grader i vannet eller kaldere holder det med et par cowboy-redninger før jeg synes det blir mer enn kaldt nok. Det finnes sikkert våtdrakter som er tykkere enn det jeg har og som isolerer mer.

Redningsselskapet opererer med 7 grader som nedre grense for bruk av våtdrakt. Ved lavere vanntemperatur enn det er det tørrdrakt med isolerende tøy under som gjelder. https://rs.no/sikker-til-sjos/atte-rad-for-en-trygg-padletur-i-kajakk/

Mulig dette gjelder kun for kajakkpadling. Dette er sikkert også individuelt og avhenger hva man er trent for.

Ja.  Nå er det jo en forskjell om jeg faktisk svømmer eller om jeg øve på selvredning mtp aktivitetsnivå. Men jeg finner ut av. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fridykker. Til fridykking er det vanlig å bruke 7mm drakt med open cell på innsiden (må bruke såpe/glidemiddel for å ta på). Ikke finn på å bruke vanlige våtdrakter med nylonstoff på innsiden.

 

Til svømming i havet, på vinteren, antar jeg at en såkalt smoothskin drakt er ypperlig. (Altså ren neopren, uten nylon på begge sider). De er skjøre ved påkledning, men svært myke og glatte. Tykkelse avhengig av aktivitetsnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg fridykker. Til fridykking er det vanlig å bruke 7mm drakt med open cell på innsiden (må bruke såpe/glidemiddel for å ta på). Ikke finn på å bruke vanlige våtdrakter med nylonstoff på innsiden.

 

Til svømming i havet, på vinteren, antar jeg at en såkalt smoothskin drakt er ypperlig. (Altså ren neopren, uten nylon på begge sider). De er skjøre ved påkledning, men svært myke og glatte. Tykkelse avhengig av aktivitetsnivå.

7 mm er definitivt for tykk til svømming.  Har sett på en drakt fra HUUB fra ei som elsker vinterstemning. Så nå vet æ i all fall hva jeg skal se etter. 

Takk for innspill i all fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (47 minutter siden):

7 mm er definitivt for tykk til svømming.  Har sett på en drakt fra HUUB fra ei som elsker vinterstemning. Så nå vet æ i all fall hva jeg skal se etter. 

Takk for innspill i all fall

Ja, 7mm er nok alt for tykt til svømming.

Ser de selger havsvømmedrakter på frivannsliv.no. Der er også en guide for valg av drakt. Ser ut som det er smoothskinvarianter en del av de.

 

 https://frivannsliv.no/products/copy-of-zone3-vision-herre?variant=44121129746660&gad_source=1&gbraid=0AAAAADiBXFH-yQH_ZA8Mb5wKYKPLwZEud&gclid=EAIaIQobChMIk_LT5qWJiAMVsRCiAx3HRgKSEAQYASABEgLXHPD_BwE

 

https://frivannsliv.no/blogs/svomming/vatdrakter-for-svomming?_gl=1*1hoskhn*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIk_LT5qWJiAMVsRCiAx3HRgKSEAQYASABEgLXHPD_BwE&gbraid=0AAAAADiBXFH-yQH_ZA8Mb5wKYKPLwZEud

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (42 minutter siden):

Var dessverre utsolgt for str.på de noe rimeligere drakter, men ellers veldig bra drakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deltatt i Norseman og har svømt en god del ute i vann ned mot 12 grader i triatlon-våtdrakt (3-5mm) og løs neoprenhette. Det er fryktelig kaldt og helt på grensen til forsvarlig. I en triatlon-våtdrakt vil du altid få litt gjennomstrømning av kaldt vann pga glidelåsen og ikke-vanntette mansjetter rundt håndledd og hals.

Jeg fridykker også og klarer meg OK i 1,5-2 timer vinterstid i open-cell våtdrakt på 7mm, med vanntemp på 2-4oC (med neoprensokker og handsker). I open-cell fridykkerdrakt med fast neoprenhette blir det minimalt med vannutskiftning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (19 timer siden):

Kjøpte meg nå Zone3 Aspect Wetsuit Women, hansker og balaclava. Er det bare sokker som mangler.  Noen tips her til neopren sokker svømming i ishavet :)?

Bare husk å kjøpe sokker som er lenge nok, slik at du kan ha drakta et stykke over sokkene. Deter varmere og du mister ikke sokkene så lett ved aktiv beinbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.